Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Basso, Fabiane Puntel
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Abrahão, Maria Helena Menna Barreto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212
Resumo: This text addresses a study that aimed to identify the system of teaching-learning activity which best propitiates the development of strategies of self-regulation of learning in two first-year classes of formal literacy in French schools. The research development was carried out according to a qualitative observational perspective, inspired by the mixed conception of ethnographic methodology and activity theory. The results showed that the activities carried out in the Interdisciplinary Teaching category provided greater opportunities for the evolution of self-regulation strategies in students, enabling teachers to act as mediators in the process of developing self-regulation of learning.
id UFRGS-9_e0d44348a121199f2cf87c21a8f8b04b
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/65212
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Teaching Activities that Develop Learning Self-RegulationAtividades de Ensino que Desenvolvem a Autorregulação da AprendizagemAutorregulaçãoAtividade de EnsinoAprendizagemSelf-RegulationTeaching ActivityLearningThis text addresses a study that aimed to identify the system of teaching-learning activity which best propitiates the development of strategies of self-regulation of learning in two first-year classes of formal literacy in French schools. The research development was carried out according to a qualitative observational perspective, inspired by the mixed conception of ethnographic methodology and activity theory. The results showed that the activities carried out in the Interdisciplinary Teaching category provided greater opportunities for the evolution of self-regulation strategies in students, enabling teachers to act as mediators in the process of developing self-regulation of learning.Este texto aborda um estudo que objetivou identificar o sistema de atividade de ensino-aprendizagem que melhor propicia o desenvolvimento de estratégias de autorregulação da aprendizagem em duas classes de primeiro ano de alfabetização formal em escolas francesas. O desenvolvimento da pesquisa foi realizado segundo uma perspectiva observacional qualitativa, inspirada pela concepção mista de metodologia etnográfica e da teoria da atividade. Os resultados mostraram que as atividades realizadas na categoria Ensino Interdisciplinar proporcionaram maiores oportunidades para a evolução de estratégias de autorregulação nos alunos, possibilitando aos professores atuar como mediadores no processo de desenvolvimento da autorregulação da aprendizagem.FACED - UFRGS2018-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 2 (2018)Educação & Realidade; v. 43 n. 2 (2018)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212/47256https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212/47257Copyright (c) 2018 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessBasso, Fabiane PuntelAbrahão, Maria Helena Menna Barreto2018-02-27T03:48:52Zoai:seer.ufrgs.br:article/65212Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-02-27T03:48:52Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation
Atividades de Ensino que Desenvolvem a Autorregulação da Aprendizagem
title Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation
spellingShingle Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation
Basso, Fabiane Puntel
Autorregulação
Atividade de Ensino
Aprendizagem
Self-Regulation
Teaching Activity
Learning
title_short Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation
title_full Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation
title_fullStr Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation
title_full_unstemmed Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation
title_sort Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation
author Basso, Fabiane Puntel
author_facet Basso, Fabiane Puntel
Abrahão, Maria Helena Menna Barreto
author_role author
author2 Abrahão, Maria Helena Menna Barreto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Basso, Fabiane Puntel
Abrahão, Maria Helena Menna Barreto
dc.subject.por.fl_str_mv Autorregulação
Atividade de Ensino
Aprendizagem
Self-Regulation
Teaching Activity
Learning
topic Autorregulação
Atividade de Ensino
Aprendizagem
Self-Regulation
Teaching Activity
Learning
description This text addresses a study that aimed to identify the system of teaching-learning activity which best propitiates the development of strategies of self-regulation of learning in two first-year classes of formal literacy in French schools. The research development was carried out according to a qualitative observational perspective, inspired by the mixed conception of ethnographic methodology and activity theory. The results showed that the activities carried out in the Interdisciplinary Teaching category provided greater opportunities for the evolution of self-regulation strategies in students, enabling teachers to act as mediators in the process of developing self-regulation of learning.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212/47256
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212/47257
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 2 (2018)
Educação & Realidade; v. 43 n. 2 (2018)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766987125030912