Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic Activism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Fabiana Aparecida de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Bergamo, Leonardo Aparecido de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124125
Resumo: This article discusses a minor environmental education that avoids the contradictions of sustainable development based on neoliberal economic perspectives. Along with the idea of minority, based on post-critical thinking, decolonial and transdisciplinary propositions of education for environments are presented. To this end, the critique of the Anthropocene/Capitalocene and the artistic activism of representatives of indigenous communities, as ideas to postpone the end of the world, are mapped in the text and promote differentiated propositions that can be considered alongside Science Education.
id UFRGS-9_3ddbef763f34c5f1b0ce79c958f7c51f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/124125
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic ActivismEducação Ambiental Menor, Decolonialidade e Ativismo ArtísticoEnvironmental EducationDecolonialitySustainable DevelopmentEcological SubjectScience EducationEducação AmbientalDecolonialidadeDesenvolvimento SustentávelSujeito EcológicoEnsino de CiênciasThis article discusses a minor environmental education that avoids the contradictions of sustainable development based on neoliberal economic perspectives. Along with the idea of minority, based on post-critical thinking, decolonial and transdisciplinary propositions of education for environments are presented. To this end, the critique of the Anthropocene/Capitalocene and the artistic activism of representatives of indigenous communities, as ideas to postpone the end of the world, are mapped in the text and promote differentiated propositions that can be considered alongside Science Education.Discute-se uma educação ambiental menor que escapa das contradições do desenvolvimento sustentável pautado na ótica econômica neoliberal. Junto à ideia de minoridade, fundamentada no pensamento pós-crítico, apresentam-se proposições decoloniais e transdisciplinares de educação para os ambientes. Para tal, a crítica ao Antropoceno/Capitaloceno e o ativismo artístico de representantes das comunidades indígenas, como ideias para adiar o fim do mundo, são cartografadas no texto e agenciam proposições diferenciadas que podem ser pensadas junto ao Ensino de Ciências.FACED - UFRGS2023-11-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12412510.1590/2175-6236124125vs01Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)Educação & Realidade; v. 48 (2023)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124125/90322https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124125/90323Copyright (c) 2023 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Fabiana Aparecida deBergamo, Leonardo Aparecido de Souza2023-11-06T22:21:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/124125Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2023-11-06T22:21:11Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic Activism
Educação Ambiental Menor, Decolonialidade e Ativismo Artístico
title Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic Activism
spellingShingle Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic Activism
Carvalho, Fabiana Aparecida de
Environmental Education
Decoloniality
Sustainable Development
Ecological Subject
Science Education
Educação Ambiental
Decolonialidade
Desenvolvimento Sustentável
Sujeito Ecológico
Ensino de Ciências
title_short Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic Activism
title_full Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic Activism
title_fullStr Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic Activism
title_full_unstemmed Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic Activism
title_sort Minor Environmental Education, Decoloniality and Artistic Activism
author Carvalho, Fabiana Aparecida de
author_facet Carvalho, Fabiana Aparecida de
Bergamo, Leonardo Aparecido de Souza
author_role author
author2 Bergamo, Leonardo Aparecido de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Fabiana Aparecida de
Bergamo, Leonardo Aparecido de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental Education
Decoloniality
Sustainable Development
Ecological Subject
Science Education
Educação Ambiental
Decolonialidade
Desenvolvimento Sustentável
Sujeito Ecológico
Ensino de Ciências
topic Environmental Education
Decoloniality
Sustainable Development
Ecological Subject
Science Education
Educação Ambiental
Decolonialidade
Desenvolvimento Sustentável
Sujeito Ecológico
Ensino de Ciências
description This article discusses a minor environmental education that avoids the contradictions of sustainable development based on neoliberal economic perspectives. Along with the idea of minority, based on post-critical thinking, decolonial and transdisciplinary propositions of education for environments are presented. To this end, the critique of the Anthropocene/Capitalocene and the artistic activism of representatives of indigenous communities, as ideas to postpone the end of the world, are mapped in the text and promote differentiated propositions that can be considered alongside Science Education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124125
10.1590/2175-6236124125vs01
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124125
identifier_str_mv 10.1590/2175-6236124125vs01
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124125/90322
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/124125/90323
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)
Educação & Realidade; v. 48 (2023)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766989363740672