Viral marketing as advertising strategy in new media environment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barichello, Eugenia Maria Mariano da Rocha
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Oliveira, Cristiane Cleveston de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12939
Resumo: The scanning of media is a process responsible for the shaping of a new media environment. In this scenario, individuals who were previously considered receptors in communication process gained a new role, as well as issuers of media messages. Thus, they changed their view about the content carried in the traditional media and about advertisements made in the previous manner. Advertising professionals have to drive their creations to a consumer increasingly participating in the digital environment and they also seek new approaches to catch their attention. Through literature review and case study, we could see how the strategy of viral marketing works in digital networks in an attempt to conquer these new consumers. The analysis of viral video Evolution of the Dove brand made us to conclude that this may be a strategy very well received by internet users, whose impacts may go beyond the online environment.
id UFRGS-8_24f6b69b50bb2b1ac5a829334fae084b
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/12939
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Viral marketing as advertising strategy in new media environmentEl Marketing viral como una estrategia de publicidad en los nuevos ambientes mediáticosO marketing viral como estratégia publicitária nas novas ambiências midiáticasMedia environment. Digital networks. Viral marketing.Ambiente mediático. Redes digitales. Marketing viral.Ambiência midiática. Redes digitais. Marketing viral.Novas ambiências midiáticasThe scanning of media is a process responsible for the shaping of a new media environment. In this scenario, individuals who were previously considered receptors in communication process gained a new role, as well as issuers of media messages. Thus, they changed their view about the content carried in the traditional media and about advertisements made in the previous manner. Advertising professionals have to drive their creations to a consumer increasingly participating in the digital environment and they also seek new approaches to catch their attention. Through literature review and case study, we could see how the strategy of viral marketing works in digital networks in an attempt to conquer these new consumers. The analysis of viral video Evolution of the Dove brand made us to conclude that this may be a strategy very well received by internet users, whose impacts may go beyond the online environment.La digitalización de los medios de comunicación es un proceso responsable de la formación de un nuevo ambiente de medios. En este escenario, las personas que antes se consideraban los receptores en el proceso de comunicación ganaron un nuevo papel, así como los emisores de los mensajes mediáticos. Así cambiaron su percepción del contenido transmitido en los medios tradicionales y los anuncios realizados en la forma previa. Profesionales de la publicidad comenzó a desarrollar sus creaciones a un consumidor que participa en el entorno cada vez más digital y buscan nuevos enfoques para atraer su atención. A través de revisión bibliográfica y estudio de casos, pudimos ver cómo funciona la estrategia de marketing viral en las redes digitales en un intento de conquistar estos nuevos consumidores. Análisis de vídeo viral Evolution, la marca Dove, nos hizo concluir que esta puede ser una estrategia muy bien recibido por los usuarios de internet, cuyos efectos pueden ir más allá del entorno en línea.A digitalização das mídias é um processo responsável pela formação de uma nova ambiência midiática. Nesse panorama, os indivíduos que antes eram considerados receptores no processo da comunicação ganharam um novo papel, também como emissores de mensagens midiáticas. Mudaram, assim, sua percepção em relação aos conteúdos veiculados nas mídias tradicionais e aos anúncios publicitários feitos nos moldes anteriores. Profissionais de publicidade passaram a dirigir suas criações a um consumidor cada vez mais participante do ambiente digital e buscam novas abordagens para atrair sua atenção. Por meio de pesquisa bibliográfica e estudo de caso, buscamos verificar como a estratégia do marketing viral atua nas redes digitais na tentativa de conquistar esses novos consumidores. A análise do vídeo viral Evolution, da marca Dove, fez-nos concluir que esta pode ser uma estratégia muito bem recebida pelos internautas, cujos impactos podem ir além do ambiente online. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2010-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12939Em Questão; Vol. 16 No. 1 (2010); 29-44Em Questão; Vol. 16 Núm. 1 (2010); 29-44Em Questão; v. 16 n. 1 (2010); 29-441808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12939/8743Copyright (c) 2010 Eugenia Maria Mariano da Rocha Barichello, Cristiane Cleveston de Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarichello, Eugenia Maria Mariano da RochaOliveira, Cristiane Cleveston de2023-11-17T20:07:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/12939Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T20:07:56Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Viral marketing as advertising strategy in new media environment
El Marketing viral como una estrategia de publicidad en los nuevos ambientes mediáticos
O marketing viral como estratégia publicitária nas novas ambiências midiáticas
title Viral marketing as advertising strategy in new media environment
spellingShingle Viral marketing as advertising strategy in new media environment
Barichello, Eugenia Maria Mariano da Rocha
Media environment. Digital networks. Viral marketing.
Ambiente mediático. Redes digitales. Marketing viral.
Ambiência midiática. Redes digitais. Marketing viral.
Novas ambiências midiáticas
title_short Viral marketing as advertising strategy in new media environment
title_full Viral marketing as advertising strategy in new media environment
title_fullStr Viral marketing as advertising strategy in new media environment
title_full_unstemmed Viral marketing as advertising strategy in new media environment
title_sort Viral marketing as advertising strategy in new media environment
author Barichello, Eugenia Maria Mariano da Rocha
author_facet Barichello, Eugenia Maria Mariano da Rocha
Oliveira, Cristiane Cleveston de
author_role author
author2 Oliveira, Cristiane Cleveston de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barichello, Eugenia Maria Mariano da Rocha
Oliveira, Cristiane Cleveston de
dc.subject.por.fl_str_mv Media environment. Digital networks. Viral marketing.
Ambiente mediático. Redes digitales. Marketing viral.
Ambiência midiática. Redes digitais. Marketing viral.
Novas ambiências midiáticas
topic Media environment. Digital networks. Viral marketing.
Ambiente mediático. Redes digitales. Marketing viral.
Ambiência midiática. Redes digitais. Marketing viral.
Novas ambiências midiáticas
description The scanning of media is a process responsible for the shaping of a new media environment. In this scenario, individuals who were previously considered receptors in communication process gained a new role, as well as issuers of media messages. Thus, they changed their view about the content carried in the traditional media and about advertisements made in the previous manner. Advertising professionals have to drive their creations to a consumer increasingly participating in the digital environment and they also seek new approaches to catch their attention. Through literature review and case study, we could see how the strategy of viral marketing works in digital networks in an attempt to conquer these new consumers. The analysis of viral video Evolution of the Dove brand made us to conclude that this may be a strategy very well received by internet users, whose impacts may go beyond the online environment.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12939
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12939
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12939/8743
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Eugenia Maria Mariano da Rocha Barichello, Cristiane Cleveston de Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Eugenia Maria Mariano da Rocha Barichello, Cristiane Cleveston de Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 16 No. 1 (2010); 29-44
Em Questão; Vol. 16 Núm. 1 (2010); 29-44
Em Questão; v. 16 n. 1 (2010); 29-44
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632753364992