O processo de institucionalização do curso de administração a distância da UFRN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Novais, Sueli Menelau de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/12136
Resumo: This work aims to describe how is occurring through the process of institutionalizing the Administration distance course of UFRN. To this end, structured into two parts: through research and analysis of content, sought to impound as if gave historic process of creation, as well as identify variables isomórficas, proposed by Powell and DiMaggio (1991), on the actions undertaken, and still present, institutional actors-having been found three typologies; then investigated the process itself, analyzing the factors of institutionalization suggested Esman (1966-1972), internal structure doctrine, leadership programme, resources, links and exchanges, from the political plan educational course. As the research methodology was defined as qualitative, even though I used survey to collect, reviewed the second ANOVA. The results found in this step pointed out that only the doctrine and internal structure variables are consistent with the assumptions of model; we found for other, discharged indicated a gap between the political acts contemplated in teaching and the actions taken so far, unfavourable element to its legitimacy. However, although the implications found in the analysis of these factors suggest that this course can derive one more discontinuous Government proposal of distance course, this study believes that are still reasonable assistance to facilitate and promote the process aimed at strengthening the progress achieved so far in the success of its institutionalization
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To this end, structured into two parts: through research and analysis of content, sought to impound as if gave historic process of creation, as well as identify variables isomórficas, proposed by Powell and DiMaggio (1991), on the actions undertaken, and still present, institutional actors-having been found three typologies; then investigated the process itself, analyzing the factors of institutionalization suggested Esman (1966-1972), internal structure doctrine, leadership programme, resources, links and exchanges, from the political plan educational course. As the research methodology was defined as qualitative, even though I used survey to collect, reviewed the second ANOVA. The results found in this step pointed out that only the doctrine and internal structure variables are consistent with the assumptions of model; we found for other, discharged indicated a gap between the political acts contemplated in teaching and the actions taken so far, unfavourable element to its legitimacy. However, although the implications found in the analysis of these factors suggest that this course can derive one more discontinuous Government proposal of distance course, this study believes that are still reasonable assistance to facilitate and promote the process aimed at strengthening the progress achieved so far in the success of its institutionalizationEste trabalho tem por objetivo descrever como está ocorrendo o processo de institucionalização do Curso de Administração a distância da UFRN. Para tanto, estruturou-se em duas partes: por meio de pesquisa documental e análise de conteúdo, buscou apreender como se deu seu processo histórico de criação, bem como identificar variáveis isomórficas, propostas por Powell e DiMaggio (1991), nas ações realizadas, e ainda presentes, dos atores institucionais - tendo sido encontradas as três tipologias; depois, esquadrinhou o processo em si, analisando os fatores de institucionalização sugeridos por Esman (1966, 1972) - doutrina, estrutura interna, liderança, programa, recursos, vínculos e intercâmbios, a partir do Plano Político-Pedagógico do Curso. Quanto a metodologia, a pesquisa foi definida como qualitativa, ainda que tenha utilizado survey para coleta, analisada segundo a ANOVA. Os resultados encontrados nessa etapa apontaram que apenas as variáveis doutrina e estrutura interna estão condizentes com as premissas do modelo; já nos achados para as demais, o apurado indicou um hiato entre os atos previstos no Plano Político-Pedagógico e as ações executadas até então, elemento desfavorável à sua legitimação. Contudo, embora as implicações encontradas na análise desses fatores sugiram que este Curso possa derivar em mais uma proposta governamental de EaD descontínua, esse estudo acredita que ainda são cabíveis intervenções que favoreçam e potencializem o processo, visando o reforço dos progressos obtidos até o momento no êxito de sua institucionalizaçãoapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUFRNBRPolíticas e Gestão Públicas; Gestão OrganizacionalInstitucionalizaçãoEnsino a DistânciaIsomorfismoAmbienteInstitutionalizationEducation in the distanceIsomorphismEnvironmentCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOO processo de institucionalização do curso de administração a distância da UFRNinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALProcessoInstitucionalizaçãoCurso_Novais_2009.pdfapplication/pdf3172318https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/12136/1/ProcessoInstitucionaliza%c3%a7%c3%a3oCurso_Novais_2009.pdf9831599e28fd9628bb94d87b79ca8ca6MD51TEXTSueliMN.pdf.txtSueliMN.pdf.txtExtracted texttext/plain342856https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/12136/7/SueliMN.pdf.txt028c188a2cbc80cfdf717fa85ca059acMD57AspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.txtAspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.txtExtracted texttext/plain342856https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/12136/9/AspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.txt028c188a2cbc80cfdf717fa85ca059acMD59AspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.txtAspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.txtExtracted texttext/plain342856https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/12136/9/AspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.txt028c188a2cbc80cfdf717fa85ca059acMD59THUMBNAILSueliMN.pdf.jpgSueliMN.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2574https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/12136/8/SueliMN.pdf.jpge36e4f403eeff5f502577beb63a10ba1MD58AspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.jpgAspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2605https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/12136/10/AspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.jpg422b906c09748763127adf14858556bbMD510AspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.jpgAspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2605https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/12136/10/AspectosGerenciamentoRiscos_Novais_2009.pdf.jpg422b906c09748763127adf14858556bbMD510123456789/121362022-09-26 12:31:27.23oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/12136Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2022-09-26T15:31:27Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
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