The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
DOI: | 10.19132/1808-5245271.336-360 |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101444 |
Resumo: | The measurement of scientific production through bibliometrics, which allows assessing the performance of researchers and the impacts of their production, is an object of study widely explored in Information Science. Academic genealogy, on the other hand, allows us to study the intellectual heritage resulting from the relationship between supervisors and their students. Recent studies in Brazil on academic genealogy use the Lattes Platform as a database, extracting information that can be used for various analyzes. Therefore, this work aims to investigate whether the application of academic genealogy and bibliometric analysis together can bring complementary information about the performance of a Postgraduate Program in the training of researchers and scientific production, carrying out a case study about the Program Graduate Program in Materials Engineering at the University of São Paulo. Federal University of São Carlos. The methodology used is based on the method of identifying academic genealogy charts in conjunction with the SyncLattes, VantagePoint and Microsoft Excel tools. As results, bibliometric indicators about the program and its descendants are presented, which can contribute to the development of self-assessment strategies and performance of graduate programs. |
id |
UFRGS-8_00946d9d5b0a1c59b4f6cd8b7da4a98e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/101444 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
spelling |
The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicatorsA contribuição da genealogia acadêmica para a construção de indicadores bibliométricosBibliometrics. Academic genealogy. Scientific production. Science and technology indicators. Engineering II.Bibliometria. Genealogia acadêmica. Produção científica. Indicadores de ciência e tecnologia. Engenharias IIThe measurement of scientific production through bibliometrics, which allows assessing the performance of researchers and the impacts of their production, is an object of study widely explored in Information Science. Academic genealogy, on the other hand, allows us to study the intellectual heritage resulting from the relationship between supervisors and their students. Recent studies in Brazil on academic genealogy use the Lattes Platform as a database, extracting information that can be used for various analyzes. Therefore, this work aims to investigate whether the application of academic genealogy and bibliometric analysis together can bring complementary information about the performance of a Postgraduate Program in the training of researchers and scientific production, carrying out a case study about the Program Graduate Program in Materials Engineering at the University of São Paulo. Federal University of São Carlos. The methodology used is based on the method of identifying academic genealogy charts in conjunction with the SyncLattes, VantagePoint and Microsoft Excel tools. As results, bibliometric indicators about the program and its descendants are presented, which can contribute to the development of self-assessment strategies and performance of graduate programs.A medição da produção científica por meio da bibliometria, que permite avaliar o desempenho dos pesquisadores e os impactos de suas produções, é objeto de estudo muito explorado na Ciência da Informação. A genealogia acadêmica, por outro lado, permite estudar a herança intelectual que se resulta dos relacionamentos entre orientadores e seus alunos. Estudos recentes no Brasil sobre a genealogia acadêmica utilizam como base de dados a Plataforma Lattes, extraindo informações que podem ser utilizadas para diversas análises. Diante disso, este trabalho tem por objetivo investigar se a aplicação da genealogia acadêmica e da análise bibliométrica em conjunto pode trazer informações complementares sobre a atuação de um programa de pós-graduação na formação de pesquisadores e produção científica, realizando um estudo de caso baseado no Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Materiais da Universidade Federal de São Carlos. A metodologia utilizada baseia-se no método de identificação de grafos de genealogia acadêmica em conjunto com as ferramentas SyncLattes, VantagePoint e Microsoft Excel. Como resultados são apresentados indicadores bibliométricos sobre o programa e seus descendentes, que podem contribuir na elaboração de estratégias para a autoavaliação e o desempenho dos programas de pós-graduação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10144410.19132/1808-5245271.336-360Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-360Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-360Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-3601808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101444/59321Copyright (c) 2020 vanessa Paula Alves de Moura, Leandro Innocentini Lopes de Fariahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Vanessa Paula Alves deFaria, Leandro Innocentini Lopes de2023-11-29T18:37:32Zoai:seer.ufrgs.br:article/101444Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-29T18:37:32Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators A contribuição da genealogia acadêmica para a construção de indicadores bibliométricos |
title |
The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators |
spellingShingle |
The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators Moura, Vanessa Paula Alves de Bibliometrics. Academic genealogy. Scientific production. Science and technology indicators. Engineering II. Bibliometria. Genealogia acadêmica. Produção científica. Indicadores de ciência e tecnologia. Engenharias II Moura, Vanessa Paula Alves de Bibliometrics. Academic genealogy. Scientific production. Science and technology indicators. Engineering II. Bibliometria. Genealogia acadêmica. Produção científica. Indicadores de ciência e tecnologia. Engenharias II |
title_short |
The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators |
title_full |
The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators |
title_fullStr |
The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators |
title_full_unstemmed |
The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators |
title_sort |
The contribution of academic genealogy to the building of bibliometric indicators |
author |
Moura, Vanessa Paula Alves de |
author_facet |
Moura, Vanessa Paula Alves de Moura, Vanessa Paula Alves de Faria, Leandro Innocentini Lopes de Faria, Leandro Innocentini Lopes de |
author_role |
author |
author2 |
Faria, Leandro Innocentini Lopes de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Vanessa Paula Alves de Faria, Leandro Innocentini Lopes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bibliometrics. Academic genealogy. Scientific production. Science and technology indicators. Engineering II. Bibliometria. Genealogia acadêmica. Produção científica. Indicadores de ciência e tecnologia. Engenharias II |
topic |
Bibliometrics. Academic genealogy. Scientific production. Science and technology indicators. Engineering II. Bibliometria. Genealogia acadêmica. Produção científica. Indicadores de ciência e tecnologia. Engenharias II |
description |
The measurement of scientific production through bibliometrics, which allows assessing the performance of researchers and the impacts of their production, is an object of study widely explored in Information Science. Academic genealogy, on the other hand, allows us to study the intellectual heritage resulting from the relationship between supervisors and their students. Recent studies in Brazil on academic genealogy use the Lattes Platform as a database, extracting information that can be used for various analyzes. Therefore, this work aims to investigate whether the application of academic genealogy and bibliometric analysis together can bring complementary information about the performance of a Postgraduate Program in the training of researchers and scientific production, carrying out a case study about the Program Graduate Program in Materials Engineering at the University of São Paulo. Federal University of São Carlos. The methodology used is based on the method of identifying academic genealogy charts in conjunction with the SyncLattes, VantagePoint and Microsoft Excel tools. As results, bibliometric indicators about the program and its descendants are presented, which can contribute to the development of self-assessment strategies and performance of graduate programs. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101444 10.19132/1808-5245271.336-360 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101444 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245271.336-360 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/101444/59321 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 vanessa Paula Alves de Moura, Leandro Innocentini Lopes de Faria https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 vanessa Paula Alves de Moura, Leandro Innocentini Lopes de Faria https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-360 Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-360 Em Questão; v. 27, n. 1, jan./mar. 2021; 336-360 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1822181406526144512 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.19132/1808-5245271.336-360 |