The poetry of the modern city: a reading of “Rien que les Heures” (1926)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Danielle Crepaldi
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/26247
Resumo: Alberto Cavalcanti was one of the most influential “avant-garde” artists in the Paris of the 1920s. After four years working as a set designer and an assistant director in French cinematographic fiction, he directed what is considered by many movie theorists his masterpiece: “Rien que les heures” (1926). The “fictional documentary”, as the director classifies it, is strictly related to his theory about the “medium” written from 1920 to 1950 and latter published in the book “Filme e Realidade” (1953). In this article, I intent to discuss this connection, as well as to think about the place this motion picture occupies in the “avantgarde” cinema.
id UFRGS-6_e756115e8753b78443f3354578b5ae70
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/26247
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling The poetry of the modern city: a reading of “Rien que les Heures” (1926)La poesía de la ciudad moderna: una lectura de “Rien que les Heures” (1926)A poesia da cidade moderna: uma leitura de "Rien que les Heures" (1926), de Alberto CavalcantiAlberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Cinema de Vanguarda.Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Avant-garde Cinema.Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Cine de Vanguardia.Alberto Cavalcanti was one of the most influential “avant-garde” artists in the Paris of the 1920s. After four years working as a set designer and an assistant director in French cinematographic fiction, he directed what is considered by many movie theorists his masterpiece: “Rien que les heures” (1926). The “fictional documentary”, as the director classifies it, is strictly related to his theory about the “medium” written from 1920 to 1950 and latter published in the book “Filme e Realidade” (1953). In this article, I intent to discuss this connection, as well as to think about the place this motion picture occupies in the “avantgarde” cinema.Alberto Cavalcanti fue uno de los artistas de vanguardia de mayor proyección en París en la década de 1920. Después de cuatro años de trabajo como escenógrafo y ayudante de dirección en producciones cinematográficas de ficción de Francia, el hizo lo que muchos teóricos del cine consideran su obra maestra: “Rien que les heures” (1926). El “documentário romanesco”, como el director lo clasifica, establece relaciones con sus textos teóricos sobre el “medium” escritos mientras 1920 y 1950 y posteriormente incluidos en el volumen “Cine y realidad” (1953). En este artículo, me propongo examinar este tipo de diálogo y pensar en lo lugar que tiene la película en el cine de vanguardia.Alberto Cavalcanti foi um dos artistas de vanguarda de maior projeção na Paris dos anos de 1920. Depois de quatro anos trabalhando como cenógrafo e diretor assistente em produções ficcionais cinematográficas francesas, dirigiu aquela que é tida por muitos teóricos do assunto como sua obra-prima: “Rien que les heures” (1926). O “documentário romanesco”, como o diretor o classifica, dialoga estreitamente com seus textos teóricos sobre o “medium” escritos dos anos 1920 a 1950 e posteriormente inseridos no volume “Filme e Realidade” (1953). Neste artigo, proponho-me a discutir tal diálogo, bem como a pensar no lugar que o filme ocupa no interior da produção cinematográfica de vanguarda.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2012-07-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/26247Intexto; No. 26 (2012); 132-150Intexto; Núm. 26 (2012); 132-150Intexto; No. 26 (2012); 132-150Intexto; N. 26 (2012); 132-150Intexto; n. 26 (2012); 132-1501807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/26247/18923Copyright (c) 2012 Danielle Crepaldi Carvalhohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Danielle Crepaldi2023-11-24T17:17:53Zoai:seer.ufrgs.br:article/26247Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T17:17:53Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The poetry of the modern city: a reading of “Rien que les Heures” (1926)
La poesía de la ciudad moderna: una lectura de “Rien que les Heures” (1926)
A poesia da cidade moderna: uma leitura de "Rien que les Heures" (1926), de Alberto Cavalcanti
title The poetry of the modern city: a reading of “Rien que les Heures” (1926)
spellingShingle The poetry of the modern city: a reading of “Rien que les Heures” (1926)
Carvalho, Danielle Crepaldi
Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Cinema de Vanguarda.
Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Avant-garde Cinema.
Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Cine de Vanguardia.
title_short The poetry of the modern city: a reading of “Rien que les Heures” (1926)
title_full The poetry of the modern city: a reading of “Rien que les Heures” (1926)
title_fullStr The poetry of the modern city: a reading of “Rien que les Heures” (1926)
title_full_unstemmed The poetry of the modern city: a reading of “Rien que les Heures” (1926)
title_sort The poetry of the modern city: a reading of “Rien que les Heures” (1926)
author Carvalho, Danielle Crepaldi
author_facet Carvalho, Danielle Crepaldi
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Danielle Crepaldi
dc.subject.por.fl_str_mv Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Cinema de Vanguarda.
Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Avant-garde Cinema.
Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Cine de Vanguardia.
topic Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Cinema de Vanguarda.
Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Avant-garde Cinema.
Alberto Cavalcanti. Rien que les Heures. Cine de Vanguardia.
description Alberto Cavalcanti was one of the most influential “avant-garde” artists in the Paris of the 1920s. After four years working as a set designer and an assistant director in French cinematographic fiction, he directed what is considered by many movie theorists his masterpiece: “Rien que les heures” (1926). The “fictional documentary”, as the director classifies it, is strictly related to his theory about the “medium” written from 1920 to 1950 and latter published in the book “Filme e Realidade” (1953). In this article, I intent to discuss this connection, as well as to think about the place this motion picture occupies in the “avantgarde” cinema.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/26247
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/26247
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/26247/18923
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Danielle Crepaldi Carvalho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Danielle Crepaldi Carvalho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; No. 26 (2012); 132-150
Intexto; Núm. 26 (2012); 132-150
Intexto; No. 26 (2012); 132-150
Intexto; N. 26 (2012); 132-150
Intexto; n. 26 (2012); 132-150
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766108500131841