Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFRN |
Texto Completo: | https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14312 |
Resumo: | The dialogue represents an essential condition for the complete realization of the Communication. In Paulo Freire we find a concept of dialogue which expresses itself, fundamentally, in two dimension: on one hand, in the confluence of subjectivities; on the other, in action. Dialogue would not be, therefore, a thinking for , but a thinking with . On the other hand, the media, here understood as synonym of technical media of information and expression is spread all over society as synonym of communication media. In this direction, this paper intends to check if the media allows the dialogue, in the heart of the Freirean concept of communication. We start from the premise that it is not possible to come to an answer if we continue to accept the theoretical approach which polarizes the process of communication between emitter and receptor. By using elements of the ethnomethodology such as the analysis of the conversation and the reflexivity, we dived in the school everyday life of educators and students of an elementary level public school in the city of Natal, capital of Rio Grande do Norte, in order to, through some experiences with the media, corroborate Paulo Freire's ideas, stating the mediation made by the world and seeking a bias for the use of the media to enable a more dialogic education |
id |
UFRN_8e7dc4f09378c62f619447dc0134bea3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14312 |
network_acronym_str |
UFRN |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFRN |
repository_id_str |
|
spelling |
Souza, Sandra Mara de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/4505038998214152http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798285U5Palmeira, Maria José de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/3917948215397527Silva, Luiz Custódio dahttp://lattes.cnpq.br/4218432912255127Ferreira, Adir Luizhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783992T8Almeida, ângela Maria deAndrade, Arnon Alberto Mascarenhas de2014-12-17T14:36:14Z2011-02-162014-12-17T14:36:14Z2010-12-14SOUZA, Sandra Mara de Oliveira. Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia. 2010. 181 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14312The dialogue represents an essential condition for the complete realization of the Communication. In Paulo Freire we find a concept of dialogue which expresses itself, fundamentally, in two dimension: on one hand, in the confluence of subjectivities; on the other, in action. Dialogue would not be, therefore, a thinking for , but a thinking with . On the other hand, the media, here understood as synonym of technical media of information and expression is spread all over society as synonym of communication media. In this direction, this paper intends to check if the media allows the dialogue, in the heart of the Freirean concept of communication. We start from the premise that it is not possible to come to an answer if we continue to accept the theoretical approach which polarizes the process of communication between emitter and receptor. By using elements of the ethnomethodology such as the analysis of the conversation and the reflexivity, we dived in the school everyday life of educators and students of an elementary level public school in the city of Natal, capital of Rio Grande do Norte, in order to, through some experiences with the media, corroborate Paulo Freire's ideas, stating the mediation made by the world and seeking a bias for the use of the media to enable a more dialogic educationO diálogo figura como condição essencial para a plena efetivação da Comunicação. Em Paulo Freire, encontramos uma concepção de diálogo que se expressa, fundamentalmente, em duas dimensões: por um lado, no encontro de subjetividades; por outro, na ação. O diálogo não seria, portanto, um pensar para , mas, um pensar com . Por outro lado, a mídia, aqui compreendida como sinônimo de meios técnicos de informação e expressão está difundida na sociedade como sinônimo de meios de comunicação. Nessa direção, este trabalho tenciona verificar se a mídia possibilita o diálogo, no seio do conceito de comunicação freirerano. Partimos do pressuposto de que não é possível chegar a uma resposta, se continuamos a aceitar a abordagem teórica que polariza o processo da comunicação entre emissor e receptor. Utilizandonos de elementos da etnometodologia como a análise da conversação e a reflexividade, mergulhamos no cotidiano escolar de educadores e educandos de uma escola pública de Ensino Fundamental na cidade do Natal, capital do Rio Grande do Norte, para, através de algumas experiências com a mídia, corroborar as ideias de Paulo Freire, afirmando a mediação feita pelo mundo e buscando um viés para utilização da mídia no sentido de proporcionar uma educação mais dialógicaapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoMídia e diálogoComunicação em Paulo FreireEducação dialógicaEtnometodologiaSociedade midiática e sociedade midiatizadaMedia and dialogueCommunication in Paulo FreireDialogic educationEthnomethodologyMediatic society and mediatized societyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOUma conversa na escola: o diálogo e a mídiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALSandraMOS_TESE.pdfapplication/pdf3908132https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/1/SandraMOS_TESE.pdf84ff37c9d90b24de2e894bfc67ede983MD51TEXTSandraMOS_TESE.pdf.txtSandraMOS_TESE.pdf.txtExtracted texttext/plain301232https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/6/SandraMOS_TESE.pdf.txt6e0b979ff6d67c6e9bc3029c92e14fc8MD56THUMBNAILSandraMOS_TESE.pdf.jpgSandraMOS_TESE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1916https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/7/SandraMOS_TESE.pdf.jpg1cc480c21761c64b04ff4dfb55baddd1MD57123456789/143122017-11-01 13:53:57.747oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14312Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T16:53:57Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia |
