Academic production of the brazilian Computer Science graduate programs in the periods 2004-2006 and 2007-2009

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mena-Chalco, Jesús P.
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Digiampietri, Luciano A., Oliveira, Leonardo B.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/33289
Resumo: Computer Science is a relatively new and dynamic scientific area. It interacts in an interdisciplinary way with other research fields. In Brazil, there are currently more than 45 academic Computer Science graduate programs. These programs present a rapid growth in terms of bibliographic production and academic training. This paper presents a description of the academic production of Computer Science graduate programs evaluated by the Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel (CAPES) in the triennia 2004-2006 and 2007-2009. As result of our analysis, we note that in the Brazilian Computer Science area: (i) the bibliographical productions are published mainly as full papers in proceedings of conferences (approximately 54%) and the bibliographical productions are published as full papers in scientific journals (approximately 14%); and (ii) professors supervise master’s thesis, supervised undergraduate final year projects (both approximately 30%), and undergraduate research projects (approximately 21%).
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spelling Academic production of the brazilian Computer Science graduate programs in the periods 2004-2006 and 2007-2009Perfil de produção acadêmica dos programas brasileiros de pós-graduação em Ciência da Computação nos triênios 2004-2006 e 2007-2009Comunicação científica. Ciência da computação. Programas de pós-graduação.BibliometriaScientific communication. Computer science. Graduate programs.Computer Science is a relatively new and dynamic scientific area. It interacts in an interdisciplinary way with other research fields. In Brazil, there are currently more than 45 academic Computer Science graduate programs. These programs present a rapid growth in terms of bibliographic production and academic training. This paper presents a description of the academic production of Computer Science graduate programs evaluated by the Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel (CAPES) in the triennia 2004-2006 and 2007-2009. As result of our analysis, we note that in the Brazilian Computer Science area: (i) the bibliographical productions are published mainly as full papers in proceedings of conferences (approximately 54%) and the bibliographical productions are published as full papers in scientific journals (approximately 14%); and (ii) professors supervise master’s thesis, supervised undergraduate final year projects (both approximately 30%), and undergraduate research projects (approximately 21%).A área de Ciência da Computação tem se caracterizado por ser relativamente nova e dinâmica, atuando de forma interdisciplinar com diferentes áreas do conhecimento. No Brasil, existem atualmente mais de 45 programas acadêmicos de pós-graduação nesta área. Ao analisarmos tais programas, verifica-se um rápido crescimento em termos de produção bibliográfica e formação acadêmica. Este trabalho apresenta uma descrição do perfil/forma de produção acadêmica dos Programas de Ciência da Computação avaliados pela CAPES nos triênios 2004-2006 e 2007-2009. Como resultado da análise do perfil podemos destacar que a área de Computação Brasileira se caracteriza por: (i) publicar preferencialmente trabalhos completos em anais de congressos (aproximadamente 54%), seguido de artigos completos em periódicos (aproximadamente 14%), e (ii) orientar dissertações de mestrado, e trabalhos de conclusão de curso de graduação (ambas de aproximadamente 30%), seguido de iniciação científica (aproximadamente 21%).Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2013-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/33289Em Questão; Vol. 18 No. 3 (2012); 215-229Em Questão; Vol. 18 Núm. 3 (2012); 215-229Em Questão; v. 18 n. 3 (2012); 215-2291808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/33289/23783Copyright (c) 2013 Jesús P. Mena-Chalco, Luciano A. Digiampietri, Leonardo B. Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMena-Chalco, Jesús P.Digiampietri, Luciano A.Oliveira, Leonardo B.2023-11-17T19:13:20Zoai:seer.ufrgs.br:article/33289Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T19:13:20Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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