Acompanhando Aprendizagens Amorosas na Interface da Metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: um Estudo de Caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informática na Educação: teoria & prática |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/4345 |
Resumo: | This paper is related to an educational experience of intervention carried out in a public school maintained by the Cityhall of Porto Alegre city. The educational experience was based on the learning projects methodology along with the technological resources use. As for the theorethical background this article counts on the Genetic Epistemology of Jean Piaget and the Biology of Knowing proposed by Humberto Maturana. The results show the importance of the implied action emotions play in this net of conversations for the constitution of a cooperative group work, making the living together and intimacy a dominium of acceptance of the other legitimacy, which takes place through a cognitive and affective descentralization process. The learning projects methodology has offered several group interactions and exchanges, and the technological resources seem to have favored a big range of interaction among students by synchronous and asyncronous communication exchange. |
id |
UFRGS-7_a0557c7619f83b7963935f2fc09e609d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/4345 |
network_acronym_str |
UFRGS-7 |
network_name_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Acompanhando Aprendizagens Amorosas na Interface da Metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: um Estudo de CasoAprendizagem AmorosaProjetos de AprendizagemTecnologias Digitais.This paper is related to an educational experience of intervention carried out in a public school maintained by the Cityhall of Porto Alegre city. The educational experience was based on the learning projects methodology along with the technological resources use. As for the theorethical background this article counts on the Genetic Epistemology of Jean Piaget and the Biology of Knowing proposed by Humberto Maturana. The results show the importance of the implied action emotions play in this net of conversations for the constitution of a cooperative group work, making the living together and intimacy a dominium of acceptance of the other legitimacy, which takes place through a cognitive and affective descentralization process. The learning projects methodology has offered several group interactions and exchanges, and the technological resources seem to have favored a big range of interaction among students by synchronous and asyncronous communication exchange.Este artigo analisa o percurso de um estudante do nível fundamental de uma escola pública em uma experiência de intervenção construída na interface da metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais. Busca-se identificar as aprendizagens amorosas que emergiram na interação deste estudante na experiência proposta. O constructo 'Aprendizagem Amorosa' foi articulado a partir da confluência do referencial teórico da Biologia do Conhecer de Humberto Maturana e da Epistemologia Genética Jean Piaget. Os Projetos de Aprendizagem (PAs) e a interação dos alunos com as Tecnologias Digitais são a matriz da construção da rede de conversações da experiência vivida e analisada no estudo. As conclusões apontam para a importância da constituição de um domínio cooperativo para que exista a aceitação da legitimidade do outro que se operacionaliza na possibilidade de descentração cognitiva e afetiva. A existência de um domínio de ações de cooperação, está implicada com um emocionar que considera a legitimidade do outro na ação em jogo, logo, Aprendizagens Amorosas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2007-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/434510.22456/1982-1654.4345Computers in education: theory & practice; Vol. 10 No. 1 (2007): Learning, Interfaces and TechnologyInformática na educação: teoria & prática; v. 10 n. 1 (2007): Aprendizagens, Interfaces e Tecnologias1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/4345/2896Corte Real, Luciane MagalhãesMaraschin, CleciAxt, Margareteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-24T13:31:05Zoai:seer.ufrgs.br:article/4345Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2019-04-24T13:31:05Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Acompanhando Aprendizagens Amorosas na Interface da Metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: um Estudo de Caso |
title |
Acompanhando Aprendizagens Amorosas na Interface da Metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: um Estudo de Caso |
spellingShingle |
Acompanhando Aprendizagens Amorosas na Interface da Metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: um Estudo de Caso Corte Real, Luciane Magalhães Aprendizagem Amorosa Projetos de Aprendizagem Tecnologias Digitais. |
title_short |
Acompanhando Aprendizagens Amorosas na Interface da Metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: um Estudo de Caso |
title_full |
Acompanhando Aprendizagens Amorosas na Interface da Metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: um Estudo de Caso |
title_fullStr |
Acompanhando Aprendizagens Amorosas na Interface da Metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: um Estudo de Caso |
title_full_unstemmed |
Acompanhando Aprendizagens Amorosas na Interface da Metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: um Estudo de Caso |
title_sort |
Acompanhando Aprendizagens Amorosas na Interface da Metodologia de Projetos de Aprendizagem e Tecnologias Digitais: um Estudo de Caso |
author |
Corte Real, Luciane Magalhães |
author_facet |
Corte Real, Luciane Magalhães Maraschin, Cleci Axt, Margarete |
author_role |
author |
author2 |
Maraschin, Cleci Axt, Margarete |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Corte Real, Luciane Magalhães Maraschin, Cleci Axt, Margarete |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Amorosa Projetos de Aprendizagem Tecnologias Digitais. |
topic |
Aprendizagem Amorosa Projetos de Aprendizagem Tecnologias Digitais. |
description |
This paper is related to an educational experience of intervention carried out in a public school maintained by the Cityhall of Porto Alegre city. The educational experience was based on the learning projects methodology along with the technological resources use. As for the theorethical background this article counts on the Genetic Epistemology of Jean Piaget and the Biology of Knowing proposed by Humberto Maturana. The results show the importance of the implied action emotions play in this net of conversations for the constitution of a cooperative group work, making the living together and intimacy a dominium of acceptance of the other legitimacy, which takes place through a cognitive and affective descentralization process. The learning projects methodology has offered several group interactions and exchanges, and the technological resources seem to have favored a big range of interaction among students by synchronous and asyncronous communication exchange. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-06-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/4345 10.22456/1982-1654.4345 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/4345 |
identifier_str_mv |
10.22456/1982-1654.4345 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/4345/2896 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Computers in education: theory & practice; Vol. 10 No. 1 (2007): Learning, Interfaces and Technology Informática na educação: teoria & prática; v. 10 n. 1 (2007): Aprendizagens, Interfaces e Tecnologias 1982-1654 1516-084X reponame:Informática na Educação: teoria & prática instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
collection |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository.name.fl_str_mv |
Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista@pgie.ufrgs.br |
_version_ |
1799766181059493888 |