Educational Intentionality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Uberti, Luciane
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/23420
Resumo: This article presents a means of rationally analyzing the goals of education, while the configuration of certain projections is essential to the functioning of the school. To analyzethe way in which this field of power-knowledge sets such projections, and deals with the impotence that is immanent, this study uses the studies of Michel Foucault and Gilles Deleuze, especially those concerning the criticism of the representational thinking. In this sense, it analyses the speech portrayed in the political and pedagogical project of the Citizen School, implemented in the city of Porto Alegre, which combines backgroung endowed with truth value of knowledge in the field of education today.
id UFRGS-9_7deb769b5d10829598d2c66fbb96e341
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/23420
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Educational IntentionalityIntencionalidade educativaIntencionalidade. Representação. Saber.Intention. Representational. Knowledge.This article presents a means of rationally analyzing the goals of education, while the configuration of certain projections is essential to the functioning of the school. To analyzethe way in which this field of power-knowledge sets such projections, and deals with the impotence that is immanent, this study uses the studies of Michel Foucault and Gilles Deleuze, especially those concerning the criticism of the representational thinking. In this sense, it analyses the speech portrayed in the political and pedagogical project of the Citizen School, implemented in the city of Porto Alegre, which combines backgroung endowed with truth value of knowledge in the field of education today.Este artigo problematiza uma forma de racionalidade intencional própria à tarefa educativa, na medida emque a configuração de determinadas projeções é imprescindível ao funcionamento da instituição escolar. Para analisar a forma pela qual tal campo de poder-saber configura tais projeções, e lida com as impotências que lhe são imanentes, este trabalho se utiliza dos estudos de Michel Foucault e de Gilles Deleuze, especialmente aqueles referentes à crítica ao pensamento da representação. Neste sentido, trata-se de analisar o discurso retratado no projeto político-pedagógico da Escola Cidadã, implementado em Porto Alegre, o qual conjuga conhecimentos dotados de valor de verdade no campo de saber da educação na atualidade.FACED - UFRGS2013-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/23420Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 4 (2013)Educação & Realidade; v. 38 n. 4 (2013)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/23420/46025Uberti, Lucianeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T17:51:48Zoai:seer.ufrgs.br:article/23420Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T17:51:48Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Educational Intentionality
Intencionalidade educativa
title Educational Intentionality
spellingShingle Educational Intentionality
Uberti, Luciane
Intencionalidade. Representação. Saber.
Intention. Representational. Knowledge.
title_short Educational Intentionality
title_full Educational Intentionality
title_fullStr Educational Intentionality
title_full_unstemmed Educational Intentionality
title_sort Educational Intentionality
author Uberti, Luciane
author_facet Uberti, Luciane
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Uberti, Luciane
dc.subject.por.fl_str_mv Intencionalidade. Representação. Saber.
Intention. Representational. Knowledge.
topic Intencionalidade. Representação. Saber.
Intention. Representational. Knowledge.
description This article presents a means of rationally analyzing the goals of education, while the configuration of certain projections is essential to the functioning of the school. To analyzethe way in which this field of power-knowledge sets such projections, and deals with the impotence that is immanent, this study uses the studies of Michel Foucault and Gilles Deleuze, especially those concerning the criticism of the representational thinking. In this sense, it analyses the speech portrayed in the political and pedagogical project of the Citizen School, implemented in the city of Porto Alegre, which combines backgroung endowed with truth value of knowledge in the field of education today.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/23420
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/23420
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/23420/46025
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 4 (2013)
Educação & Realidade; v. 38 n. 4 (2013)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766984811872256