Social Educators: everyday recognition and work organization
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295 |
Resumo: | Social programs have been recruiting young residents of social outskirts, who begin to act professionally through cultural policies – these are the social educators. Based on a research that questioned work configurations in this particular context, this text introduces categories such as recognition and psychosocial mobility, as well as a historical-political discussion on social education. The research used life stories, participant observation and two interviews with educators of the Fica Vivo! Program in Minas Gerais. The categorization in cross-examination was used for the analysis. We realize that the segregation processes which permeate the relationship between city and otherness are present in this scenario. |
id |
UFRGS-9_cf1f2ac1b6318c9b90b09aa64fe2b768 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/55295 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Social Educators: everyday recognition and work organizationEducadores Sociais: o reconhecimento cotidiano e a organização de trabalhoPsicologia do Trabalho. Cultura. Espaço. Educadores Sociais. Programas Sociais.Work Psychology. Culture. Space. Social Educators. Social Programs.Social programs have been recruiting young residents of social outskirts, who begin to act professionally through cultural policies – these are the social educators. Based on a research that questioned work configurations in this particular context, this text introduces categories such as recognition and psychosocial mobility, as well as a historical-political discussion on social education. The research used life stories, participant observation and two interviews with educators of the Fica Vivo! Program in Minas Gerais. The categorization in cross-examination was used for the analysis. We realize that the segregation processes which permeate the relationship between city and otherness are present in this scenario.Os programas sociais têm recrutado jovens moradores das periferias sociais, que passam a atuar profissionalmente por meio de políticas culturais, são os chamados educadores sociais. Partindo de uma pesquisa que interrogou as configurações do trabalho nesse contexto específico, apresentamos nesse texto as categorias reconhecimento e mobilidade psicossocial, bem como uma discussão histórico-política sobre educação social. A pesquisa utilizou histórias de vida, observação participante em uma oficina e duas entrevistas com educadores do Programa Fica Vivo! em Minas Gerais, analisadas por meio de categorização em análise cruzada. Percebemos que os processos de segregação que permeiam a relação cidade e alteridade estão presentes nesse cenário.FACED - UFRGS2016-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 4 (2016)Educação & Realidade; v. 41 n. 4 (2016)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295/48194Nogueira, Maria Luisa MagalhãesBatista, Cassia BeatrizVieira, Alessandra AguiarPimentel, Cláudia Damascenoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-05-17T20:58:39Zoai:seer.ufrgs.br:article/55295Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-17T20:58:39Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social Educators: everyday recognition and work organization Educadores Sociais: o reconhecimento cotidiano e a organização de trabalho |
title |
Social Educators: everyday recognition and work organization |
spellingShingle |
Social Educators: everyday recognition and work organization Nogueira, Maria Luisa Magalhães Psicologia do Trabalho. Cultura. Espaço. Educadores Sociais. Programas Sociais. Work Psychology. Culture. Space. Social Educators. Social Programs. |
title_short |
Social Educators: everyday recognition and work organization |
title_full |
Social Educators: everyday recognition and work organization |
title_fullStr |
Social Educators: everyday recognition and work organization |
title_full_unstemmed |
Social Educators: everyday recognition and work organization |
title_sort |
Social Educators: everyday recognition and work organization |
author |
Nogueira, Maria Luisa Magalhães |
author_facet |
Nogueira, Maria Luisa Magalhães Batista, Cassia Beatriz Vieira, Alessandra Aguiar Pimentel, Cláudia Damasceno |
author_role |
author |
author2 |
Batista, Cassia Beatriz Vieira, Alessandra Aguiar Pimentel, Cláudia Damasceno |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Maria Luisa Magalhães Batista, Cassia Beatriz Vieira, Alessandra Aguiar Pimentel, Cláudia Damasceno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicologia do Trabalho. Cultura. Espaço. Educadores Sociais. Programas Sociais. Work Psychology. Culture. Space. Social Educators. Social Programs. |
topic |
Psicologia do Trabalho. Cultura. Espaço. Educadores Sociais. Programas Sociais. Work Psychology. Culture. Space. Social Educators. Social Programs. |
description |
Social programs have been recruiting young residents of social outskirts, who begin to act professionally through cultural policies – these are the social educators. Based on a research that questioned work configurations in this particular context, this text introduces categories such as recognition and psychosocial mobility, as well as a historical-political discussion on social education. The research used life stories, participant observation and two interviews with educators of the Fica Vivo! Program in Minas Gerais. The categorization in cross-examination was used for the analysis. We realize that the segregation processes which permeate the relationship between city and otherness are present in this scenario. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295/48194 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 4 (2016) Educação & Realidade; v. 41 n. 4 (2016) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766986297704448 |