Writing and alterity: a text in an enigma-journey
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/32309 |
Resumo: | Approaching, on this text, writing experiences and the troubles about subjectivityin the present, behind the social-bonds that composes the subject. The theoretical approach happens through the psychoanalysis, education and language, as well as reflections rising by the writing experiments with students and advisees in university and college/school. Using these reflections, we propose to treat the experience of writing not as a transcription, but so, like another system – a writing desire – the one that behave the notionof inscription in a singularity act, whose addressing – social-bond- meansthe interlacement between the writing experience as travel-puzzle andthe subject’s alterity. |
id |
UFRGS-9_c9cf098d272794d27f50648a4ce5f191 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/32309 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Writing and alterity: a text in an enigma-journeyEscrita e Alteridade: um texto em viagem-enigmaViagem-enigma. Experiência. Escrita. Alteridade. Laço Social.Travel-puzzle. Experience. Writing. Alterity. Social-bond.Approaching, on this text, writing experiences and the troubles about subjectivityin the present, behind the social-bonds that composes the subject. The theoretical approach happens through the psychoanalysis, education and language, as well as reflections rising by the writing experiments with students and advisees in university and college/school. Using these reflections, we propose to treat the experience of writing not as a transcription, but so, like another system – a writing desire – the one that behave the notionof inscription in a singularity act, whose addressing – social-bond- meansthe interlacement between the writing experience as travel-puzzle andthe subject’s alterity.Abordamos, neste texto, experiências de escrita e os impasses da subjetivação na atualidade, através dos laços sociais que constituem o sujeito. A ancora gemteórica dá-se através da educação, da psicanálise e da linguagem, bem como de reflexões surgidas das experiências com escritas de orientandos e de alunos, tanto na universidade como na escola. A partir dessas reflexões, propomos tratar a experiência da escrita não como uma transcrição, mas, sim, como um outro sistema – um desejo de escrita –, o qual comporte a noção de inscrição de um ato de singularidade possível, cujo endereçamento – laço social – vise ao enodamento entre a experiência da escrita como viagem-enigma e a alteridade do sujeito.FACED - UFRGS2013-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/32309Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 2 (2013)Educação & Realidade; v. 38 n. 2 (2013)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/32309/45944Schaffer, Margarethinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-21T19:09:31Zoai:seer.ufrgs.br:article/32309Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-21T19:09:31Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Writing and alterity: a text in an enigma-journey Escrita e Alteridade: um texto em viagem-enigma |
title |
Writing and alterity: a text in an enigma-journey |
spellingShingle |
Writing and alterity: a text in an enigma-journey Schaffer, Margareth Viagem-enigma. Experiência. Escrita. Alteridade. Laço Social. Travel-puzzle. Experience. Writing. Alterity. Social-bond. |
title_short |
Writing and alterity: a text in an enigma-journey |
title_full |
Writing and alterity: a text in an enigma-journey |
title_fullStr |
Writing and alterity: a text in an enigma-journey |
title_full_unstemmed |
Writing and alterity: a text in an enigma-journey |
title_sort |
Writing and alterity: a text in an enigma-journey |
author |
Schaffer, Margareth |
author_facet |
Schaffer, Margareth |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schaffer, Margareth |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Viagem-enigma. Experiência. Escrita. Alteridade. Laço Social. Travel-puzzle. Experience. Writing. Alterity. Social-bond. |
topic |
Viagem-enigma. Experiência. Escrita. Alteridade. Laço Social. Travel-puzzle. Experience. Writing. Alterity. Social-bond. |
description |
Approaching, on this text, writing experiences and the troubles about subjectivityin the present, behind the social-bonds that composes the subject. The theoretical approach happens through the psychoanalysis, education and language, as well as reflections rising by the writing experiments with students and advisees in university and college/school. Using these reflections, we propose to treat the experience of writing not as a transcription, but so, like another system – a writing desire – the one that behave the notionof inscription in a singularity act, whose addressing – social-bond- meansthe interlacement between the writing experience as travel-puzzle andthe subject’s alterity. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/32309 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/32309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/32309/45944 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 38 No. 2 (2013) Educação & Realidade; v. 38 n. 2 (2013) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985252274176 |