Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informática na Educação: teoria & prática |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618 |
Resumo: | Cancer has become the main chronic non-communicable disease in the world, with an estimated 625,000 cases by 2022, in Pernambuco, in men, prostate cancer will be the most incident(2,630) and in women, breast cancer(2,390). We validated educational videos on breast and prostate cancer prevention translated into LIBRAS in an application, through a pilot, quasi-experimental study where 11 nurses evaluated the videos and 19 deaf people evaluated the application and videos through the Technological Acceptance Model and questionnaire. Cronbach's Alpha indicated good acceptance of the application by the deaf. This study provides videos with evidence of acceptability for dissemination and teaching of the deaf via application, registered at the National Institute of Industrial Property, this will contribute as a didactic resource and can assist in the training of professionals and health promotion, and may also contribute to the dissemination of good practices in building other applications. |
id |
UFRGS-7_d8296e0dac1fdc6274fb993a3cd915d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/124618 |
network_acronym_str |
UFRGS-7 |
network_name_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo pilotoCancer has become the main chronic non-communicable disease in the world, with an estimated 625,000 cases by 2022, in Pernambuco, in men, prostate cancer will be the most incident(2,630) and in women, breast cancer(2,390). We validated educational videos on breast and prostate cancer prevention translated into LIBRAS in an application, through a pilot, quasi-experimental study where 11 nurses evaluated the videos and 19 deaf people evaluated the application and videos through the Technological Acceptance Model and questionnaire. Cronbach's Alpha indicated good acceptance of the application by the deaf. This study provides videos with evidence of acceptability for dissemination and teaching of the deaf via application, registered at the National Institute of Industrial Property, this will contribute as a didactic resource and can assist in the training of professionals and health promotion, and may also contribute to the dissemination of good practices in building other applications.O câncer vem se tornando a principal doença crônica não transmissível mundial, estimando-se 625 mil casos até 2022, em Pernambuco, em homens, o câncer de próstata será o mais incidente(2.630) e nas mulheres o câncer de mama(2.390). Validamos vídeos educativos sobre prevenção de câncer de mama e próstata traduzidos em LIBRAS em um aplicativo, através de estudo piloto, quase-experimental onde 11 enfermeiros avaliaram os vídeos e 19 surdos avaliaram o aplicativo e vídeos por meio do Modelo de Aceitação Tecnológica e questionário. O Alfa de Cronbach indicaram boa aceitação do aplicativo pelos surdos. Este estudo disponibiliza vídeos com evidências de aceitabilidade para divulgação e ensino dos surdos via aplicativo, registrado no Instituto Nacional de Propriedade Industrial, este contribuirá como recurso didático podendo auxiliar a formação de profissionais e promoção da saúde, podendo ainda contribuir na disseminação das boas práticas na construção de outros aplicativos.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618Computers in education: theory & practice; Vol. 26 No. 1 (2023): Informática na Educação: teoria e prática; 13-20Informática na educação: teoria & prática; v. 26 n. 1 (2023): Informática na Educação: teoria e prática; 13-201982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618/90441http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTavares, Venâncio de Sant'AnaJorge Luis Cavalcanti RamosMarisie de Jesus Santos CruzLucineide Santos SilvaLuciana Paula Fernandes DutraDiana Lima Villela de Castro2023-11-28T11:45:39Zoai:seer.ufrgs.br:article/124618Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2023-11-28T11:45:39Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto |
title |
Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto |
spellingShingle |
Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto Tavares, Venâncio de Sant'Ana |
title_short |
Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto |
title_full |
Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto |
title_fullStr |
Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto |
title_full_unstemmed |
Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto |
title_sort |
Aceitação de tecnologia e validação de aplicativo para disseminar vídeos sobre prevenção: Um estudo piloto |
author |
Tavares, Venâncio de Sant'Ana |
author_facet |
Tavares, Venâncio de Sant'Ana Jorge Luis Cavalcanti Ramos Marisie de Jesus Santos Cruz Lucineide Santos Silva Luciana Paula Fernandes Dutra Diana Lima Villela de Castro |
author_role |
author |
author2 |
Jorge Luis Cavalcanti Ramos Marisie de Jesus Santos Cruz Lucineide Santos Silva Luciana Paula Fernandes Dutra Diana Lima Villela de Castro |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tavares, Venâncio de Sant'Ana Jorge Luis Cavalcanti Ramos Marisie de Jesus Santos Cruz Lucineide Santos Silva Luciana Paula Fernandes Dutra Diana Lima Villela de Castro |
description |
Cancer has become the main chronic non-communicable disease in the world, with an estimated 625,000 cases by 2022, in Pernambuco, in men, prostate cancer will be the most incident(2,630) and in women, breast cancer(2,390). We validated educational videos on breast and prostate cancer prevention translated into LIBRAS in an application, through a pilot, quasi-experimental study where 11 nurses evaluated the videos and 19 deaf people evaluated the application and videos through the Technological Acceptance Model and questionnaire. Cronbach's Alpha indicated good acceptance of the application by the deaf. This study provides videos with evidence of acceptability for dissemination and teaching of the deaf via application, registered at the National Institute of Industrial Property, this will contribute as a didactic resource and can assist in the training of professionals and health promotion, and may also contribute to the dissemination of good practices in building other applications. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/124618/90441 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Computers in education: theory & practice; Vol. 26 No. 1 (2023): Informática na Educação: teoria e prática; 13-20 Informática na educação: teoria & prática; v. 26 n. 1 (2023): Informática na Educação: teoria e prática; 13-20 1982-1654 1516-084X reponame:Informática na Educação: teoria & prática instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
collection |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository.name.fl_str_mv |
Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista@pgie.ufrgs.br |
_version_ |
1799766184257650688 |