Percepción de la Educación Ambiental en los planes de estudio de pregrado: implicaciones para la formación docente de la Universidad Federal de Sergipe

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marynara, Marynara Costa Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mônica Andrade Modesto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16629
Resumo: This study sought to understand how Environmental Education is addressed in undergraduate courses at the Federal University of Sergipe. Therefore, the qualitative study was anchored in the Content Analysis proposed by Bardin (1977) for the analysis of the degree curricula offered on the Prof. Campus Alberto Carvalho. Thus, a priori and a posteriori categories were established, which were analyzed and interpreted in the light of the specific literature regarding the Curriculum, Environmental Education and Teacher Training under the aegis of Critical Theory. The results reveal that environmental education is mostly addressed implicitly in the curricular components, as well as the predominance of the conservationist tendency. Furthermore, it was noticed that the environmental dimension is absent in some courses such as Portuguese Language and Mathematics. The investigation also revealed that a reformulation is necessary, aiming at the insertion of a transversal and environmental dimension in the different areas of teacher training.
id UFS-11_252aadf82895942590ef874d1f2b91d8
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16629
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling Percepción de la Educación Ambiental en los planes de estudio de pregrado: implicaciones para la formación docente de la Universidad Federal de SergipePerception of Environmental Education in licentiate degree curriculum: implications for teacher education at the Federal University of SergipePercepção da Educação Ambiental em currículos de licenciatura: implicações para a formação docente na Universidade Federal de SergipeCurrículo. Educação Ambiental. Formação Docente.Curriculum. Environmental Education. Teacher Training.Currículo. Educación Ambiental. Formación Docente.This study sought to understand how Environmental Education is addressed in undergraduate courses at the Federal University of Sergipe. Therefore, the qualitative study was anchored in the Content Analysis proposed by Bardin (1977) for the analysis of the degree curricula offered on the Prof. Campus Alberto Carvalho. Thus, a priori and a posteriori categories were established, which were analyzed and interpreted in the light of the specific literature regarding the Curriculum, Environmental Education and Teacher Training under the aegis of Critical Theory. The results reveal that environmental education is mostly addressed implicitly in the curricular components, as well as the predominance of the conservationist tendency. Furthermore, it was noticed that the environmental dimension is absent in some courses such as Portuguese Language and Mathematics. The investigation also revealed that a reformulation is necessary, aiming at the insertion of a transversal and environmental dimension in the different areas of teacher training.O presente estudo buscou compreender como a Educação Ambiental é abordada nos cursos de licenciatura da Universidade Federal de Sergipe. Para tanto, o estudo qualitativo ancorou-se na Análise de Conteúdo proposta por Bardin (1977) para a análise dos currículos de licenciaturas ofertadas no Campus Prof. Alberto Carvalho. Dessa forma, foram estabelecidas categorias a priori e a posteriori que foram analisadas e interpretadas à luz da literatura específica referente a Currículo, Educação Ambiental e Formação Docente sob a égide da Teoria Crítica. Os resultados desvelaram que a Educação Ambiental é abordada, majoritariamente, de maneira implícita nos componentes curriculares, bem como há a predominância da tendência conservacionista. Além disso, percebeu-se que a dimensão ambiental é ausente em alguns cursos como Letras-Português e Matemática. A investigação revelou ainda que é necessária uma reformulação visando a inserção da transversalidade e da dimensão ambiental nas diversas áreas da formação docente.Este estudio buscó comprender cómo se aborda la Educación Ambiental en los cursos de pregrado de la Universidad Federal de Sergipe. Por tanto, el estudio cualitativo se ancló en el Análisis de Contenidos propuesto por Bardin (1977) para el análisis de los planes de estudio de grado ofertados en el Prof. Campus. Alberto Carvalho. Así, se establecieron categorías a priori y a posteriori, las cuales fueron analizadas e interpretadas a la luz de la literatura específica sobre el Currículo, la Educación Ambiental y la Formación Docente bajo la égida de la Teoría Crítica. Los resultados revelan que la educación ambiental se aborda mayoritariamente de manera implícita en los componentes curriculares, así como el predominio de la tendencia conservacionista. Además, se notó que la dimensión ambiental está ausente en algunos cursos como Lengua Portuguesa y Matemáticas. La