Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212 |
Resumo: | This text addresses a study that aimed to identify the system of teaching-learning activity which best propitiates the development of strategies of self-regulation of learning in two first-year classes of formal literacy in French schools. The research development was carried out according to a qualitative observational perspective, inspired by the mixed conception of ethnographic methodology and activity theory. The results showed that the activities carried out in the Interdisciplinary Teaching category provided greater opportunities for the evolution of self-regulation strategies in students, enabling teachers to act as mediators in the process of developing self-regulation of learning. |
id |
UFRGS-9_e0d44348a121199f2cf87c21a8f8b04b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/65212 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching Activities that Develop Learning Self-RegulationAtividades de Ensino que Desenvolvem a Autorregulação da AprendizagemAutorregulaçãoAtividade de EnsinoAprendizagemSelf-RegulationTeaching ActivityLearningThis text addresses a study that aimed to identify the system of teaching-learning activity which best propitiates the development of strategies of self-regulation of learning in two first-year classes of formal literacy in French schools. The research development was carried out according to a qualitative observational perspective, inspired by the mixed conception of ethnographic methodology and activity theory. The results showed that the activities carried out in the Interdisciplinary Teaching category provided greater opportunities for the evolution of self-regulation strategies in students, enabling teachers to act as mediators in the process of developing self-regulation of learning.Este texto aborda um estudo que objetivou identificar o sistema de atividade de ensino-aprendizagem que melhor propicia o desenvolvimento de estratégias de autorregulação da aprendizagem em duas classes de primeiro ano de alfabetização formal em escolas francesas. O desenvolvimento da pesquisa foi realizado segundo uma perspectiva observacional qualitativa, inspirada pela concepção mista de metodologia etnográfica e da teoria da atividade. Os resultados mostraram que as atividades realizadas na categoria Ensino Interdisciplinar proporcionaram maiores oportunidades para a evolução de estratégias de autorregulação nos alunos, possibilitando aos professores atuar como mediadores no processo de desenvolvimento da autorregulação da aprendizagem.FACED - UFRGS2018-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 2 (2018)Educação & Realidade; v. 43 n. 2 (2018)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212/47256https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212/47257Copyright (c) 2018 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessBasso, Fabiane PuntelAbrahão, Maria Helena Menna Barreto2018-02-27T03:48:52Zoai:seer.ufrgs.br:article/65212Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-02-27T03:48:52Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation Atividades de Ensino que Desenvolvem a Autorregulação da Aprendizagem |
title |
Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation |
spellingShingle |
Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation Basso, Fabiane Puntel Autorregulação Atividade de Ensino Aprendizagem Self-Regulation Teaching Activity Learning |
title_short |
Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation |
title_full |
Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation |
title_fullStr |
Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation |
title_full_unstemmed |
Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation |
title_sort |
Teaching Activities that Develop Learning Self-Regulation |
author |
Basso, Fabiane Puntel |
author_facet |
Basso, Fabiane Puntel Abrahão, Maria Helena Menna Barreto |
author_role |
author |
author2 |
Abrahão, Maria Helena Menna Barreto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Basso, Fabiane Puntel Abrahão, Maria Helena Menna Barreto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autorregulação Atividade de Ensino Aprendizagem Self-Regulation Teaching Activity Learning |
topic |
Autorregulação Atividade de Ensino Aprendizagem Self-Regulation Teaching Activity Learning |
description |
This text addresses a study that aimed to identify the system of teaching-learning activity which best propitiates the development of strategies of self-regulation of learning in two first-year classes of formal literacy in French schools. The research development was carried out according to a qualitative observational perspective, inspired by the mixed conception of ethnographic methodology and activity theory. The results showed that the activities carried out in the Interdisciplinary Teaching category provided greater opportunities for the evolution of self-regulation strategies in students, enabling teachers to act as mediators in the process of developing self-regulation of learning. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212/47256 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/65212/47257 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 43 No. 2 (2018) Educação & Realidade; v. 43 n. 2 (2018) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766987125030912 |