APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ambiente Contábil |
Texto Completo: | https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889 |
Resumo: | This research aimed to discuss the benefits provided by the use of conceptual maps technique in teaching-learning practice. Qualitative research of exploratory nature, supported by the results of an action research, analyzed according to the paradigms provided by the literature review. The findings point to the recognition of the usefulness of the tool in the teaching-learning process. The technique has proved useful with the intent of socializing and individualizing educational activities, developing social, communication, negotiation and leadership skills. Its inherent flexibility puts it in a position to conform to different purposes of learning and disciplines, fostering the initiative and autonomy of student.Keywords: conceptual maps, meaningful learning, teaching techniques. |
id |
UFRN-3_aa1e2f79e54eda963a75179eb862fa71 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufrn.br:article/8889 |
network_acronym_str |
UFRN-3 |
network_name_str |
Revista Ambiente Contábil |
repository_id_str |
|
spelling |
APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACHAPLICACIÓN DE LA TÉCNICA DE MAPAS CONCEPTUALES EN DISCIPLINAS DE CONTABILIDAD CON ENFOQUE DE GESTIÓNEMPREGO DA TÉCNICA DE MAPAS CONCEITUAIS EM DISCIPLINAS DE CONTABILIDADE COM ABORDAGEM GERENCIALThis research aimed to discuss the benefits provided by the use of conceptual maps technique in teaching-learning practice. Qualitative research of exploratory nature, supported by the results of an action research, analyzed according to the paradigms provided by the literature review. The findings point to the recognition of the usefulness of the tool in the teaching-learning process. The technique has proved useful with the intent of socializing and individualizing educational activities, developing social, communication, negotiation and leadership skills. Its inherent flexibility puts it in a position to conform to different purposes of learning and disciplines, fostering the initiative and autonomy of student.Keywords: conceptual maps, meaningful learning, teaching techniques.Esta investigación tuvo como objetivo discutir los beneficios que ofrece la aplicación de la técnica mapas conceptuales en la práctica de enseñanza-aprendizaje. La investigación cualitativa de carácter exploratorio, se basa en los resultados de una investigación-acción, analizados de acuerdo a los paradigmas entregados por el revisión de la literatura. Los resultados apuntan al reconocimiento de la utilidad de la herramienta en el proceso de enseñanza-aprendizaje. La técnica se reveló útil para la intención de las actividades educativas de individualización y socialización, el desarrollo de habilidades sociales, comunicación, negociación y liderazgo. Su flexibilidad inherente pone en condiciones de cumplir con diferentes propósitos de aprendizaje y disciplinas, encorajando la iniciativa y autonomía de los estudiantes.Palabras clave: mapas conceptuales, aprendizaje significativo, técnicas de enseñanza.Essa pesquisa objetivou discutir os benefícios proporcionados pelo emprego da técnica de elaboração de mapas conceituais na prática de ensino-aprendizagem. Pesquisa qualitativa de natureza exploratória, apoiou-se nos resultados de uma pesquisa-ação, analisados segundo os paradigmas entregues pela revisão de literatura. As conclusões apontam para o reconhecimento da utilidade da ferramenta no processo didático-pedagógico. A técnica revelou-se útil ao empreendimento de ações pedagógicas socializantes e individualizantes, desenvolvendo habilidades sociais, de comunicação, negociação e liderança. Sua flexibilidade inerente a coloca em posição de conformar-se a diferentes propósitos de aprendizagem e disciplinas, fomentando a iniciativa e autonomia discente.Palavras-chave: mapas conceituais, aprendizagem significativa, técnicas de ensino.Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN2017-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/888910.21680/2176-9036.2017v9n1ID8889REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 9 No. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 9 Núm. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036; v. 9 n. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-1432176-903610.21680/2176-9036.2017v9n1reponame:Revista Ambiente Contábilinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNporhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889/7887Copyright (c) 2017 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036info:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, Yumara Lúciade Araújo, Ricardo Henrique Miranda2021-10-19T15:44:53Zoai:periodicos.ufrn.br:article/8889Revistahttps://periodicos.ufrn.br/ambientePUBhttps://periodicos.ufrn.br/ambiente/oai||prof.mauriciocsilva@gmail.com2176-90362176-9036opendoar:2021-10-19T15:44:53Revista Ambiente Contábil - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH APLICACIÓN DE LA TÉCNICA DE MAPAS CONCEPTUALES EN DISCIPLINAS DE CONTABILIDAD CON ENFOQUE DE GESTIÓN EMPREGO DA TÉCNICA DE MAPAS CONCEITUAIS EM DISCIPLINAS DE CONTABILIDADE COM ABORDAGEM GERENCIAL |
title |
APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH |
spellingShingle |
APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH Vasconcelos, Yumara Lúcia |
title_short |
APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH |
title_full |
APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH |
title_fullStr |
APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH |
title_full_unstemmed |
APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH |
title_sort |
APPLICATION OF CONCEPTUAL MAPS TECHNIQUE IN ACCOUNTING DISCIPLINES WITH MANAGEMENT APPROACH |
author |
Vasconcelos, Yumara Lúcia |
author_facet |
Vasconcelos, Yumara Lúcia de Araújo, Ricardo Henrique Miranda |
author_role |
author |
author2 |
de Araújo, Ricardo Henrique Miranda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcelos, Yumara Lúcia de Araújo, Ricardo Henrique Miranda |
description |
This research aimed to discuss the benefits provided by the use of conceptual maps technique in teaching-learning practice. Qualitative research of exploratory nature, supported by the results of an action research, analyzed according to the paradigms provided by the literature review. The findings point to the recognition of the usefulness of the tool in the teaching-learning process. The technique has proved useful with the intent of socializing and individualizing educational activities, developing social, communication, negotiation and leadership skills. Its inherent flexibility puts it in a position to conform to different purposes of learning and disciplines, fostering the initiative and autonomy of student.Keywords: conceptual maps, meaningful learning, teaching techniques. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889 10.21680/2176-9036.2017v9n1ID8889 |
url |
https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889 |
identifier_str_mv |
10.21680/2176-9036.2017v9n1ID8889 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufrn.br/ambiente/article/view/8889/7887 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
publisher.none.fl_str_mv |
Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 9 No. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte; Vol. 9 Núm. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143 REVISTA AMBIENTE CONTÁBIL - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - ISSN 2176-9036; v. 9 n. 1 (2017): Jan./Jun.; 117-143 2176-9036 10.21680/2176-9036.2017v9n1 reponame:Revista Ambiente Contábil instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Revista Ambiente Contábil |
collection |
Revista Ambiente Contábil |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ambiente Contábil - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
||prof.mauriciocsilva@gmail.com |
_version_ |
1799770187986108416 |