Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caregnato, Sonia Elisa
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Moura, Ana Maria Mielniczuk
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58
Resumo: The article investigates characteristics and perceptions of distance learning librarianship students from the Federal University of Rio Grande do Sul, in order to consider best practices for this teaching method. Internet tools such as e-mail, discussion lists, chats, web pages and virtual learning environments were used during the courses to support teaching and learning and the interaction amongst students and tutors. Data were collected by means of questionnaires filled in at the end of the courses and reports made on diaries during three semesters. Results suggest that students are critical about the experience, pointing both advantages and disadvantages of the distance learning method.
id UFRGS-8_779a063adfbdbdad18c0a6aee23daf46
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/58
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGSAnálise das Características e Percepção de Alunos de Educação a Distância: um estudo longitudinal no Curso de Biblioteconomia da UFRGSEducação a DistânciaTecnologias da Informação e da ComunicaçãoEnsino de BiblioteconomiaInternet.Distance Learning. Information and Communication Technologies. Librarianship Education. Internet.The article investigates characteristics and perceptions of distance learning librarianship students from the Federal University of Rio Grande do Sul, in order to consider best practices for this teaching method. Internet tools such as e-mail, discussion lists, chats, web pages and virtual learning environments were used during the courses to support teaching and learning and the interaction amongst students and tutors. Data were collected by means of questionnaires filled in at the end of the courses and reports made on diaries during three semesters. Results suggest that students are critical about the experience, pointing both advantages and disadvantages of the distance learning method.Investiga características e percepções dos alunos de disciplinas de educação a distância realizados no Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, a fim de refletir sobre as práticas adotadas para esta modalidade de ensino. Ferramentas da internet tais como e-mail, listas de discussão, chats, páginas da web e ambiente de ensino a distância foram empregadas nessas disciplinas para apoiar as atividades de ensino-aprendizagem e a interação entre alunos e professores. Os dados foram coletados a partir de questionários aplicados ao final das disciplinas e dos relatos feitos nos diários de bordo durante três semestres. Resultados sugerem que os alunos são críticos da experiência, percebendo tanto vantagens quanto desvantagens na modalidade de ensino a distância.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2006-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58Em Questão; Vol. 9 No. 1 (2003); 11-24Em Questão; Vol. 9 Núm. 1 (2003); 11-24Em Questão; v. 9 n. 1 (2003); 11-241808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58/18Copyright (c) 2003 Sonia Elisa Caregnato, Ana Maria Mielniczuk Mourahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaregnato, Sonia ElisaMoura, Ana Maria Mielniczuk2023-11-20T17:21:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/58Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T17:21:16Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS
Análise das Características e Percepção de Alunos de Educação a Distância: um estudo longitudinal no Curso de Biblioteconomia da UFRGS
title Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS
spellingShingle Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS
Caregnato, Sonia Elisa
Educação a Distância
Tecnologias da Informação e da Comunicação
Ensino de Biblioteconomia
Internet.
Distance Learning. Information and Communication Technologies. Librarianship Education. Internet.
title_short Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS
title_full Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS
title_fullStr Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS
title_full_unstemmed Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS
title_sort Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS
author Caregnato, Sonia Elisa
author_facet Caregnato, Sonia Elisa
Moura, Ana Maria Mielniczuk
author_role author
author2 Moura, Ana Maria Mielniczuk
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caregnato, Sonia Elisa
Moura, Ana Maria Mielniczuk
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a Distância
Tecnologias da Informação e da Comunicação
Ensino de Biblioteconomia
Internet.
Distance Learning. Information and Communication Technologies. Librarianship Education. Internet.
topic Educação a Distância
Tecnologias da Informação e da Comunicação
Ensino de Biblioteconomia
Internet.
Distance Learning. Information and Communication Technologies. Librarianship Education. Internet.
description The article investigates characteristics and perceptions of distance learning librarianship students from the Federal University of Rio Grande do Sul, in order to consider best practices for this teaching method. Internet tools such as e-mail, discussion lists, chats, web pages and virtual learning environments were used during the courses to support teaching and learning and the interaction amongst students and tutors. Data were collected by means of questionnaires filled in at the end of the courses and reports made on diaries during three semesters. Results suggest that students are critical about the experience, pointing both advantages and disadvantages of the distance learning method.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58/18
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2003 Sonia Elisa Caregnato, Ana Maria Mielniczuk Moura
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2003 Sonia Elisa Caregnato, Ana Maria Mielniczuk Moura
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 9 No. 1 (2003); 11-24
Em Questão; Vol. 9 Núm. 1 (2003); 11-24
Em Questão; v. 9 n. 1 (2003); 11-24
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632131559424