The fatigue of phatics: mediatic interactions, semiopolitic questions
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | ita |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/67801 |
Resumo: | In this essay we would like to attempt a flash edit - in a cinematic sense - of fragments from the flux of contemporary communication - Facebook, which, at the end of 2014 gifted us with a video that celebrates our “beautiful year;” a digital assistant who has become racist; Umberto Eco’s statement: “Social media gives legions of idiots the right to speak;” Barack Obama, who reveals his secret passion for TV series; and Pope Francis, who uses Twitter but says: “I don’t watch TV.” Our assemblage will explore with the help of semiotic methodology, the relations that pass through and that tie all these semiotic micro-formations together. At the same time, our analysis will address the complex questions of affectivity, meaning, and intersubjectivity, implicated in the way in which we experience media, as well as in the way in which media shape our experience, giving life to new forms of interaction in this glimpse of the twenty-first century. As we will see, the meanings and the effects of these new interactions are deeply connected with the new relevance assumed by the “phatic function” of language. |
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The fatigue of phatics: mediatic interactions, semiopolitic questionsLa fatìca della fàtica: interazioni mediali, questioni semiopoliticheA fadiga da fática: interações mediais, questões semiópolíticasSemiotica. Social Media. Interazioni mediatiche. Affettività. Politica.Semiotics. Social Media. Mediatic interactions. Affectivity. Politics.Semiótica. Mídias sociais. Interações mediais. Afetividade. Política.In this essay we would like to attempt a flash edit - in a cinematic sense - of fragments from the flux of contemporary communication - Facebook, which, at the end of 2014 gifted us with a video that celebrates our “beautiful year;” a digital assistant who has become racist; Umberto Eco’s statement: “Social media gives legions of idiots the right to speak;” Barack Obama, who reveals his secret passion for TV series; and Pope Francis, who uses Twitter but says: “I don’t watch TV.” Our assemblage will explore with the help of semiotic methodology, the relations that pass through and that tie all these semiotic micro-formations together. At the same time, our analysis will address the complex questions of affectivity, meaning, and intersubjectivity, implicated in the way in which we experience media, as well as in the way in which media shape our experience, giving life to new forms of interaction in this glimpse of the twenty-first century. As we will see, the meanings and the effects of these new interactions are deeply connected with the new relevance assumed by the “phatic function” of language.In questo saggio vorremmo tentare un fulmineo montaggio di frammenti estratti dal flusso della comunicazione contemporanea - Facebook che a fine 2014 ci ha regalato un video che celebrava il nostro “anno meraviglioso”; un assistente digitale che diventa razzista; Umberto Eco che poco prima di lasciarci sentenzia che i social media “hanno dato diritto di parola a legioni di imbecilli”; Barack Obama che rivela di chiudersi furtivamente nello studio ovale per guardare serie tv; papa Francesco che mentre usa Twitter dichiara: “Non guardo la TV” – al fine non solo di esplorare le relazioni che attraversano e legano queste micro-formazioni semiotiche ma soprattutto di far risaltare le complesse questioni di senso – affettività, significatività, intersoggettività – implicate nel modo in cui viviamo i media. E, ancor più profondamente, al modo in cui i media stanno dando vita a nuove interazioni in questo scorcio del XXI secolo. Come vedremo, i significati e gli effetti di queste interazioni sono profondamente connessi con la nuova centralità assunta dalla “funzione fatica” dei linguaggi.Neste artigo, gostaríamos de esboçar uma montagem flumínea de fragmentos extraídos da esfera da comunicação contemporânea – Facebook, que, no final de 2014, nos presenteou com um vídeo que celebrava o nosso “ano maravilhoso”; Umberto Eco, que, pouco antes de nos deixar, afirmava que as redes sociais “conferiram direito de palavras aos imbecis”; Barack Obama, que revelou se fechar no Salão Oval para assistir seriados de televisão; Papa Francisco, que enquanto usava Twitter declarava: “não assisto televisão” – a fim não apenas de explorar, com a ajuda da metodologia semiótica, as relações que atravessam e ligam estas micro-formações, mas, sobretudo, de destacar as complexas questões de sentido – afetividade, significatividade, intersubjetividade – implicadas no modo em que vivemos os medias. E, ainda mais profundamente, o modo em que os medias, nestes primeiros anos do século XXI, estão dando vida a novas interações. Como veremos, os sentidos e os effectos de estas interações estão profundamente conectados com uma nova centralidade da “função fática” da linguagem.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionSemióticaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/6780110.19132/1807-8583201637.152-175Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 152-175Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 152-175Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 152-175Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 152-175Intexto; n. 37, set./dez. 2016; 152-1751807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSitahttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/67801/39620Copyright (c) 2016 Franciscu Seddahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSedda, Franciscu2023-11-23T17:17:00Zoai:seer.ufrgs.br:article/67801Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-23T17:17Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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