APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Yumara Lúcia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: de Araújo, Ricardo Henrique Miranda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ambiente Contábil
Texto Completo: https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889
Resumo: This research aimed to discuss the benefits provided by the use of conceptual maps technique in teaching-learning practice. Qualitative research of exploratory nature, supported by the results of an action research, analyzed according to the paradigms provided by the literature review. The findings point to the recognition of the usefulness of the tool in the teaching-learning process. The technique has proved useful with the intent of socializing and individualizing educational activities, developing social, communication, negotiation and leadership skills. Its inherent flexibility puts it in a position to conform to different purposes of learning and disciplines, fostering the initiative and autonomy of student.Keywords: conceptual maps, meaningful learning, teaching techniques.
id UFRN-3_aa1e2f79e54eda963a75179eb862fa71
oai_identifier_str oai:periodicos.ufrn.br:article/8889
network_acronym_str UFRN-3
network_name_str Revista Ambiente Contábil
repository_id_str
spelling APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACHAPLICACIÓN DE LA TÉCNICA DE MAPAS CONCEPTUALES EN DISCIPLINAS DE CONTABILIDAD CON ENFOQUE DE GESTIÓNEMPREGO DA TÉCNICA DE MAPAS CONCEITUAIS EM DISCIPLINAS DE CONTABILIDADE COM ABORDAGEM GERENCIALThis research aimed to discuss the benefits provided by the use of conceptual maps technique in teaching-learning practice. Qualitative research of exploratory nature, supported by the results of an action research, analyzed according to the paradigms provided by the literature review. The findings point to the recognition of the usefulness of the tool in the teaching-learning process. The technique has proved useful with the intent of socializing and individualizing educational activities, developing social, communication, negotiation and leadership skills. Its inherent flexibility puts it in a position to conform to different purposes of learning and disciplines, fostering the initiative and autonomy of student.Keywords: conceptual maps, meaningful learning, teaching techniques.Esta investigación tuvo como objetivo discutir los beneficios que ofrece la aplicación de la técnica mapas conceptuales en la práctica de enseñanza-aprendizaje. La investigación cualitativa de carácter exploratorio, se basa en los resultados de una investigación-acción, analizados de acuerdo a los paradigmas entregados por el revisión de la literatura. Los resultados apuntan al reconocimiento de la utilidad de la herramienta en el proceso de enseñanza-aprendizaje. La técnica se reveló útil para la intención de las actividades educativas de individualización y socialización, el desarrollo de habilidades sociales, comunicación, negociación y liderazgo. Su flexibilidad inherente pone en condiciones de cumplir con diferentes propósitos de aprendizaje y disciplinas, encorajando la iniciativa y autonomía de los estudiantes.Palabras clave: mapas conceptuales, aprendizaje significativo, técnicas de enseñanza.Essa pesquisa objetivou discutir os benefícios proporcionados pelo emprego da técnica de elaboração de mapas conceituais na prática de ensino-aprendizagem. Pesquisa qualitativa de natureza exploratória, apoiou-se nos resultados de uma pesquisa-ação, analisados segundo os paradigmas entregues pela revisão de literatura. As conclusões apontam para o reconhecimento da utilidade da ferramenta no processo didático-pedagógico. A técnica revelou-se útil ao empreendimento de ações pedagógicas socializantes e individualizantes, desenvolvendo habilidades sociais, de comunicação, negociação e liderança. Sua flexibilidade inerente a coloca em posição de conformar-se a diferentes propósitos de aprendizagem e disciplinas, fomentando a iniciativa e autonomia discente.Palavras-chave: mapas conceituais, aprendizagem significativa, técnicas de ensino.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2017-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/888910.21680/2176-9036.2017v9n1ID8889REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 9 No. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 9 Núm. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036; v. 9 n. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-1432176-903610.21680/2176-9036.2017v9n1reponame:Revista Ambiente Contábilinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889/7887Copyright (c) 2017 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036info:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, Yumara Lúciade Araújo, Ricardo Henrique Miranda2021-10-19T15:44:53Zoai:periodicos.ufrn.br:article/8889Revistahttps://periodicos.ufrn.br/ambientePUBhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/oai||prof.mauriciocsilva@gmail.com2176-90362176-9036opendoar:2021-10-19T15:44:53Revista Ambiente Contábil - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.none.fl_str_mv APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
APLICACIÓN DE LA TÉCNICA DE MAPAS CONCEPTUALES EN DISCIPLINAS DE CONTABILIDAD CON ENFOQUE DE GESTIÓN
EMPREGO DA TÉCNICA DE MAPAS CONCEITUAIS EM DISCIPLINAS DE CONTABILIDADE COM ABORDAGEM GERENCIAL
title APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
spellingShingle APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
Vasconcelos, Yumara Lúcia
title_short APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
title_full APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
title_fullStr APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
title_full_unstemmed APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
title_sort APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
author Vasconcelos, Yumara Lúcia
author_facet Vasconcelos, Yumara Lúcia
de Araújo, Ricardo Henrique Miranda
author_role author
author2 de Araújo, Ricardo Henrique Miranda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Yumara Lúcia
de Araújo, Ricardo Henrique Miranda
description This research aimed to discuss the benefits provided by the use of conceptual maps technique in teaching-learning practice. Qualitative research of exploratory nature, supported by the results of an action research, analyzed according to the paradigms provided by the literature review. The findings point to the recognition of the usefulness of the tool in the teaching-learning process. The technique has proved useful with the intent of socializing and individualizing educational activities, developing social, communication, negotiation and leadership skills. Its inherent flexibility puts it in a position to conform to different purposes of learning and disciplines, fostering the initiative and autonomy of student.Keywords: conceptual maps, meaningful learning, teaching techniques.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889
10.21680/2176-9036.2017v9n1ID8889
url https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889
identifier_str_mv 10.21680/2176-9036.2017v9n1ID8889
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889/7887
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
publisher.none.fl_str_mv Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 9 No. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143
REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 9 Núm. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143
REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036; v. 9 n. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143
2176-9036
10.21680/2176-9036.2017v9n1
reponame:Revista Ambiente Contábil
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Revista Ambiente Contábil
collection Revista Ambiente Contábil
repository.name.fl_str_mv Revista Ambiente Contábil - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv ||prof.mauriciocsilva@gmail.com
_version_ 1799770187986108416