Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58 |
Resumo: | The article investigates characteristics and perceptions of distance learning librarianship students from the Federal University of Rio Grande do Sul, in order to consider best practices for this teaching method. Internet tools such as e-mail, discussion lists, chats, web pages and virtual learning environments were used during the courses to support teaching and learning and the interaction amongst students and tutors. Data were collected by means of questionnaires filled in at the end of the courses and reports made on diaries during three semesters. Results suggest that students are critical about the experience, pointing both advantages and disadvantages of the distance learning method. |
id |
UFRGS-8_779a063adfbdbdad18c0a6aee23daf46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/58 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGSAnálise das Características e Percepção de Alunos de Educação a Distância: um estudo longitudinal no Curso de Biblioteconomia da UFRGSEducação a DistânciaTecnologias da Informação e da ComunicaçãoEnsino de BiblioteconomiaInternet.Distance Learning. Information and Communication Technologies. Librarianship Education. Internet.The article investigates characteristics and perceptions of distance learning librarianship students from the Federal University of Rio Grande do Sul, in order to consider best practices for this teaching method. Internet tools such as e-mail, discussion lists, chats, web pages and virtual learning environments were used during the courses to support teaching and learning and the interaction amongst students and tutors. Data were collected by means of questionnaires filled in at the end of the courses and reports made on diaries during three semesters. Results suggest that students are critical about the experience, pointing both advantages and disadvantages of the distance learning method.Investiga características e percepções dos alunos de disciplinas de educação a distância realizados no Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, a fim de refletir sobre as práticas adotadas para esta modalidade de ensino. Ferramentas da internet tais como e-mail, listas de discussão, chats, páginas da web e ambiente de ensino a distância foram empregadas nessas disciplinas para apoiar as atividades de ensino-aprendizagem e a interação entre alunos e professores. Os dados foram coletados a partir de questionários aplicados ao final das disciplinas e dos relatos feitos nos diários de bordo durante três semestres. Resultados sugerem que os alunos são críticos da experiência, percebendo tanto vantagens quanto desvantagens na modalidade de ensino a distância.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2006-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58Em Questão; Vol. 9 No. 1 (2003); 11-24Em Questão; Vol. 9 Núm. 1 (2003); 11-24Em Questão; v. 9 n. 1 (2003); 11-241808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58/18Copyright (c) 2003 Sonia Elisa Caregnato, Ana Maria Mielniczuk Mourahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaregnato, Sonia ElisaMoura, Ana Maria Mielniczuk2023-11-20T17:21:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/58Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T17:21:16Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS Análise das Características e Percepção de Alunos de Educação a Distância: um estudo longitudinal no Curso de Biblioteconomia da UFRGS |
title |
Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS |
spellingShingle |
Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS Caregnato, Sonia Elisa Educação a Distância Tecnologias da Informação e da Comunicação Ensino de Biblioteconomia Internet. Distance Learning. Information and Communication Technologies. Librarianship Education. Internet. |
title_short |
Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS |
title_full |
Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS |
title_fullStr |
Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS |
title_full_unstemmed |
Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS |
title_sort |
Analysis of Characteristics and Perception of Distance Learning Students: a longitudinal study on the Library Science Course of UFRGS |
author |
Caregnato, Sonia Elisa |
author_facet |
Caregnato, Sonia Elisa Moura, Ana Maria Mielniczuk |
author_role |
author |
author2 |
Moura, Ana Maria Mielniczuk |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caregnato, Sonia Elisa Moura, Ana Maria Mielniczuk |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação a Distância Tecnologias da Informação e da Comunicação Ensino de Biblioteconomia Internet. Distance Learning. Information and Communication Technologies. Librarianship Education. Internet. |
topic |
Educação a Distância Tecnologias da Informação e da Comunicação Ensino de Biblioteconomia Internet. Distance Learning. Information and Communication Technologies. Librarianship Education. Internet. |
description |
The article investigates characteristics and perceptions of distance learning librarianship students from the Federal University of Rio Grande do Sul, in order to consider best practices for this teaching method. Internet tools such as e-mail, discussion lists, chats, web pages and virtual learning environments were used during the courses to support teaching and learning and the interaction amongst students and tutors. Data were collected by means of questionnaires filled in at the end of the courses and reports made on diaries during three semesters. Results suggest that students are critical about the experience, pointing both advantages and disadvantages of the distance learning method. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/58/18 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2003 Sonia Elisa Caregnato, Ana Maria Mielniczuk Moura https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2003 Sonia Elisa Caregnato, Ana Maria Mielniczuk Moura https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 9 No. 1 (2003); 11-24 Em Questão; Vol. 9 Núm. 1 (2003); 11-24 Em Questão; v. 9 n. 1 (2003); 11-24 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438632131559424 |