School Quality: impacts and challenges of external evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Cristiane
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Alavarse, Ocimar Munhoz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601
Resumo: From the debate on quality in education this work aims at identifyingthe strengthening of initiatives external evaluations of educational policyas a guideline for improving the quality of education in schools. Drawing onnational survey try to show possible interfaces of evaluations with the qualityof education. Are highlighted some potential, and also some evidence ofpolitical tensions evaluation in school life. Finally, it is concluded that theexternal evaluation, conceived as a broad process that involves technicalchoices, political and ideological is an important tool to increase the qualityof education in public schools.
id UFRGS-9_80182dcdcbdb1ccebc3097e4f4e7370f
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/41601
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling School Quality: impacts and challenges of external evaluationQualidade das Escolas: tensões e potencialidades das avaliações externasQuality of Teaching. External Evaluation. Public Schools. Elementary School.qualidade do ensinoavaliação externaQualidade do Ensino. Avaliação Externa. Escolas Públicas. Ensino Fundamental.From the debate on quality in education this work aims at identifyingthe strengthening of initiatives external evaluations of educational policyas a guideline for improving the quality of education in schools. Drawing onnational survey try to show possible interfaces of evaluations with the qualityof education. Are highlighted some potential, and also some evidence ofpolitical tensions evaluation in school life. Finally, it is concluded that theexternal evaluation, conceived as a broad process that involves technicalchoices, political and ideological is an important tool to increase the qualityof education in public schools.A partir do debate sobre qualidade na educação, este trabalhoobjetiva evidenciar o fortalecimento das iniciativas de avaliações externascomo diretriz da política educacional para a melhoria da qualidade daeducação das escolas. Apoiando-se na pesquisa nacional, procura-se mostrarpossíveis interfaces das avaliações com a qualidade da educação. Sãodestacadas algumas potencialidades e, também, alguns indícios de tensõesdas políticas de avaliação no cotidiano escolar. Por fim, conclui-se que aavaliação externa, concebida como um processo amplo que envolve escolhastécnicas, políticas e ideológicas, é um importante instrumento para oincremento da qualidade da educação nas escolas públicas.FACED - UFRGS2014-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601/46062Machado, CristianeAlavarse, Ocimar Munhozinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T19:29:03Zoai:seer.ufrgs.br:article/41601Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T19:29:03Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv School Quality: impacts and challenges of external evaluation
Qualidade das Escolas: tensões e potencialidades das avaliações externas
title School Quality: impacts and challenges of external evaluation
spellingShingle School Quality: impacts and challenges of external evaluation
Machado, Cristiane
Quality of Teaching. External Evaluation. Public Schools. Elementary School.
qualidade do ensino
avaliação externa
Qualidade do Ensino. Avaliação Externa. Escolas Públicas. Ensino Fundamental.
title_short School Quality: impacts and challenges of external evaluation
title_full School Quality: impacts and challenges of external evaluation
title_fullStr School Quality: impacts and challenges of external evaluation
title_full_unstemmed School Quality: impacts and challenges of external evaluation
title_sort School Quality: impacts and challenges of external evaluation
author Machado, Cristiane
author_facet Machado, Cristiane
Alavarse, Ocimar Munhoz
author_role author
author2 Alavarse, Ocimar Munhoz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Cristiane
Alavarse, Ocimar Munhoz
dc.subject.por.fl_str_mv Quality of Teaching. External Evaluation. Public Schools. Elementary School.
qualidade do ensino
avaliação externa
Qualidade do Ensino. Avaliação Externa. Escolas Públicas. Ensino Fundamental.
topic Quality of Teaching. External Evaluation. Public Schools. Elementary School.
qualidade do ensino
avaliação externa
Qualidade do Ensino. Avaliação Externa. Escolas Públicas. Ensino Fundamental.
description From the debate on quality in education this work aims at identifyingthe strengthening of initiatives external evaluations of educational policyas a guideline for improving the quality of education in schools. Drawing onnational survey try to show possible interfaces of evaluations with the qualityof education. Are highlighted some potential, and also some evidence ofpolitical tensions evaluation in school life. Finally, it is concluded that theexternal evaluation, conceived as a broad process that involves technicalchoices, political and ideological is an important tool to increase the qualityof education in public schools.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601/46062
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)
Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985626615808