Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16042 |
Resumo: | In this study we analyzed the development of a teaching experience, involving students with a bachelor s degree in mathematics from UFRN, based on the history of mathematics and mathematical investigations with the aim of contributing to the improvement of the teaching-learning of mathematics. The historical investigation tasks were planned and applied in the classroom, focusing on functional thought. The results obtained during the experience were described and evaluated based on authors who support the assumption of investigation and history as an alternative to the learning of mathematics. We emphasize that the material of analysis consisted of a work diary, audio recordings, questionnaires with testimony of the students involved, and, in addition, the assessment of the teacher of that subject. With regard to the mathematical content, the study was restricted to the concept of function, forms of representation and notation. It was evident that students showed great improvement with regard to the necessary formalization of the mathematical contents which were focused on, and to the active involvement of the students at different stages of the study. We can affirm that the completed study certainly represents significant contributions to an approach in the teaching-learning of functional thought |
id |
UFRN_34444a9cf9e253e3d7706f999638e564 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16042 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Rocha, Sônia Maria Cavalcanti dahttp://lattes.cnpq.br/8385426369308061http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8Mafra, José Ricardo e Souzahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736119A6Faria, Paulo Cezar dehttp://lattes.cnpq.br/3630521378837174Mendes, Iran Abreu2014-12-17T15:04:50Z2008-10-062014-12-17T15:04:50Z2008-02-26ROCHA, Sônia Maria Cavalcanti da. Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função. 2008. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16042In this study we analyzed the development of a teaching experience, involving students with a bachelor s degree in mathematics from UFRN, based on the history of mathematics and mathematical investigations with the aim of contributing to the improvement of the teaching-learning of mathematics. The historical investigation tasks were planned and applied in the classroom, focusing on functional thought. The results obtained during the experience were described and evaluated based on authors who support the assumption of investigation and history as an alternative to the learning of mathematics. We emphasize that the material of analysis consisted of a work diary, audio recordings, questionnaires with testimony of the students involved, and, in addition, the assessment of the teacher of that subject. With regard to the mathematical content, the study was restricted to the concept of function, forms of representation and notation. It was evident that students showed great improvement with regard to the necessary formalization of the mathematical contents which were focused on, and to the active involvement of the students at different stages of the study. We can affirm that the completed study certainly represents significant contributions to an approach in the teaching-learning of functional thoughtNeste estudo analisamos o desenvolvimento de uma experiência de ensino, envolvendo alunos da licenciatura em matemática da UFRN, que tomou como base a história da matemática e as investigações matemáticas com vistas a contribuir para a melhoria do ensino-aprendizagem da matemática. Foram planejadas e aplicadas tarefas de investigação histórica em sala de aula enfocando o pensamento funcional. Descrevemos e avaliamos os resultados obtidos durante a experiência, à luz de autores que sustentam o pressuposto da investigação e da história como alternativa para a aprendizagem da matemática. Destacamos que o material de análise constituiu-se de diário de campo, gravações em áudio, questionários com depoimento dos alunos envolvidos, bem como da avaliação do professor da disciplina. Em relação ao conteúdo matemático, o estudo se limitou ao conceito de função, formas de representação e notação. Ficou evidenciado que os alunos avançaram bastante no que se refere à formalização necessária dos conteúdos matemáticos focalizados, como também, ao envolvimento ativo dos alunos nas diferentes etapas do estudo. Podemos afirmar que o estudo desenvolvido certamente representa contribuições para uma abordagem significativa no ensino-aprendizagem do pensamento funcionalCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e MatemáticaUFRNBREnsino de Ciências Naturais e MatemáticaEnsinoHistória da matemáticaInvestigação matemáticaTeachingHistory of mathematicsMathematical investigationsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAInvestigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de funçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALSoniaMCR.pdfapplication/pdf790974https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16042/1/SoniaMCR.pdf4b61f8a978ca87798933256ab674ed1dMD51TEXTSoniaMCR.pdf.txtSoniaMCR.pdf.txtExtracted texttext/plain378751https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16042/6/SoniaMCR.pdf.txtf9ed979c37db9f971ed542653548b171MD56THUMBNAILSoniaMCR.pdf.jpgSoniaMCR.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg2026https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16042/7/SoniaMCR.pdf.jpg53b4386f5a2e9f9eb8bf4b30b8befdf3MD57123456789/160422017-11-02 10:21:09.12oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/16042Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T13:21:09Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função |
title |
Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função |
spellingShingle |
Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função Rocha, Sônia Maria Cavalcanti da Ensino História da matemática Investigação matemática Teaching History of mathematics Mathematical investigations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função |
title_full |
Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função |
title_fullStr |
Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função |
title_full_unstemmed |
Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função |
title_sort |
Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função |
author |
Rocha, Sônia Maria Cavalcanti da |
author_facet |
Rocha, Sônia Maria Cavalcanti da |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8385426369308061 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Mafra, José Ricardo e Souza |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4736119A6 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Faria, Paulo Cezar de |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3630521378837174 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Sônia Maria Cavalcanti da |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mendes, Iran Abreu |
contributor_str_mv |
Mendes, Iran Abreu |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino História da matemática Investigação matemática |
topic |
Ensino História da matemática Investigação matemática Teaching History of mathematics Mathematical investigations CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching History of mathematics Mathematical investigations |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
In this study we analyzed the development of a teaching experience, involving students with a bachelor s degree in mathematics from UFRN, based on the history of mathematics and mathematical investigations with the aim of contributing to the improvement of the teaching-learning of mathematics. The historical investigation tasks were planned and applied in the classroom, focusing on functional thought. The results obtained during the experience were described and evaluated based on authors who support the assumption of investigation and history as an alternative to the learning of mathematics. We emphasize that the material of analysis consisted of a work diary, audio recordings, questionnaires with testimony of the students involved, and, in addition, the assessment of the teacher of that subject. With regard to the mathematical content, the study was restricted to the concept of function, forms of representation and notation. It was evident that students showed great improvement with regard to the necessary formalization of the mathematical contents which were focused on, and to the active involvement of the students at different stages of the study. We can affirm that the completed study certainly represents significant contributions to an approach in the teaching-learning of functional thought |
publishDate |
2008 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-10-06 2014-12-17T15:04:50Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-02-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T15:04:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ROCHA, Sônia Maria Cavalcanti da. Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função. 2008. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16042 |
identifier_str_mv |
ROCHA, Sônia Maria Cavalcanti da. Investigação histórica na formação de professores de matemática: um estudo centrado no conceito de função. 2008. 188 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2008. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/16042 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Naturais e Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16042/1/SoniaMCR.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16042/6/SoniaMCR.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/16042/7/SoniaMCR.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4b61f8a978ca87798933256ab674ed1d f9ed979c37db9f971ed542653548b171 53b4386f5a2e9f9eb8bf4b30b8befdf3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117578032676864 |