Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new Fundeb

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Andreia Couto
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/108593
Resumo: The objective of this article is to reflect on the inequality in the financing of basic education, based on the investigation of the resources of the Fund for Maintenance and Development of Basic Education and of Valorization of Education Professionals (Fundeb) and of the Total Annual Value per Student (VAAT) declared by the cities. This is a descriptive and analytical research with a quantitative approach, having the base of the study formed by the exploration of data from the Information System on Public Budgets in Education (Siope), comparing the value spent per student on basic education, in relation to the value of Fundeb. The comparative analysis made it possible to identify cities in the same state with a large difference in funding for education, concluding that the distribution of resources among the entities, especially by complementing the new Fundeb, can be better equalized, so that the education systems of more municipalities poor have better conditions for students to access and stay in school.
id UFRGS-27_d3b5e0b407650588b4d7aedf9d2e1dc6
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/108593
network_acronym_str UFRGS-27
network_name_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository_id_str
spelling Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new FundebDesigualdad en el Financiamiento de la Educación Primaria: panorama del valor total anual por alumno (VAAT) para el nuevo FundebDesigualdade no Financiamento da Educação Básica: panorama do valor anual total por aluno (VAAT) para o novo FundebDesigualdadeFinanciamento da Educação BásicaFundebValor Anual total por aluno (VAAT)SiopeDesigualdade no financiamento da educaçãoInequalityFinancing of Basic EducationFUNDEBTotal Annual Value per student (VAAT)SiopeDesigualdadFinanciamiento de la Educación PrimariaFundebValor total anual por alumno (VAAT)SiopeThe objective of this article is to reflect on the inequality in the financing of basic education, based on the investigation of the resources of the Fund for Maintenance and Development of Basic Education and of Valorization of Education Professionals (Fundeb) and of the Total Annual Value per Student (VAAT) declared by the cities. This is a descriptive and analytical research with a quantitative approach, having the base of the study formed by the exploration of data from the Information System on Public Budgets in Education (Siope), comparing the value spent per student on basic education, in relation to the value of Fundeb. The comparative analysis made it possible to identify cities in the same state with a large difference in funding for education, concluding that the distribution of resources among the entities, especially by complementing the new Fundeb, can be better equalized, so that the education systems of more municipalities poor have better conditions for students to access and stay in school.El objetivo de este artículo es reflexionar sobre la desigualdad en la financiación de la educación primaria, a partir de la investigación de los recursos del Fondo de Mantenimiento y Desarrollo de la Educación Primaria y Valorización de los Profesionales de la Educación (Fundeb) y del Valor Total Anual por Alumno (VAAT) declarado por los municipios brasileños. Se trata de una investigación descriptiva y analítica con enfoque cuantitativo, teniendo como base de estudio la exploración de datos del Sistema de Información sobre Presupuestos Públicos en Educación (Siope), comparando el monto gastado por el alumno con la educación básica, en relación con el valor del Fundeb. El análisis comparativo permitió identificar municipios de un mismo estado con gran diferencia de fondos para la educación, concluyendo que la distribución de recursos entre las entidades, especialmente mediante la complementación del nuevo Fundeb, puede ser mejor distribuida para que los sistemas educativos de los municipios más pobres tengan mejores condiciones de acceso y permanencia de los alumnos en la escuela.O objetivo deste artigo é refletir sobre a desigualdade no financiamento da educação básica, a partir da investigação dos recursos do Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb) e do Valor Anual Total por Aluno (VAAT) declarado pelos municípios brasileiros. Trata-se de uma pesquisa descritiva e analítica com abordagem quantitativa, tendo a base do estudo formada pela exploração de dados do Sistema de Informações sobre Orçamentos Públicos em Educação (Siope), comparando o valor gasto aluno com educação básica, em relação ao valor do Fundeb. A análise comparativa permitiu identificar municípios de um mesmo estado com grande diferença de verbas para a educação, concluindo que a distribuição de recursos entre os entes, especialmente pela complementação do novo Fundeb, pode ser melhor equalizada para que os sistemas de ensino de municípios mais pobres tenham melhores condições para acesso e permanência dos alunos na escola.Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação2022-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/10859310.22491/2236-5907108593FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)2236-5907reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/108593/84380Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Andreia Couto2022-06-02T14:18:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/108593Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/oairevista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com10.22491/fineduca-2236-59072236-59072236-5907opendoar:2022-06-02T14:18:45FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new Fundeb
Desigualdad en el Financiamiento de la Educación Primaria: panorama del valor total anual por alumno (VAAT) para el nuevo Fundeb
Desigualdade no Financiamento da Educação Básica: panorama do valor anual total por aluno (VAAT) para o novo Fundeb
title Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new Fundeb
spellingShingle Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new Fundeb
Ribeiro, Andreia Couto
Desigualdade
Financiamento da Educação Básica
Fundeb
Valor Anual total por aluno (VAAT)
Siope
Desigualdade no financiamento da educação
Inequality
Financing of Basic Education
FUNDEB
Total Annual Value per student (VAAT)
Siope
Desigualdad
Financiamiento de la Educación Primaria
Fundeb
Valor total anual por alumno (VAAT)
Siope
title_short Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new Fundeb
title_full Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new Fundeb
title_fullStr Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new Fundeb
title_full_unstemmed Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new Fundeb
title_sort Inequality in Basic Education Financing: overview of total annual value per student (VAAT) for the new Fundeb
author Ribeiro, Andreia Couto
author_facet Ribeiro, Andreia Couto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Andreia Couto
dc.subject.por.fl_str_mv Desigualdade
Financiamento da Educação Básica
Fundeb
Valor Anual total por aluno (VAAT)
Siope
Desigualdade no financiamento da educação
Inequality
Financing of Basic Education
FUNDEB
Total Annual Value per student (VAAT)
Siope
Desigualdad
Financiamiento de la Educación Primaria
Fundeb
Valor total anual por alumno (VAAT)
Siope
topic Desigualdade
Financiamento da Educação Básica
Fundeb
Valor Anual total por aluno (VAAT)
Siope
Desigualdade no financiamento da educação
Inequality
Financing of Basic Education
FUNDEB
Total Annual Value per student (VAAT)
Siope
Desigualdad
Financiamiento de la Educación Primaria
Fundeb
Valor total anual por alumno (VAAT)
Siope
description The objective of this article is to reflect on the inequality in the financing of basic education, based on the investigation of the resources of the Fund for Maintenance and Development of Basic Education and of Valorization of Education Professionals (Fundeb) and of the Total Annual Value per Student (VAAT) declared by the cities. This is a descriptive and analytical research with a quantitative approach, having the base of the study formed by the exploration of data from the Information System on Public Budgets in Education (Siope), comparing the value spent per student on basic education, in relation to the value of Fundeb. The comparative analysis made it possible to identify cities in the same state with a large difference in funding for education, concluding that the distribution of resources among the entities, especially by complementing the new Fundeb, can be better equalized, so that the education systems of more municipalities poor have better conditions for students to access and stay in school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/108593
10.22491/2236-5907108593
url https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/108593
identifier_str_mv 10.22491/2236-5907108593
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/fineduca/article/view/108593/84380
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação
dc.source.none.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; Vol. 12 (2022)
FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação; v. 12 (2022)
2236-5907
reponame:FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
collection FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação
repository.name.fl_str_mv FINEDUCA - Revista de Financiamento da Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv revista.fineduca@gmail.com || jacominimarcia@gmail.com
_version_ 1797050275391864832