Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14518 |
Resumo: | Advocating education as a humanizing task, the humanizing function of literature and the importance of scientific education, this paper proposes linking Science and Literature in Science Teaching using two specific books of Monteiro Lobato in the final series of elementary school level. Adopting the action research methodology, an interdisciplinary approach, we used the books A Reforma da Natureza and Serões de Dona Benta in two classes (8th and 9th) at Escola Estadual Professor José Mamede, located in the town of Tibau do Sul, Rio Grande do Norte. The readings were performed in Portuguese Language s course and the scientific content were discussed in Science´s classrooms. The book A Reforma da Natureza permitted to approach issues related to the environment, while the use of Serões de Dona Benta showed particularly its effectiveness in questioning the concepts of matter, mass, weight and some questions about the Nature of Science (NOS). In general, the analysis of results shows that the readings of these two books permitted interaction and dialogicity in the classroom, as well as indicates the potential of these books in contextualing and questioning the scientific content contained in it. We advise, however, the need for the science teacher be aware of the conceptual mistakes present in literary works, avoiding erroneous learning and reinforcement of alternative conceptions |
id |
UFRN_5f8ed4945d265b9f8b027d709e605eff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14518 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Groto, Silvia Reginahttp://lattes.cnpq.br/3744790839975966http://lattes.cnpq.br/2557880242678680Morais, Andréia Guerra deMendes, Iran Abreuhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8Martins, Andre Ferrer Pinto2014-12-17T14:36:42Z2013-03-012014-12-17T14:36:42Z2012-08-27GROTO, Silvia Regina. Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências. 2012. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14518Advocating education as a humanizing task, the humanizing function of literature and the importance of scientific education, this paper proposes linking Science and Literature in Science Teaching using two specific books of Monteiro Lobato in the final series of elementary school level. Adopting the action research methodology, an interdisciplinary approach, we used the books A Reforma da Natureza and Serões de Dona Benta in two classes (8th and 9th) at Escola Estadual Professor José Mamede, located in the town of Tibau do Sul, Rio Grande do Norte. The readings were performed in Portuguese Language s course and the scientific content were discussed in Science´s classrooms. The book A Reforma da Natureza permitted to approach issues related to the environment, while the use of Serões de Dona Benta showed particularly its effectiveness in questioning the concepts of matter, mass, weight and some questions about the Nature of Science (NOS). In general, the analysis of results shows that the readings of these two books permitted interaction and dialogicity in the classroom, as well as indicates the potential of these books in contextualing and questioning the scientific content contained in it. We advise, however, the need for the science teacher be aware of the conceptual mistakes present in literary works, avoiding erroneous learning and reinforcement of alternative conceptionsDefendendo a educação como uma tarefa humanizante, a função humanizadora da literatura e a importância da educação científica, este estudo propõe uma aproximação entre Ciência e Literatura no Ensino de Ciências, por meio da utilização de duas obras específicas de Monteiro Lobato nos anos finais do Ensino Fundamental. Adotando a metodologia da pesquisa-ação, numa abordagem interdisciplinar, foram utilizadas as obras A Reforma da Natureza e os Serões de Dona Benta em duas turmas (8º e 9º anos) da Escola Estadual Professor José Mamede, localizada no município de Tibau do Sul/RN. As leituras das obras foram realizadas na disciplina de Língua Portuguesa e os conteúdos científicos foram discutidos nas aulas de Ciências. A Obra A Reforma da Natureza oportunizou, principalmente, a abordagem de temas relativos ao meio ambiente, enquanto a utilização da obra Serões de Dona Benta se mostrou particularmente eficiente na problematização dos conceitos de matéria, massa, peso e de algumas questões acerca da Natureza da Ciência. De um modo geral, a análise dos resultados aponta que a leitura das obras oportunizou a interação e a dialogicidade em sala de aula, bem como indica o potencial dessas duas obras na contextualização e na problematização dos conteúdos científicos nelas presentes. Alertamos, entretanto, para a necessidade de o professor de ciências estar atento aos erros conceituais presentes em obras literárias, evitando aprendizagens equivocadas e o reforço de concepções alternativasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoliteratura no ensino de ciênciasciência e literaturaMonteiro Lobatointerdisciplinaridadeliterature in science teachingscience and literatureMonteiro LobatointerdisciplinarityCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOLiteratura de monteiro lobato no ensino de ciênciasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALSilviaRG_DISSERT.pdfapplication/pdf2024795https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14518/1/SilviaRG_DISSERT.pdff851c372fb7101b5838aa04ef91bf617MD51TEXTSilviaRG_DISSERT.pdf.txtSilviaRG_DISSERT.pdf.txtExtracted texttext/plain404174https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14518/6/SilviaRG_DISSERT.pdf.txtaf02dac112dbf0bf70aad4d08f0f48c0MD56THUMBNAILSilviaRG_DISSERT.pdf.jpgSilviaRG_DISSERT.