title |
Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia |
spellingShingle |
Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia Souza, Sandra Mara de Oliveira Mídia e diálogo Comunicação em Paulo Freire Educação dialógica Etnometodologia Sociedade midiática e sociedade midiatizada Media and dialogue Communication in Paulo Freire Dialogic education Ethnomethodology Mediatic society and mediatized society CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia |
title_full |
Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia |
title_fullStr |
Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia |
title_full_unstemmed |
Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia |
title_sort |
Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia |
author |
Souza, Sandra Mara de Oliveira |
author_facet |
Souza, Sandra Mara de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4505038998214152 |
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798285U5 |
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv |
Palmeira, Maria José de Oliveira |
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3917948215397527 |
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv |
Silva, Luiz Custódio da |
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4218432912255127 |
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv |
Ferreira, Adir Luiz |
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783992T8 |
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv |
Almeida, ângela Maria de |
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Sandra Mara de Oliveira |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Andrade, Arnon Alberto Mascarenhas de |
contributor_str_mv |
Andrade, Arnon Alberto Mascarenhas de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mídia e diálogo Comunicação em Paulo Freire Educação dialógica Etnometodologia Sociedade midiática e sociedade midiatizada |
topic |
Mídia e diálogo Comunicação em Paulo Freire Educação dialógica Etnometodologia Sociedade midiática e sociedade midiatizada Media and dialogue Communication in Paulo Freire Dialogic education Ethnomethodology Mediatic society and mediatized society CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Media and dialogue Communication in Paulo Freire Dialogic education Ethnomethodology Mediatic society and mediatized society |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The dialogue represents an essential condition for the complete realization of the Communication. In Paulo Freire we find a concept of dialogue which expresses itself, fundamentally, in two dimension: on one hand, in the confluence of subjectivities; on the other, in action. Dialogue would not be, therefore, a thinking for , but a thinking with . On the other hand, the media, here understood as synonym of technical media of information and expression is spread all over society as synonym of communication media. In this direction, this paper intends to check if the media allows the dialogue, in the heart of the Freirean concept of communication. We start from the premise that it is not possible to come to an answer if we continue to accept the theoretical approach which polarizes the process of communication between emitter and receptor. By using elements of the ethnomethodology such as the analysis of the conversation and the reflexivity, we dived in the school everyday life of educators and students of an elementary level public school in the city of Natal, capital of Rio Grande do Norte, in order to, through some experiences with the media, corroborate Paulo Freire's ideas, stating the mediation made by the world and seeking a bias for the use of the media to enable a more dialogic education |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-12-14 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-02-16 2014-12-17T14:36:14Z |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2014-12-17T14:36:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUZA, Sandra Mara de Oliveira. Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia. 2010. 181 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14312 |
identifier_str_mv |
SOUZA, Sandra Mara de Oliveira. Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia. 2010. 181 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010. |
url |
https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14312 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFRN |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFRN instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) instacron:UFRN |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
instacron_str |
UFRN |
institution |
UFRN |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFRN |
collection |
Repositório Institucional da UFRN |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/1/SandraMOS_TESE.pdf https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/6/SandraMOS_TESE.pdf.txt https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/7/SandraMOS_TESE.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
84ff37c9d90b24de2e894bfc67ede983 6e0b979ff6d67c6e9bc3029c92e14fc8 1cc480c21761c64b04ff4dfb55baddd1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802117743143550976 |