Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651 |
Resumo: | By trying to conceptualize the study of attention in the history of the cultural changes beginning at the end of the nineteenth century, the article intents to point for the need to understand attention as a cultural phenomenon and not one dictated by biology. This article shows that the concept of attention it is not homogeneous and that “to pay attention” which is strongly demanded in our contemporary society is only one of the acts of the complex process that includes modulations that go far beyond the attention- inattention binary. Thus, instead of focusing the discussion only in the attention which is necessary for learning, it intents to present some contributions about the learning of attention. therefore intends to contribute for the complexity of the diagnosis of attention disorders. |
id |
UFRGS-9_d2b3327524bd68785c7b5c8f3ebabcbe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/6651 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a AprendizagemAtenção. Mudanças culturais. Aprendizagem recognitiva. Aprendizagem inventiva.By trying to conceptualize the study of attention in the history of the cultural changes beginning at the end of the nineteenth century, the article intents to point for the need to understand attention as a cultural phenomenon and not one dictated by biology. This article shows that the concept of attention it is not homogeneous and that “to pay attention” which is strongly demanded in our contemporary society is only one of the acts of the complex process that includes modulations that go far beyond the attention- inattention binary. Thus, instead of focusing the discussion only in the attention which is necessary for learning, it intents to present some contributions about the learning of attention. therefore intends to contribute for the complexity of the diagnosis of attention disorders.Ao contextualizar o estudo da atenção na história das modificações culturais iniciadas no final do século dezenove, o artigo aponta para a necessidade de se compreender a atenção como um fenômeno cultural e não como uma capacidade autônoma regida por instintos biologicamente determinados. Mostra-se que o conceito de atenção não é homogêneo e que o “prestar atenção”, tão fortemente demandado na sociedade atual, é apenas um dos atos de um processo complexo que inclui modulações que vão além do binarismo atenção-desatenção. Assim, ao invés de enfocar a discussão apenas na atenção necessária para a aprendizagem, pretende apresentar algumas contribuições sobre a aprendizagem da atenção. Distingue atenção recognitiva, requerida pelas práticas culturais contemporâneas, de atenção inventiva, que acolhe a emergência do novo e caracteriza-se por ser uma atenção que coloca problemas.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 2 (2007)Educação & Realidade; v. 32 n. 2 (2007)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651/3968De-Nardin, MariaSordi, Reginainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-10T12:48:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/6651Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-10T12:48:04Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem |
title |
Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem |
spellingShingle |
Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem De-Nardin, Maria Atenção. Mudanças culturais. Aprendizagem recognitiva. Aprendizagem inventiva. |
title_short |
Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem |
title_full |
Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem |
title_fullStr |
Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem |
title_sort |
Uma Contribuição ao Estudo da Atenção e suas Relações com a Aprendizagem |
author |
De-Nardin, Maria |
author_facet |
De-Nardin, Maria Sordi, Regina |
author_role |
author |
author2 |
Sordi, Regina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De-Nardin, Maria Sordi, Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atenção. Mudanças culturais. Aprendizagem recognitiva. Aprendizagem inventiva. |
topic |
Atenção. Mudanças culturais. Aprendizagem recognitiva. Aprendizagem inventiva. |
description |
By trying to conceptualize the study of attention in the history of the cultural changes beginning at the end of the nineteenth century, the article intents to point for the need to understand attention as a cultural phenomenon and not one dictated by biology. This article shows that the concept of attention it is not homogeneous and that “to pay attention” which is strongly demanded in our contemporary society is only one of the acts of the complex process that includes modulations that go far beyond the attention- inattention binary. Thus, instead of focusing the discussion only in the attention which is necessary for learning, it intents to present some contributions about the learning of attention. therefore intends to contribute for the complexity of the diagnosis of attention disorders. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6651/3968 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 2 (2007) Educação & Realidade; v. 32 n. 2 (2007) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766983574552576 |