Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: De-Nardin, Maria
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Sordi, Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651
Resumo: By trying to conceptualize the study of attention in the history of the cultural changes beginning at the end of the nineteenth century, the article intents to point for the need to understand attention as a cultural phenomenon and not one dictated by biology. This article shows that the concept of attention it is not homogeneous and that “to pay attention” which is strongly demanded in our contemporary society is only one of the acts of the complex process that includes modulations that go far beyond the attention- inattention binary. Thus, instead of focusing the discussion only in the attention which is necessary for learning, it intents to present some contributions about the learning of attention. therefore intends to contribute for the complexity of the diagnosis of attention disorders.
id UFRGS-9_d2b3327524bd68785c7b5c8f3ebabcbe
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6651
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a AprendizagemAtenção. Mudanças culturais. Aprendizagem recognitiva. Aprendizagem inventiva.By trying to conceptualize the study of attention in the history of the cultural changes beginning at the end of the nineteenth century, the article intents to point for the need to understand attention as a cultural phenomenon and not one dictated by biology. This article shows that the concept of attention it is not homogeneous and that “to pay attention” which is strongly demanded in our contemporary society is only one of the acts of the complex process that includes modulations that go far beyond the attention- inattention binary. Thus, instead of focusing the discussion only in the attention which is necessary for learning, it intents to present some contributions about the learning of attention. therefore intends to contribute for the complexity of the diagnosis of attention disorders.Ao contextualizar o estudo da atenção na história das modificações culturais iniciadas no final do século dezenove, o artigo aponta para a necessidade de se compreender a atenção como um fenômeno cultural e não como uma capacidade autônoma regida por instintos biologicamente determinados. Mostra-se que o conceito de atenção não é homogêneo e que o “prestar atenção”, tão fortemente demandado na sociedade atual, é apenas um dos atos de um processo complexo que inclui modulações que vão além do binarismo atenção-desatenção. Assim, ao invés de enfocar a discussão apenas na atenção necessária para a aprendizagem, pretende apresentar algumas contribuições sobre a aprendizagem da atenção. Distingue atenção recognitiva, requerida pelas práticas culturais contemporâneas, de atenção inventiva, que acolhe a emergência do novo e caracteriza-se por ser uma atenção que coloca problemas.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 2 (2007)Educação & Realidade; v. 32 n. 2 (2007)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651/3968De-Nardin, MariaSordi, Reginainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-10T12:48:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/6651Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-10T12:48:04Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem
title Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem
spellingShingle Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem
De-Nardin, Maria
Atenção. Mudanças culturais. Aprendizagem recognitiva. Aprendizagem inventiva.
title_short Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem
title_full Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem
title_fullStr Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem
title_full_unstemmed Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem
title_sort Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem
author De-Nardin, Maria
author_facet De-Nardin, Maria
Sordi, Regina
author_role author
author2 Sordi, Regina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv De-Nardin, Maria
Sordi, Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Atenção. Mudanças culturais. Aprendizagem recognitiva. Aprendizagem inventiva.
topic Atenção. Mudanças culturais. Aprendizagem recognitiva. Aprendizagem inventiva.
description By trying to conceptualize the study of attention in the history of the cultural changes beginning at the end of the nineteenth century, the article intents to point for the need to understand attention as a cultural phenomenon and not one dictated by biology. This article shows that the concept of attention it is not homogeneous and that “to pay attention” which is strongly demanded in our contemporary society is only one of the acts of the complex process that includes modulations that go far beyond the attention- inattention binary. Thus, instead of focusing the discussion only in the attention which is necessary for learning, it intents to present some contributions about the learning of attention. therefore intends to contribute for the complexity of the diagnosis of attention disorders.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651/3968
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 2 (2007)
Educação & Realidade; v. 32 n. 2 (2007)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766983574552576