Práticas com computador e internet na educação de jovens e adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Conceição de Maria Lima Rosa
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRJ
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11422/1001
Resumo: This research seeks to understand how to develop teaching practices with computers and Internet in the classes of Youth and Adults (EJA) in nocturnal state schools of Niterói - RJ. First we present the concepts that now guide this type of education from the 90's in the scope of changes caused by insertion of Information Technologies and Communication in society, and in this context, public policies established for the computerization of education. Legal and organizational aspects of the EJA; assumptions of the authors Freire, Silva, Valente, Knowles, Lévy and Sancho, and ICT competency standards for teachers established by UNESCO are used as a theoretical framework that underpins the interpretation of data – obtained from semi-structured interviews conducted with teachers from the state – and findings on practice with computers and Internet in EJA. The results demonstrate that teachers are driven by the desire for innovation and they develop teaching practices, but they see the need for greater interaction among peers and learning new technology aimed at greater dynamism in the educational activities.
id UFRJ_4b2604857827cddae2a06a28bb315ed5
oai_identifier_str oai:pantheon.ufrj.br:11422/1001
network_acronym_str UFRJ
network_name_str Repositório Institucional da UFRJ
repository_id_str
spelling Práticas com computador e internet na educação de jovens e adultosPractices with computer and Internet in Education for Young People and AdultsEducação de Jovens e AdultosMídias na educaçãoMedia educationEducational technologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONALThis research seeks to understand how to develop teaching practices with computers and Internet in the classes of Youth and Adults (EJA) in nocturnal state schools of Niterói - RJ. First we present the concepts that now guide this type of education from the 90's in the scope of changes caused by insertion of Information Technologies and Communication in society, and in this context, public policies established for the computerization of education. Legal and organizational aspects of the EJA; assumptions of the authors Freire, Silva, Valente, Knowles, Lévy and Sancho, and ICT competency standards for teachers established by UNESCO are used as a theoretical framework that underpins the interpretation of data – obtained from semi-structured interviews conducted with teachers from the state – and findings on practice with computers and Internet in EJA. The results demonstrate that teachers are driven by the desire for innovation and they develop teaching practices, but they see the need for greater interaction among peers and learning new technology aimed at greater dynamism in the educational activities.Esta pesquisa busca entender como se desenvolvem as práticas pedagógicas com computadores e internet nas turmas de Educação de Jovens e Adultos (EJA) em escolas estaduais noturnas do município de Niterói – RJ. Primeiramente são apresentadas as concepções que passaram a orientar essa modalidade de ensino a partir da década de 90 no escopo das mudanças provocadas pela inserção das Tecnologias da Informação e Comunicação na sociedade, e, neste contexto, as políticas públicas instituídas para a informatização da educação. Aspectos legais e organizacionais da EJA; pressupostos dos autores Freire, Silveira, Valente, Knowles, Lévy e Sancho; e os padrões de competência TIC para professores estabelecidos pela Unesco são utilizados como referencial teórico que subsidia a interpretação de dados - obtidos a partir de entrevistas semi estruturadas realizadas com professores da rede estadual - e as conclusões sobre as práticas pedagógicas com computadores e Internet na EJA. Os resultados demonstram que os professores são movidos pelo desejo de inovação e desenvolvem práticas de ensino, mas veem a necessidade de maior interação entre os pares e de novas aprendizagens tecnológicas voltadas para maior dinamismo nas atividades educativas.Universidade Federal do Rio de JaneiroBrasilInstituto NUTES de Educação em Ciências e SaúdePrograma de Pós-graduação em Educação em Ciências e SaúdeUFRJFernandes, Wânia RibeiroCohen, Maria Cristina Ribeirohttp://lattes.cnpq.br/2466497731359518Ramos, Paulahttp://lattes.cnpq.br/1694029797228664Guimarães, Conceição de Maria Lima Rosa2016-10-31T15:05:48Z2023-12-21T03:03:22Z2011-03-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://hdl.handle.net/11422/1001porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRJinstname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)instacron:UFRJ2023-12-21T03:03:22Zoai:pantheon.ufrj.br:11422/1001Repositório InstitucionalPUBhttp://www.pantheon.ufrj.br/oai/requestpantheon@sibi.ufrj.bropendoar:2023-12-21T03:03:22Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Práticas com computador e internet na educação de jovens e adultos
Practices with computer and Internet in Education for Young People and Adults
title Práticas com computador e internet na educação de jovens e adultos
spellingShingle Práticas com computador e internet na educação de jovens e adultos
Guimarães, Conceição de Maria Lima Rosa
Educação de Jovens e Adultos
Mídias na educação
Media education
Educational technology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
title_short Práticas com computador e internet na educação de jovens e adultos
title_full Práticas com computador e internet na educação de jovens e adultos
title_fullStr Práticas com computador e internet na educação de jovens e adultos
title_full_unstemmed Práticas com computador e internet na educação de jovens e adultos
title_sort Práticas com computador e internet na educação de jovens e adultos
author Guimarães, Conceição de Maria Lima Rosa
author_facet Guimarães, Conceição de Maria Lima Rosa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fernandes, Wânia Ribeiro
Cohen, Maria Cristina Ribeiro
http://lattes.cnpq.br/2466497731359518
Ramos, Paula
http://lattes.cnpq.br/1694029797228664
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Conceição de Maria Lima Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de Jovens e Adultos
Mídias na educação
Media education
Educational technology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
topic Educação de Jovens e Adultos
Mídias na educação
Media education
Educational technology
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::TECNOLOGIA EDUCACIONAL
description This research seeks to understand how to develop teaching practices with computers and Internet in the classes of Youth and Adults (EJA) in nocturnal state schools of Niterói - RJ. First we present the concepts that now guide this type of education from the 90's in the scope of changes caused by insertion of Information Technologies and Communication in society, and in this context, public policies established for the computerization of education. Legal and organizational aspects of the EJA; assumptions of the authors Freire, Silva, Valente, Knowles, Lévy and Sancho, and ICT competency standards for teachers established by UNESCO are used as a theoretical framework that underpins the interpretation of data – obtained from semi-structured interviews conducted with teachers from the state – and findings on practice with computers and Internet in EJA. The results demonstrate that teachers are driven by the desire for innovation and they develop teaching practices, but they see the need for greater interaction among peers and learning new technology aimed at greater dynamism in the educational activities.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-03-21
2016-10-31T15:05:48Z
2023-12-21T03:03:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11422/1001
url http://hdl.handle.net/11422/1001
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde
Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde
UFRJ
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio de Janeiro
Brasil
Instituto NUTES de Educação em Ciências e Saúde
Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Saúde
UFRJ
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRJ
instname:Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron:UFRJ
instname_str Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
instacron_str UFRJ
institution UFRJ
reponame_str Repositório Institucional da UFRJ
collection Repositório Institucional da UFRJ
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
repository.mail.fl_str_mv pantheon@sibi.ufrj.br
_version_ 1815455958542843904