Drugs in School: analysis of social voices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, João Paulo Pereira
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Colaço, Veriana de Fátima Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605
Resumo: This article aims to analyze social voices at play in the production of meanings about drugs among adolescents in a group discussion on health in the school context. Based on Public Health and the legacy of Vigotski e Bakhtin on the processes of signification, data for a Master thesis, developed by means of participant observation and a discussion group in a public school in Fortaleza/CE, are used. The results indicate tensions between social voices on the claims of adolescents about drugs, highlighting the strength with which a speech alluding to the war on drugs and prohibitionist strategies voices still circulate in the school context, despite the emergence of the harm reduction perspective.
id UFRGS-9_a91903bf43090654a0dae193581f4ba6
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/44605
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Drugs in School: analysis of social voicesDrogas na Escola: análise das vozes sociais em jogoAdolescence. Drugs. School.Adolescência. Drogas. EscolaThis article aims to analyze social voices at play in the production of meanings about drugs among adolescents in a group discussion on health in the school context. Based on Public Health and the legacy of Vigotski e Bakhtin on the processes of signification, data for a Master thesis, developed by means of participant observation and a discussion group in a public school in Fortaleza/CE, are used. The results indicate tensions between social voices on the claims of adolescents about drugs, highlighting the strength with which a speech alluding to the war on drugs and prohibitionist strategies voices still circulate in the school context, despite the emergence of the harm reduction perspective.O artigo visa analisar vozes sociais em jogo na produção de sentidos sobre drogas entre adolescentes, em um grupo de discussão sobre saúde no contexto escolar. Ancorando-se na Saúde Coletiva e nos legados de Vigotski e Bakhtin sobre os processos de significação, são utilizados dados de uma pesquisa de mestrado operacionalizada por observações-participantes e pela formação de um grupo de discussão em uma escola pública de Fortaleza/CE. Os resultados apontam tensões entre vozes sociais nos posicionamentos dos adolescentes sobre drogas, destacando a força com que vozes alusivas a um discurso de guerra às drogas e a estratégias proibicionistas ainda circulam no contexto escolar, em que pese a emergência da perspectiva de redução de danos.FACED - UFRGS2014-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 1 (2015)Educação & Realidade; v. 40 n. 1 (2015)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605/47574Barros, João Paulo PereiraColaço, Veriana de Fátima Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-15T16:43:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/44605Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-03-15T16:43:38Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Drugs in School: analysis of social voices
Drogas na Escola: análise das vozes sociais em jogo
title Drugs in School: analysis of social voices
spellingShingle Drugs in School: analysis of social voices
Barros, João Paulo Pereira
Adolescence. Drugs. School.
Adolescência. Drogas. Escola
title_short Drugs in School: analysis of social voices
title_full Drugs in School: analysis of social voices
title_fullStr Drugs in School: analysis of social voices
title_full_unstemmed Drugs in School: analysis of social voices
title_sort Drugs in School: analysis of social voices
author Barros, João Paulo Pereira
author_facet Barros, João Paulo Pereira
Colaço, Veriana de Fátima Rodrigues
author_role author
author2 Colaço, Veriana de Fátima Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, João Paulo Pereira
Colaço, Veriana de Fátima Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescence. Drugs. School.
Adolescência. Drogas. Escola
topic Adolescence. Drugs. School.
Adolescência. Drogas. Escola
description This article aims to analyze social voices at play in the production of meanings about drugs among adolescents in a group discussion on health in the school context. Based on Public Health and the legacy of Vigotski e Bakhtin on the processes of signification, data for a Master thesis, developed by means of participant observation and a discussion group in a public school in Fortaleza/CE, are used. The results indicate tensions between social voices on the claims of adolescents about drugs, highlighting the strength with which a speech alluding to the war on drugs and prohibitionist strategies voices still circulate in the school context, despite the emergence of the harm reduction perspective.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605/47574
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 1 (2015)
Educação & Realidade; v. 40 n. 1 (2015)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985643393024