The Center for Education Sciences of UFSC: accounts of a trajectory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scheibe, Leda
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Bazzo, Vera Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/68721
Resumo: This article describes some of the history of the Center for Education Sciences at Universidade Federal de Santa Catarina (CED/UFSC), in an attempt to reveal its role in teacher training. It is thus inscribed in the history of education field. The paper discusses the function of the first normal schools, as teacher’s colleges were known, referring to the creation of the Escola Normal Catharinense and the Faculdade Catarinense de Filosofia [The Santa Catarina College of Philosophy], and their relation with the later founding of Universidade Federal de Santa Catarina. It comments on the development of the Center for Education Sciences over the past fifty years, affirming its role as the main locus for the training of education professionals in Santa Catarina state.
id UFRGS-9_bccc9262cac156d49ed495faa397d936
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/68721
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling The Center for Education Sciences of UFSC: accounts of a trajectoryO Centro de Ciências da Educação da UFSC: relatos de uma trajetóriaHistória da Educação. Formação de Professores. Centro de Educação.History of Education. Teacher Training. Education Center.This article describes some of the history of the Center for Education Sciences at Universidade Federal de Santa Catarina (CED/UFSC), in an attempt to reveal its role in teacher training. It is thus inscribed in the history of education field. The paper discusses the function of the first normal schools, as teacher’s colleges were known, referring to the creation of the Escola Normal Catharinense and the Faculdade Catarinense de Filosofia [The Santa Catarina College of Philosophy], and their relation with the later founding of Universidade Federal de Santa Catarina. It comments on the development of the Center for Education Sciences over the past fifty years, affirming its role as the main locus for the training of education professionals in Santa Catarina state.Este artigo descreve parte da história do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina – CED/UFSC, numa tentativa de revelar seu papel na formação de professores. Inscreve-se, portanto, no campo de estudos da História da Educação. Discute a função das primeiras escolas normais, referindo se à criação da Escola Normal Catharinense e da Faculdade Catarinense de Filosofia, relacionando-as com a posterior fundação da Universidade Federal de Santa Catarina. Comenta o desenvolvimento do CED/UFSC ao longo dos últimos cinquenta anos, afirmando-o como o principal locus de formação de quadros para a educação no Estado de Santa Catarina.FACED - UFRGS2016-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/68721Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 (2016): EspecialEducação & Realidade; v. 41 (2016): Especial2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/68721/48248Copyright (c) 2016 Leda Scheibe, Vera Lúcia Bazzoinfo:eu-repo/semantics/openAccessScheibe, LedaBazzo, Vera Lúcia2018-05-24T18:08:32Zoai:seer.ufrgs.br:article/68721Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-24T18:08:32Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Center for Education Sciences of UFSC: accounts of a trajectory
O Centro de Ciências da Educação da UFSC: relatos de uma trajetória
title The Center for Education Sciences of UFSC: accounts of a trajectory
spellingShingle The Center for Education Sciences of UFSC: accounts of a trajectory
Scheibe, Leda
História da Educação. Formação de Professores. Centro de Educação.
History of Education. Teacher Training. Education Center.
title_short The Center for Education Sciences of UFSC: accounts of a trajectory
title_full The Center for Education Sciences of UFSC: accounts of a trajectory
title_fullStr The Center for Education Sciences of UFSC: accounts of a trajectory
title_full_unstemmed The Center for Education Sciences of UFSC: accounts of a trajectory
title_sort The Center for Education Sciences of UFSC: accounts of a trajectory
author Scheibe, Leda
author_facet Scheibe, Leda
Bazzo, Vera Lúcia
author_role author
author2 Bazzo, Vera Lúcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scheibe, Leda
Bazzo, Vera Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv História da Educação. Formação de Professores. Centro de Educação.
History of Education. Teacher Training. Education Center.
topic História da Educação. Formação de Professores. Centro de Educação.
History of Education. Teacher Training. Education Center.
description This article describes some of the history of the Center for Education Sciences at Universidade Federal de Santa Catarina (CED/UFSC), in an attempt to reveal its role in teacher training. It is thus inscribed in the history of education field. The paper discusses the function of the first normal schools, as teacher’s colleges were known, referring to the creation of the Escola Normal Catharinense and the Faculdade Catarinense de Filosofia [The Santa Catarina College of Philosophy], and their relation with the later founding of Universidade Federal de Santa Catarina. It comments on the development of the Center for Education Sciences over the past fifty years, affirming its role as the main locus for the training of education professionals in Santa Catarina state.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/68721
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/68721
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/68721/48248
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Leda Scheibe, Vera Lúcia Bazzo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Leda Scheibe, Vera Lúcia Bazzo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 (2016): Especial
Educação & Realidade; v. 41 (2016): Especial
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766987168022528