Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Sandra Mara de Oliveira
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFRN
Texto Completo: https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14312
Resumo: The dialogue represents an essential condition for the complete realization of the Communication. In Paulo Freire we find a concept of dialogue which expresses itself, fundamentally, in two dimension: on one hand, in the confluence of subjectivities; on the other, in action. Dialogue would not be, therefore, a thinking for , but a thinking with . On the other hand, the media, here understood as synonym of technical media of information and expression is spread all over society as synonym of communication media. In this direction, this paper intends to check if the media allows the dialogue, in the heart of the Freirean concept of communication. We start from the premise that it is not possible to come to an answer if we continue to accept the theoretical approach which polarizes the process of communication between emitter and receptor. By using elements of the ethnomethodology such as the analysis of the conversation and the reflexivity, we dived in the school everyday life of educators and students of an elementary level public school in the city of Natal, capital of Rio Grande do Norte, in order to, through some experiences with the media, corroborate Paulo Freire's ideas, stating the mediation made by the world and seeking a bias for the use of the media to enable a more dialogic education
id UFRN_8e7dc4f09378c62f619447dc0134bea3
oai_identifier_str oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14312
network_acronym_str UFRN
network_name_str Repositório Institucional da UFRN
repository_id_str
spelling Souza, Sandra Mara de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/4505038998214152http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798285U5Palmeira, Maria José de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/3917948215397527Silva, Luiz Custódio dahttp://lattes.cnpq.br/4218432912255127Ferreira, Adir Luizhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783992T8Almeida, ângela Maria deAndrade, Arnon Alberto Mascarenhas de2014-12-17T14:36:14Z2011-02-162014-12-17T14:36:14Z2010-12-14SOUZA, Sandra Mara de Oliveira. Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia. 2010. 181 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14312The dialogue represents an essential condition for the complete realization of the Communication. In Paulo Freire we find a concept of dialogue which expresses itself, fundamentally, in two dimension: on one hand, in the confluence of subjectivities; on the other, in action. Dialogue would not be, therefore, a thinking for , but a thinking with . On the other hand, the media, here understood as synonym of technical media of information and expression is spread all over society as synonym of communication media. In this direction, this paper intends to check if the media allows the dialogue, in the heart of the Freirean concept of communication. We start from the premise that it is not possible to come to an answer if we continue to accept the theoretical approach which polarizes the process of communication between emitter and receptor. By using elements of the ethnomethodology such as the analysis of the conversation and the reflexivity, we dived in the school everyday life of educators and students of an elementary level public school in the city of Natal, capital of Rio Grande do Norte, in order to, through some experiences with the media, corroborate Paulo Freire's ideas, stating the mediation made by the world and seeking a bias for the use of the media to enable a more dialogic educationO diálogo figura como condição essencial para a plena efetivação da Comunicação. Em Paulo Freire, encontramos uma concepção de diálogo que se expressa, fundamentalmente, em duas dimensões: por um lado, no encontro de subjetividades; por outro, na ação. O diálogo não seria, portanto, um pensar para , mas, um pensar com . Por outro lado, a mídia, aqui compreendida como sinônimo de meios técnicos de informação e expressão está difundida na sociedade como sinônimo de meios de comunicação. Nessa direção, este trabalho tenciona verificar se a mídia possibilita o diálogo, no seio do conceito de comunicação freirerano. Partimos do pressuposto de que não é possível chegar a uma resposta, se continuamos a aceitar a abordagem teórica que polariza o processo da comunicação entre emissor e receptor. Utilizandonos de elementos da etnometodologia como a análise da conversação e a reflexividade, mergulhamos no cotidiano escolar de educadores e educandos de uma escola pública de Ensino Fundamental na cidade do Natal, capital do Rio Grande do Norte, para, através de algumas experiências com a mídia, corroborar as ideias de Paulo Freire, afirmando a mediação feita pelo mundo e buscando um viés para utilização da mídia no sentido de proporcionar uma educação mais dialógicaapplication/pdfporUniversidade Federal do Rio Grande do NortePrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFRNBREducaçãoMídia e diálogoComunicação em Paulo FreireEducação dialógicaEtnometodologiaSociedade midiática e sociedade midiatizadaMedia and dialogueCommunication in Paulo FreireDialogic educationEthnomethodologyMediatic society and mediatized societyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOUma conversa na escola: o diálogo e a mídiainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFRNinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)instacron:UFRNORIGINALSandraMOS_TESE.pdfapplication/pdf3908132https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/1/SandraMOS_TESE.pdf84ff37c9d90b24de2e894bfc67ede983MD51TEXTSandraMOS_TESE.pdf.txtSandraMOS_TESE.pdf.txtExtracted texttext/plain301232https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/6/SandraMOS_TESE.pdf.txt6e0b979ff6d67c6e9bc3029c92e14fc8MD56THUMBNAILSandraMOS_TESE.pdf.jpgSandraMOS_TESE.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg1916https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/7/SandraMOS_TESE.pdf.jpg1cc480c21761c64b04ff4dfb55baddd1MD57123456789/143122017-11-01 13:53:57.747oai:https://repositorio.ufrn.br:123456789/14312Repositório de PublicaçõesPUBhttp://repositorio.ufrn.br/oai/opendoar:2017-11-01T16:53:57Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia
title Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia
spellingShingle Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia
Souza, Sandra Mara de Oliveira
Mídia e diálogo
Comunicação em Paulo Freire
Educação dialógica
Etnometodologia
Sociedade midiática e sociedade midiatizada
Media and dialogue
Communication in Paulo Freire
Dialogic education
Ethnomethodology
Mediatic society and mediatized society
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia
title_full Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia
title_fullStr Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia
title_full_unstemmed Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia
title_sort Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia
author Souza, Sandra Mara de Oliveira
author_facet Souza, Sandra Mara de Oliveira
author_role author
dc.contributor.authorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.authorLattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4505038998214152
dc.contributor.advisorID.por.fl_str_mv
dc.contributor.advisorLattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4798285U5
dc.contributor.referees1.pt_BR.fl_str_mv Palmeira, Maria José de Oliveira
dc.contributor.referees1ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees1Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3917948215397527
dc.contributor.referees2.pt_BR.fl_str_mv Silva, Luiz Custódio da
dc.contributor.referees2ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees2Lattes.por.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4218432912255127
dc.contributor.referees3.pt_BR.fl_str_mv Ferreira, Adir Luiz
dc.contributor.referees3ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.referees3Lattes.por.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4783992T8
dc.contributor.referees4.pt_BR.fl_str_mv Almeida, ângela Maria de
dc.contributor.referees4ID.por.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Sandra Mara de Oliveira
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Andrade, Arnon Alberto Mascarenhas de
contributor_str_mv Andrade, Arnon Alberto Mascarenhas de
dc.subject.por.fl_str_mv Mídia e diálogo
Comunicação em Paulo Freire
Educação dialógica
Etnometodologia
Sociedade midiática e sociedade midiatizada
topic Mídia e diálogo
Comunicação em Paulo Freire
Educação dialógica
Etnometodologia
Sociedade midiática e sociedade midiatizada
Media and dialogue
Communication in Paulo Freire
Dialogic education
Ethnomethodology
Mediatic society and mediatized society
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Media and dialogue
Communication in Paulo Freire
Dialogic education
Ethnomethodology
Mediatic society and mediatized society
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The dialogue represents an essential condition for the complete realization of the Communication. In Paulo Freire we find a concept of dialogue which expresses itself, fundamentally, in two dimension: on one hand, in the confluence of subjectivities; on the other, in action. Dialogue would not be, therefore, a thinking for , but a thinking with . On the other hand, the media, here understood as synonym of technical media of information and expression is spread all over society as synonym of communication media. In this direction, this paper intends to check if the media allows the dialogue, in the heart of the Freirean concept of communication. We start from the premise that it is not possible to come to an answer if we continue to accept the theoretical approach which polarizes the process of communication between emitter and receptor. By using elements of the ethnomethodology such as the analysis of the conversation and the reflexivity, we dived in the school everyday life of educators and students of an elementary level public school in the city of Natal, capital of Rio Grande do Norte, in order to, through some experiences with the media, corroborate Paulo Freire's ideas, stating the mediation made by the world and seeking a bias for the use of the media to enable a more dialogic education
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-12-14
dc.date.available.fl_str_mv 2011-02-16
2014-12-17T14:36:14Z
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2014-12-17T14:36:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SOUZA, Sandra Mara de Oliveira. Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia. 2010. 181 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14312
identifier_str_mv SOUZA, Sandra Mara de Oliveira. Uma conversa na escola: o diálogo e a mídia. 2010. 181 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
url https://repositorio.ufrn.br/jspui/handle/123456789/14312
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFRN
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Norte
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFRN
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron:UFRN
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
instacron_str UFRN
institution UFRN
reponame_str Repositório Institucional da UFRN
collection Repositório Institucional da UFRN
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/1/SandraMOS_TESE.pdf
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/6/SandraMOS_TESE.pdf.txt
https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/14312/7/SandraMOS_TESE.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 84ff37c9d90b24de2e894bfc67ede983
6e0b979ff6d67c6e9bc3029c92e14fc8
1cc480c21761c64b04ff4dfb55baddd1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802117743143550976