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1741https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14518/7/SilviaRG_DISSERT.pdf.jpg8eac83eee5192b8e6d1c2d6fd5ebfd21MD57123456789/145182017-11-01 22:39:36.345oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14518Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-02T01:39:36Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências |
title |
Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências |
spellingShingle |
Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências Groto, Silvia Regina literatura no ensino de ciências ciência e literatura Monteiro Lobato interdisciplinaridade literature in science teaching science and literature Monteiro Lobato interdisciplinarity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências |
title_full |
Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências |
title_fullStr |
Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências |
title_full_unstemmed |
Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências |
title_sort |
Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências |
author |
Groto, Silvia Regina |
author_facet |
Groto, Silvia Regina |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3744790839975966 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2557880242678680 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Morais, Andréia Guerra de |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Mendes, Iran Abreu |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704236U8 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Groto, Silvia Regina |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Andre Ferrer Pinto |
contributor_str_mv |
Martins, Andre Ferrer Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
literatura no ensino de ciências ciência e literatura Monteiro Lobato interdisciplinaridade |
topic |
literatura no ensino de ciências ciência e literatura Monteiro Lobato interdisciplinaridade literature in science teaching science and literature Monteiro Lobato interdisciplinarity CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
literature in science teaching science and literature Monteiro Lobato interdisciplinarity |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Advocating education as a humanizing task, the humanizing function of literature and the importance of scientific education, this paper proposes linking Science and Literature in Science Teaching using two specific books of Monteiro Lobato in the final series of elementary school level. Adopting the action research methodology, an interdisciplinary approach, we used the books A Reforma da Natureza and Serões de Dona Benta in two classes (8th and 9th) at Escola Estadual Professor José Mamede, located in the town of Tibau do Sul, Rio Grande do Norte. The readings were performed in Portuguese Language s course and the scientific content were discussed in Science´s classrooms. The book A Reforma da Natureza permitted to approach issues related to the environment, while the use of Serões de Dona Benta showed particularly its effectiveness in questioning the concepts of matter, mass, weight and some questions about the Nature of Science (NOS). In general, the analysis of results shows that the readings of these two books permitted interaction and dialogicity in the classroom, as well as indicates the potential of these books in contextualing and questioning the scientific content contained in it. We advise, however, the need for the science teacher be aware of the conceptual mistakes present in literary works, avoiding erroneous learning and reinforcement of alternative conceptions |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-08-27 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-03-01 2014-12-17T14:36:42Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:36:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
GROTO, Silvia Regina. Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências. 2012. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14518 |
identifier_str_mv |
GROTO, Silvia Regina. Literatura de monteiro lobato no ensino de ciências. 2012. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14518 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14518/1/SilviaRG_DISSERT.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14518/6/SilviaRG_DISSERT.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14518/7/SilviaRG_DISSERT.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f851c372fb7101b5838aa04ef91bf617 af02dac112dbf0bf70aad4d08f0f48c0 8eac83eee5192b8e6d1c2d6fd5ebfd21 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1814832859014234112 |