Drugs in School: analysis of social voices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605 |
Resumo: | This article aims to analyze social voices at play in the production of meanings about drugs among adolescents in a group discussion on health in the school context. Based on Public Health and the legacy of Vigotski e Bakhtin on the processes of signification, data for a Master thesis, developed by means of participant observation and a discussion group in a public school in Fortaleza/CE, are used. The results indicate tensions between social voices on the claims of adolescents about drugs, highlighting the strength with which a speech alluding to the war on drugs and prohibitionist strategies voices still circulate in the school context, despite the emergence of the harm reduction perspective. |
id |
UFRGS-9_a91903bf43090654a0dae193581f4ba6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/44605 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Drugs in School: analysis of social voicesDrogas na Escola: análise das vozes sociais em jogoAdolescence. Drugs. School.Adolescência. Drogas. EscolaThis article aims to analyze social voices at play in the production of meanings about drugs among adolescents in a group discussion on health in the school context. Based on Public Health and the legacy of Vigotski e Bakhtin on the processes of signification, data for a Master thesis, developed by means of participant observation and a discussion group in a public school in Fortaleza/CE, are used. The results indicate tensions between social voices on the claims of adolescents about drugs, highlighting the strength with which a speech alluding to the war on drugs and prohibitionist strategies voices still circulate in the school context, despite the emergence of the harm reduction perspective.O artigo visa analisar vozes sociais em jogo na produção de sentidos sobre drogas entre adolescentes, em um grupo de discussão sobre saúde no contexto escolar. Ancorando-se na Saúde Coletiva e nos legados de Vigotski e Bakhtin sobre os processos de significação, são utilizados dados de uma pesquisa de mestrado operacionalizada por observações-participantes e pela formação de um grupo de discussão em uma escola pública de Fortaleza/CE. Os resultados apontam tensões entre vozes sociais nos posicionamentos dos adolescentes sobre drogas, destacando a força com que vozes alusivas a um discurso de guerra às drogas e a estratégias proibicionistas ainda circulam no contexto escolar, em que pese a emergência da perspectiva de redução de danos.FACED - UFRGS2014-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 1 (2015)Educação & Realidade; v. 40 n. 1 (2015)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605/47574Barros, João Paulo PereiraColaço, Veriana de Fátima Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-15T16:43:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/44605Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-03-15T16:43:38Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Drugs in School: analysis of social voices Drogas na Escola: análise das vozes sociais em jogo |
title |
Drugs in School: analysis of social voices |
spellingShingle |
Drugs in School: analysis of social voices Barros, João Paulo Pereira Adolescence. Drugs. School. Adolescência. Drogas. Escola |
title_short |
Drugs in School: analysis of social voices |
title_full |
Drugs in School: analysis of social voices |
title_fullStr |
Drugs in School: analysis of social voices |
title_full_unstemmed |
Drugs in School: analysis of social voices |
title_sort |
Drugs in School: analysis of social voices |
author |
Barros, João Paulo Pereira |
author_facet |
Barros, João Paulo Pereira Colaço, Veriana de Fátima Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Colaço, Veriana de Fátima Rodrigues |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, João Paulo Pereira Colaço, Veriana de Fátima Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Adolescence. Drugs. School. Adolescência. Drogas. Escola |
topic |
Adolescence. Drugs. School. Adolescência. Drogas. Escola |
description |
This article aims to analyze social voices at play in the production of meanings about drugs among adolescents in a group discussion on health in the school context. Based on Public Health and the legacy of Vigotski e Bakhtin on the processes of signification, data for a Master thesis, developed by means of participant observation and a discussion group in a public school in Fortaleza/CE, are used. The results indicate tensions between social voices on the claims of adolescents about drugs, highlighting the strength with which a speech alluding to the war on drugs and prohibitionist strategies voices still circulate in the school context, despite the emergence of the harm reduction perspective. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/44605/47574 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 1 (2015) Educação & Realidade; v. 40 n. 1 (2015) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985643393024 |