Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876 |
Resumo: | This paper aims to discuss the conceptions about mathematicsof the Elementary School student-teachers of a Pedagogy distancelearning course, in which we performed a qualitative research while workingin the disciplines related to mathematics. The virtual activities generateddata which analysis revealed some aspects of mathematics conceptionas problem solving. It also emphasized the need to guide the teaching inthe understanding and rationale of formulae, procedures, and algorithms.In addition, it pointed out that the student-teachers had reflected on andproblematized their conceptions. |
id |
UFRGS-9_247001edf12ebb17bc9827e34e3e6cd1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/45876 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- TeachersConcepções de Matemática de Alunas-Professoras dos Anos IniciaisConceptions. Mathematics. Teaching and Learning.Concepções. Matemática. Ensino e Aprendizagem.This paper aims to discuss the conceptions about mathematicsof the Elementary School student-teachers of a Pedagogy distancelearning course, in which we performed a qualitative research while workingin the disciplines related to mathematics. The virtual activities generateddata which analysis revealed some aspects of mathematics conceptionas problem solving. It also emphasized the need to guide the teaching inthe understanding and rationale of formulae, procedures, and algorithms.In addition, it pointed out that the student-teachers had reflected on andproblematized their conceptions.Este artigo tem como objetivo discutir as concepções sobre matemáticade alunas-professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamentalde um curso de Pedagogia à distância, no qual realizamos uma pesquisaqualitativa durante o trabalho nas disciplinas referentes à matemática. Asatividades virtuais ali desenvolvidas geraram dados cuja análise evidencioualguns aspectos da concepção de matemática como resolução de problemas.Tal análise também enfatizou a necessidade de pautar o ensino nacompreensão e na justificativa das fórmulas, dos procedimentos e dos algoritmos.Além disso, apontou que as alunas-professoras refletiram e problematizaramsuas concepções.FACED - UFRGS2014-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 4 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 4 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876/46497Carneiro, Reginaldo FernandoPassos, Cármen Lúcia Brancaglioninfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-01-19T14:00:46Zoai:seer.ufrgs.br:article/45876Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-01-19T14:00:46Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers Concepções de Matemática de Alunas-Professoras dos Anos Iniciais |
title |
Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers |
spellingShingle |
Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers Carneiro, Reginaldo Fernando Conceptions. Mathematics. Teaching and Learning. Concepções. Matemática. Ensino e Aprendizagem. |
title_short |
Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers |
title_full |
Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers |
title_fullStr |
Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers |
title_full_unstemmed |
Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers |
title_sort |
Mathematical Conceptions of the Elementary School Student- Teachers |
author |
Carneiro, Reginaldo Fernando |
author_facet |
Carneiro, Reginaldo Fernando Passos, Cármen Lúcia Brancaglion |
author_role |
author |
author2 |
Passos, Cármen Lúcia Brancaglion |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Reginaldo Fernando Passos, Cármen Lúcia Brancaglion |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conceptions. Mathematics. Teaching and Learning. Concepções. Matemática. Ensino e Aprendizagem. |
topic |
Conceptions. Mathematics. Teaching and Learning. Concepções. Matemática. Ensino e Aprendizagem. |
description |
This paper aims to discuss the conceptions about mathematicsof the Elementary School student-teachers of a Pedagogy distancelearning course, in which we performed a qualitative research while workingin the disciplines related to mathematics. The virtual activities generateddata which analysis revealed some aspects of mathematics conceptionas problem solving. It also emphasized the need to guide the teaching inthe understanding and rationale of formulae, procedures, and algorithms.In addition, it pointed out that the student-teachers had reflected on andproblematized their conceptions. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45876/46497 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 4 (2014) Educação & Realidade; v. 39 n. 4 (2014) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985704210432 |