investigación también reveló que es necesaria una reformulación, apuntando a la inserción de una dimensión transversal y ambiental en las diferentes áreas de la formación docente.Universidade Federal de Sergipe2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1662910.47401/revisea.v8i2.16629Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-15Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-15Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-15Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-152359-499310.47401/revisea.v8i2reponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16629/12838Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessMarynara, Marynara Costa SantosMônica Andrade Modesto2022-06-27T23:57:03Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16629Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2022-06-27T23:57:03Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Percepción de la Educación Ambiental en los planes de estudio de pregrado: implicaciones para la formación docente de la Universidad Federal de Sergipe
Perception of Environmental Education in licentiate degree curriculum: implications for teacher education at the Federal University of Sergipe
Percepção da Educação Ambiental em currículos de licenciatura: implicações para a formação docente na Universidade Federal de Sergipe
title Percepción de la Educación Ambiental en los planes de estudio de pregrado: implicaciones para la formación docente de la Universidad Federal de Sergipe
spellingShingle Percepción de la Educación Ambiental en los planes de estudio de pregrado: implicaciones para la formación docente de la Universidad Federal de Sergipe
Marynara, Marynara Costa Santos
Currículo. Educação Ambiental. Formação Docente.
Curriculum. Environmental Education. Teacher Training.
Currículo. Educación Ambiental. Formación Docente.
title_short Percepción de la Educación Ambiental en los planes de estudio de pregrado: implicaciones para la formación docente de la Universidad Federal de Sergipe
title_full Percepción de la Educación Ambiental en los planes de estudio de pregrado: implicaciones para la formación docente de la Universidad Federal de Sergipe
title_fullStr Percepción de la Educación Ambiental en los planes de estudio de pregrado: implicaciones para la formación docente de la Universidad Federal de Sergipe
title_full_unstemmed Percepción de la Educación Ambiental en los planes de estudio de pregrado: implicaciones para la formación docente de la Universidad Federal de Sergipe
title_sort Percepción de la Educación Ambiental en los planes de estudio de pregrado: implicaciones para la formación docente de la Universidad Federal de Sergipe
author Marynara, Marynara Costa Santos
author_facet Marynara, Marynara Costa Santos
Mônica Andrade Modesto
author_role author
author2 Mônica Andrade Modesto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marynara, Marynara Costa Santos
Mônica Andrade Modesto
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo. Educação Ambiental. Formação Docente.
Curriculum. Environmental Education. Teacher Training.
Currículo. Educación Ambiental. Formación Docente.
topic Currículo. Educação Ambiental. Formação Docente.
Curriculum. Environmental Education. Teacher Training.
Currículo. Educación Ambiental. Formación Docente.
description This study sought to understand how Environmental Education is addressed in undergraduate courses at the Federal University of Sergipe. Therefore, the qualitative study was anchored in the Content Analysis proposed by Bardin (1977) for the analysis of the degree curricula offered on the Prof. Campus Alberto Carvalho. Thus, a priori and a posteriori categories were established, which were analyzed and interpreted in the light of the specific literature regarding the Curriculum, Environmental Education and Teacher Training under the aegis of Critical Theory. The results reveal that environmental education is mostly addressed implicitly in the curricular components, as well as the predominance of the conservationist tendency. Furthermore, it was noticed that the environmental dimension is absent in some courses such as Portuguese Language and Mathematics. The investigation also revealed that a reformulation is necessary, aiming at the insertion of a transversal and environmental dimension in the different areas of teacher training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16629
10.47401/revisea.v8i2.16629
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16629
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v8i2.16629
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/16629/12838
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Sergipana de Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-15
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-15
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-15
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No 2 (2021): Revista Sergipana de Educação Ambiental; 1-15
2359-4993
10.47401/revisea.v8i2
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213766651904