External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61083 |
Resumo: | This article covers the speech of the External Evaluation Policy and theschool speech based on what it is understood by Quality Education in 1988 Federal Constituion, according to the 1996 Law of Guidelines and Bases of the National Education and in the text of the External Evaluation. The peculiarities of each school tend to make them difficult to interpret the Policy text, mainly in relation to quality for being a relational concept so that translating policies into practice involves recreating them in face of diferente contexts and by diferente subjects. So, the quality speech is not Always understood and it can be what the text says, but in the discursive representation of those who work at school. |
id |
UFU-4_675af445fe0d26c608f74ed20c438318 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61083 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?Política de evaluación externa: ¿el discurso de la calidad o la calidad del discurso?Política de avaliação externa: o discurso da qualidade ou a qualidade do discurso?Políticas Públicas de avaliação externaQualidade do desempenho escolarPerformatividadePublic Policy of external evaluationQuality of the school performancePerfomativityPolíticas Públicas de evaluación externasCalidad del rendimiento escolarPerformatividadThis article covers the speech of the External Evaluation Policy and theschool speech based on what it is understood by Quality Education in 1988 Federal Constituion, according to the 1996 Law of Guidelines and Bases of the National Education and in the text of the External Evaluation. The peculiarities of each school tend to make them difficult to interpret the Policy text, mainly in relation to quality for being a relational concept so that translating policies into practice involves recreating them in face of diferente contexts and by diferente subjects. So, the quality speech is not Always understood and it can be what the text says, but in the discursive representation of those who work at school.Este artículo aborda el discurso de la calidad de la política de evaluación externa y la calidad del discurso de la escuela de acuerdo con lo que se entiende por calidad de la educación en la Constituição Federal de 1988, en la Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional de 1996 y en el texto de la Política de evaluación externa. Las peculiaridades de cada escuela suelen dificultar la interpretación del texto de la política, sobre todo en lo que se refiere a la calidad, por ser un concepto relacional, de modo que traducir políticas en acciones conlleva su recreación delante de conceptos distintos y de diferentes sujetos. Por tanto, el discurso de calidad no siempre adquiere forma y poder en lo que el texto enuncia, sino en la representación discursiva de los que actúan en la escuela.Este artigo aborda o discurso da qualidade da política de avaliação externa e a qualidade do discurso da escola com base no que se entende por qualidade da educação na Constituição Federal de 1988, na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional de 1996 e no texto da política de avaliação externa. As peculiaridades de cada escola tendem a dificultar a interpretação do texto da política, sobretudo em relação à qualidade, por ser um conceito relacional, de modo que traduzir políticas em práticas implica sua recriação em face de contextos distintos e por diferentes sujeitos. Assim, o discurso de qualidade nem sempre ganha forma e poder naquilo que o texto enuncia, mas na representação discursiva dos que atuam na escola.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPOLÍTICA DE AVALIAÇÃO EXTERNA: O DISCURSO DA QUALIDADE OU A QUALIDADE DO DISCURSO?application/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6108310.14393/REPOD-v10n3a2021-61083Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-12772238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61083/32655Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Rozemeiry dos Santos Marques Martins, Waléria Andrade 2022-09-15T20:22:21Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61083Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:22:21Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech? Política de evaluación externa: ¿el discurso de la calidad o la calidad del discurso? Política de avaliação externa: o discurso da qualidade ou a qualidade do discurso? |
title |
External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech? |
spellingShingle |
External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech? Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques Políticas Públicas de avaliação externa Qualidade do desempenho escolar Performatividade Public Policy of external evaluation Quality of the school performance Perfomativity Políticas Públicas de evaluación externas Calidad del rendimiento escolar Performatividad |
title_short |
External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech? |
title_full |
External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech? |
title_fullStr |
External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech? |
title_full_unstemmed |
External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech? |
title_sort |
External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech? |
author |
Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques |
author_facet |
Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques Martins, Waléria Andrade |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Waléria Andrade |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques Martins, Waléria Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas Públicas de avaliação externa Qualidade do desempenho escolar Performatividade Public Policy of external evaluation Quality of the school performance Perfomativity Políticas Públicas de evaluación externas Calidad del rendimiento escolar Performatividad |
topic |
Políticas Públicas de avaliação externa Qualidade do desempenho escolar Performatividade Public Policy of external evaluation Quality of the school performance Perfomativity Políticas Públicas de evaluación externas Calidad del rendimiento escolar Performatividad |
description |
This article covers the speech of the External Evaluation Policy and theschool speech based on what it is understood by Quality Education in 1988 Federal Constituion, according to the 1996 Law of Guidelines and Bases of the National Education and in the text of the External Evaluation. The peculiarities of each school tend to make them difficult to interpret the Policy text, mainly in relation to quality for being a relational concept so that translating policies into practice involves recreating them in face of diferente contexts and by diferente subjects. So, the quality speech is not Always understood and it can be what the text says, but in the discursive representation of those who work at school. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion POLÍTICA DE AVALIAÇÃO EXTERNA: O DISCURSO DA QUALIDADE OU A QUALIDADE DO DISCURSO? |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61083 10.14393/REPOD-v10n3a2021-61083 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61083 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD-v10n3a2021-61083 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61083/32655 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1799943960553062400 |