Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Venâncio de Sant'Ana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Jorge Luis Cavalcanti Ramos, Marisie de Jesus Santos Cruz, Lucineide Santos Silva, Luciana Paula Fernandes Dutra, Diana Lima Villela de Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informática na Educação: teoria & prática
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618
Resumo: Cancer has become the main chronic non-communicable disease in the world, with an estimated 625,000 cases by 2022, in Pernambuco, in men, prostate cancer will be the most incident(2,630) and in women, breast cancer(2,390). We validated educational videos on breast and prostate cancer prevention translated into LIBRAS in an application, through a pilot, quasi-experimental study where 11 nurses evaluated the videos and 19 deaf people evaluated the application and videos through the Technological Acceptance Model and questionnaire. Cronbach's Alpha indicated good acceptance of the application by the deaf. This study provides videos with evidence of acceptability for dissemination and teaching of the deaf via application, registered at the National Institute of Industrial Property, this will contribute as a didactic resource and can assist in the training of professionals and health promotion, and may also contribute to the dissemination of good practices in building other applications.
id UFRGS-7_d8296e0dac1fdc6274fb993a3cd915d7
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/124618
network_acronym_str UFRGS-7
network_name_str Informática na Educação: teoria & prática
repository_id_str
spelling Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo pilotoCancer has become the main chronic non-communicable disease in the world, with an estimated 625,000 cases by 2022, in Pernambuco, in men, prostate cancer will be the most incident(2,630) and in women, breast cancer(2,390). We validated educational videos on breast and prostate cancer prevention translated into LIBRAS in an application, through a pilot, quasi-experimental study where 11 nurses evaluated the videos and 19 deaf people evaluated the application and videos through the Technological Acceptance Model and questionnaire. Cronbach's Alpha indicated good acceptance of the application by the deaf. This study provides videos with evidence of acceptability for dissemination and teaching of the deaf via application, registered at the National Institute of Industrial Property, this will contribute as a didactic resource and can assist in the training of professionals and health promotion, and may also contribute to the dissemination of good practices in building other applications.O câncer vem se tornando a principal doença crônica não transmissível mundial, estimando-se 625 mil casos até 2022, em Pernambuco, em homens, o câncer de próstata será o mais incidente(2.630) e nas mulheres o câncer de mama(2.390). Validamos vídeos educativos sobre prevenção de câncer de mama e próstata traduzidos em LIBRAS em um aplicativo, através de estudo piloto, quase-experimental onde 11 enfermeiros avaliaram os  vídeos e 19 surdos avaliaram o aplicativo e vídeos por meio do Modelo de Aceitação Tecnológica e questionário. O Alfa de Cronbach indicaram boa aceitação do aplicativo pelos surdos. Este estudo disponibiliza vídeos com evidências de aceitabilidade para divulgação e ensino dos surdos via aplicativo, registrado no Instituto Nacional de Propriedade Industrial, este contribuirá como recurso didático podendo auxiliar a formação de profissionais e promoção da saúde, podendo ainda contribuir na disseminação das boas práticas na construção de outros aplicativos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618Computers in education: theory & practice; Vol. 26 No. 1 (2023): Informática na Educação: teoria e prática; 13-20Informática na educação: teoria & prática; v. 26 n. 1 (2023): Informática na Educação: teoria e prática; 13-201982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618/90441http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTavares, Venâncio de Sant'AnaJorge Luis Cavalcanti RamosMarisie de Jesus Santos CruzLucineide Santos SilvaLuciana Paula Fernandes DutraDiana Lima Villela de Castro2023-11-28T11:45:39Zoai:seer.ufrgs.br:article/124618Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2023-11-28T11:45:39Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto
title Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto
spellingShingle Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto
Tavares, Venâncio de Sant'Ana
title_short Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto
title_full Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto
title_fullStr Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto
title_full_unstemmed Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto
title_sort Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto
author Tavares, Venâncio de Sant'Ana
author_facet Tavares, Venâncio de Sant'Ana
Jorge Luis Cavalcanti Ramos
Marisie de Jesus Santos Cruz
Lucineide Santos Silva
Luciana Paula Fernandes Dutra
Diana Lima Villela de Castro
author_role author
author2 Jorge Luis Cavalcanti Ramos
Marisie de Jesus Santos Cruz
Lucineide Santos Silva
Luciana Paula Fernandes Dutra
Diana Lima Villela de Castro
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Venâncio de Sant'Ana
Jorge Luis Cavalcanti Ramos
Marisie de Jesus Santos Cruz
Lucineide Santos Silva
Luciana Paula Fernandes Dutra
Diana Lima Villela de Castro
description Cancer has become the main chronic non-communicable disease in the world, with an estimated 625,000 cases by 2022, in Pernambuco, in men, prostate cancer will be the most incident(2,630) and in women, breast cancer(2,390). We validated educational videos on breast and prostate cancer prevention translated into LIBRAS in an application, through a pilot, quasi-experimental study where 11 nurses evaluated the videos and 19 deaf people evaluated the application and videos through the Technological Acceptance Model and questionnaire. Cronbach's Alpha indicated good acceptance of the application by the deaf. This study provides videos with evidence of acceptability for dissemination and teaching of the deaf via application, registered at the National Institute of Industrial Property, this will contribute as a didactic resource and can assist in the training of professionals and health promotion, and may also contribute to the dissemination of good practices in building other applications.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618
url https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618/90441
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Computers in education: theory & practice; Vol. 26 No. 1 (2023): Informática na Educação: teoria e prática; 13-20
Informática na educação: teoria & prática; v. 26 n. 1 (2023): Informática na Educação: teoria e prática; 13-20
1982-1654
1516-084X
reponame:Informática na Educação: teoria & prática
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Informática na Educação: teoria & prática
collection Informática na Educação: teoria & prática
repository.name.fl_str_mv Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revista@pgie.ufrgs.br
_version_ 1799766184257650688