External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Martins, Waléria Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61083
Resumo: This article covers the speech of the External Evaluation Policy and theschool speech based on what it is understood by Quality Education in 1988 Federal Constituion, according to the 1996 Law of Guidelines and Bases of the National Education and in the text of the External Evaluation. The peculiarities of each school tend to make them difficult to interpret the Policy text, mainly in relation to quality for being a relational concept so that translating policies into practice involves recreating them in face of diferente contexts and by diferente subjects. So, the quality speech is not Always understood and it can be what the text says, but in the discursive representation of those who work at school.
id UFU-4_675af445fe0d26c608f74ed20c438318
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61083
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?Política de evaluación externa: ¿el discurso de la calidad o la calidad del discurso?Política de avaliação externa: o discurso da qualidade ou a qualidade do discurso?Políticas Públicas de avaliação externaQualidade do desempenho escolarPerformatividadePublic Policy of external evaluationQuality of the school performancePerfomativityPolíticas Públicas de evaluación externasCalidad del rendimiento escolarPerformatividadThis article covers the speech of the External Evaluation Policy and theschool speech based on what it is understood by Quality Education in 1988 Federal Constituion, according to the 1996 Law of Guidelines and Bases of the National Education and in the text of the External Evaluation. The peculiarities of each school tend to make them difficult to interpret the Policy text, mainly in relation to quality for being a relational concept so that translating policies into practice involves recreating them in face of diferente contexts and by diferente subjects. So, the quality speech is not Always understood and it can be what the text says, but in the discursive representation of those who work at school.Este artículo aborda el discurso de la calidad de la política de evaluación externa y la calidad del discurso de la escuela de acuerdo con lo que se entiende por calidad de la educación en la Constituição Federal de 1988, en la Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional de 1996 y en el texto de la Política de evaluación externa. Las peculiaridades de cada escuela suelen dificultar la interpretación del texto de la política, sobre todo en lo que se refiere a la calidad, por ser un concepto relacional, de modo que traducir políticas en acciones conlleva su recreación delante de conceptos distintos y de diferentes sujetos. Por tanto, el discurso de calidad no siempre adquiere forma y poder en lo que el texto enuncia, sino en la representación discursiva de los que actúan en la escuela.Este artigo aborda o discurso da qualidade da política de avaliação externa e a qualidade do discurso da escola com base no que se entende por qualidade da educação na Constituição Federal de 1988, na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional de 1996 e no texto da política de avaliação externa. As peculiaridades de cada escola tendem a dificultar a interpretação do texto da política, sobretudo em relação à qualidade, por ser um conceito relacional, de modo que traduzir políticas em práticas implica sua recriação em face de contextos distintos e por diferentes sujeitos. Assim, o discurso de qualidade nem sempre ganha forma e poder naquilo que o texto enuncia, mas na representação discursiva dos que atuam na escola.Universidade Federal de Uberlândia2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPOLÍTICA DE AVALIAÇÃO EXTERNA: O DISCURSO DA QUALIDADE OU A QUALIDADE DO DISCURSO?application/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/6108310.14393/REPOD-v10n3a2021-61083Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-12772238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61083/32655Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Rozemeiry dos Santos Marques Martins, Waléria Andrade 2022-09-15T20:22:21Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/61083Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-09-15T20:22:21Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?
Política de evaluación externa: ¿el discurso de la calidad o la calidad del discurso?
Política de avaliação externa: o discurso da qualidade ou a qualidade do discurso?
title External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?
spellingShingle External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?
Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques
Políticas Públicas de avaliação externa
Qualidade do desempenho escolar
Performatividade
Public Policy of external evaluation
Quality of the school performance
Perfomativity
Políticas Públicas de evaluación externas
Calidad del rendimiento escolar
Performatividad
title_short External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?
title_full External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?
title_fullStr External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?
title_full_unstemmed External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?
title_sort External evaluation policy: the speech quality or the quality of the speech?
author Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques
author_facet Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques
Martins, Waléria Andrade
author_role author
author2 Martins, Waléria Andrade
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Rozemeiry dos Santos Marques
Martins, Waléria Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas Públicas de avaliação externa
Qualidade do desempenho escolar
Performatividade
Public Policy of external evaluation
Quality of the school performance
Perfomativity
Políticas Públicas de evaluación externas
Calidad del rendimiento escolar
Performatividad
topic Políticas Públicas de avaliação externa
Qualidade do desempenho escolar
Performatividade
Public Policy of external evaluation
Quality of the school performance
Perfomativity
Políticas Públicas de evaluación externas
Calidad del rendimiento escolar
Performatividad
description This article covers the speech of the External Evaluation Policy and theschool speech based on what it is understood by Quality Education in 1988 Federal Constituion, according to the 1996 Law of Guidelines and Bases of the National Education and in the text of the External Evaluation. The peculiarities of each school tend to make them difficult to interpret the Policy text, mainly in relation to quality for being a relational concept so that translating policies into practice involves recreating them in face of diferente contexts and by diferente subjects. So, the quality speech is not Always understood and it can be what the text says, but in the discursive representation of those who work at school.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
POLÍTICA DE AVALIAÇÃO EXTERNA: O DISCURSO DA QUALIDADE OU A QUALIDADE DO DISCURSO?
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61083
10.14393/REPOD-v10n3a2021-61083
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61083
identifier_str_mv 10.14393/REPOD-v10n3a2021-61083
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/61083/32655
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 10, n. 3 (set./dez. 2021); 1263-1277
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1799943960553062400