Social Educators: everyday recognition and work organization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Maria Luisa Magalhães
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Batista, Cassia Beatriz, Vieira, Alessandra Aguiar, Pimentel, Cláudia Damasceno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295
Resumo: Social programs have been recruiting young residents of social outskirts, who begin to act professionally through cultural policies – these are the social educators. Based on a research that questioned work configurations in this particular context, this text introduces categories such as recognition and psychosocial mobility, as well as a historical-political discussion on social education. The research used life stories, participant observation and two interviews with educators of the Fica Vivo! Program in Minas Gerais. The categorization in cross-examination was used for the analysis. We realize that the segregation processes which permeate the relationship between city and otherness are present in this scenario.
id UFRGS-9_cf1f2ac1b6318c9b90b09aa64fe2b768
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/55295
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Social Educators: everyday recognition and work organizationEducadores Sociais: o reconhecimento cotidiano e a organização de trabalhoPsicologia do Trabalho. Cultura. Espaço. Educadores Sociais. Programas Sociais.Work Psychology. Culture. Space. Social Educators. Social Programs.Social programs have been recruiting young residents of social outskirts, who begin to act professionally through cultural policies – these are the social educators. Based on a research that questioned work configurations in this particular context, this text introduces categories such as recognition and psychosocial mobility, as well as a historical-political discussion on social education. The research used life stories, participant observation and two interviews with educators of the Fica Vivo! Program in Minas Gerais. The categorization in cross-examination was used for the analysis. We realize that the segregation processes which permeate the relationship between city and otherness are present in this scenario.Os programas sociais têm recrutado jovens moradores das periferias sociais, que passam a atuar profissionalmente por meio de políticas culturais, são os chamados educadores sociais. Partindo de uma pesquisa que interrogou as configurações do trabalho nesse contexto específico, apresentamos nesse texto as categorias reconhecimento e mobilidade psicossocial, bem como uma discussão histórico-política sobre educação social. A pesquisa utilizou histórias de vida, observação participante em uma oficina e duas entrevistas com educadores do Programa Fica Vivo! em Minas Gerais, analisadas por meio de categorização em análise cruzada. Percebemos que os processos de segregação que permeiam a relação cidade e alteridade estão presentes nesse cenário.FACED - UFRGS2016-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 4 (2016)Educação & Realidade; v. 41 n. 4 (2016)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295/48194Nogueira, Maria Luisa MagalhãesBatista, Cassia BeatrizVieira, Alessandra AguiarPimentel, Cláudia Damascenoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-05-17T20:58:39Zoai:seer.ufrgs.br:article/55295Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-17T20:58:39Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Social Educators: everyday recognition and work organization
Educadores Sociais: o reconhecimento cotidiano e a organização de trabalho
title Social Educators: everyday recognition and work organization
spellingShingle Social Educators: everyday recognition and work organization
Nogueira, Maria Luisa Magalhães
Psicologia do Trabalho. Cultura. Espaço. Educadores Sociais. Programas Sociais.
Work Psychology. Culture. Space. Social Educators. Social Programs.
title_short Social Educators: everyday recognition and work organization
title_full Social Educators: everyday recognition and work organization
title_fullStr Social Educators: everyday recognition and work organization
title_full_unstemmed Social Educators: everyday recognition and work organization
title_sort Social Educators: everyday recognition and work organization
author Nogueira, Maria Luisa Magalhães
author_facet Nogueira, Maria Luisa Magalhães
Batista, Cassia Beatriz
Vieira, Alessandra Aguiar
Pimentel, Cláudia Damasceno
author_role author
author2 Batista, Cassia Beatriz
Vieira, Alessandra Aguiar
Pimentel, Cláudia Damasceno
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Maria Luisa Magalhães
Batista, Cassia Beatriz
Vieira, Alessandra Aguiar
Pimentel, Cláudia Damasceno
dc.subject.por.fl_str_mv Psicologia do Trabalho. Cultura. Espaço. Educadores Sociais. Programas Sociais.
Work Psychology. Culture. Space. Social Educators. Social Programs.
topic Psicologia do Trabalho. Cultura. Espaço. Educadores Sociais. Programas Sociais.
Work Psychology. Culture. Space. Social Educators. Social Programs.
description Social programs have been recruiting young residents of social outskirts, who begin to act professionally through cultural policies – these are the social educators. Based on a research that questioned work configurations in this particular context, this text introduces categories such as recognition and psychosocial mobility, as well as a historical-political discussion on social education. The research used life stories, participant observation and two interviews with educators of the Fica Vivo! Program in Minas Gerais. The categorization in cross-examination was used for the analysis. We realize that the segregation processes which permeate the relationship between city and otherness are present in this scenario.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55295/48194
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 4 (2016)
Educação & Realidade; v. 41 n. 4 (2016)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766986297704448