School Quality: impacts and challenges of external evaluation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601 |
Resumo: | From the debate on quality in education this work aims at identifyingthe strengthening of initiatives external evaluations of educational policyas a guideline for improving the quality of education in schools. Drawing onnational survey try to show possible interfaces of evaluations with the qualityof education. Are highlighted some potential, and also some evidence ofpolitical tensions evaluation in school life. Finally, it is concluded that theexternal evaluation, conceived as a broad process that involves technicalchoices, political and ideological is an important tool to increase the qualityof education in public schools. |
id |
UFRGS-9_80182dcdcbdb1ccebc3097e4f4e7370f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/41601 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
School Quality: impacts and challenges of external evaluationQualidade das Escolas: tensões e potencialidades das avaliações externasQuality of Teaching. External Evaluation. Public Schools. Elementary School.qualidade do ensinoavaliação externaQualidade do Ensino. Avaliação Externa. Escolas Públicas. Ensino Fundamental.From the debate on quality in education this work aims at identifyingthe strengthening of initiatives external evaluations of educational policyas a guideline for improving the quality of education in schools. Drawing onnational survey try to show possible interfaces of evaluations with the qualityof education. Are highlighted some potential, and also some evidence ofpolitical tensions evaluation in school life. Finally, it is concluded that theexternal evaluation, conceived as a broad process that involves technicalchoices, political and ideological is an important tool to increase the qualityof education in public schools.A partir do debate sobre qualidade na educação, este trabalhoobjetiva evidenciar o fortalecimento das iniciativas de avaliações externascomo diretriz da política educacional para a melhoria da qualidade daeducação das escolas. Apoiando-se na pesquisa nacional, procura-se mostrarpossíveis interfaces das avaliações com a qualidade da educação. Sãodestacadas algumas potencialidades e, também, alguns indícios de tensõesdas políticas de avaliação no cotidiano escolar. Por fim, conclui-se que aavaliação externa, concebida como um processo amplo que envolve escolhastécnicas, políticas e ideológicas, é um importante instrumento para oincremento da qualidade da educação nas escolas públicas.FACED - UFRGS2014-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601/46062Machado, CristianeAlavarse, Ocimar Munhozinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T19:29:03Zoai:seer.ufrgs.br:article/41601Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T19:29:03Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School Quality: impacts and challenges of external evaluation Qualidade das Escolas: tensões e potencialidades das avaliações externas |
title |
School Quality: impacts and challenges of external evaluation |
spellingShingle |
School Quality: impacts and challenges of external evaluation Machado, Cristiane Quality of Teaching. External Evaluation. Public Schools. Elementary School. qualidade do ensino avaliação externa Qualidade do Ensino. Avaliação Externa. Escolas Públicas. Ensino Fundamental. |
title_short |
School Quality: impacts and challenges of external evaluation |
title_full |
School Quality: impacts and challenges of external evaluation |
title_fullStr |
School Quality: impacts and challenges of external evaluation |
title_full_unstemmed |
School Quality: impacts and challenges of external evaluation |
title_sort |
School Quality: impacts and challenges of external evaluation |
author |
Machado, Cristiane |
author_facet |
Machado, Cristiane Alavarse, Ocimar Munhoz |
author_role |
author |
author2 |
Alavarse, Ocimar Munhoz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Cristiane Alavarse, Ocimar Munhoz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Quality of Teaching. External Evaluation. Public Schools. Elementary School. qualidade do ensino avaliação externa Qualidade do Ensino. Avaliação Externa. Escolas Públicas. Ensino Fundamental. |
topic |
Quality of Teaching. External Evaluation. Public Schools. Elementary School. qualidade do ensino avaliação externa Qualidade do Ensino. Avaliação Externa. Escolas Públicas. Ensino Fundamental. |
description |
From the debate on quality in education this work aims at identifyingthe strengthening of initiatives external evaluations of educational policyas a guideline for improving the quality of education in schools. Drawing onnational survey try to show possible interfaces of evaluations with the qualityof education. Are highlighted some potential, and also some evidence ofpolitical tensions evaluation in school life. Finally, it is concluded that theexternal evaluation, conceived as a broad process that involves technicalchoices, political and ideological is an important tool to increase the qualityof education in public schools. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41601/46062 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014) Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985626615808 |