DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Eliza Bartolozzi
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Ventorim, Silvana, Santos, Wagner dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3880
Resumo: This article develops a scheme of interpretation from the implementation of curriculum programs and teacher training combined with application obligatory evaluation tests, such as ENEM (National High school Exam). In it is criticized the strong asymmetries that constitutes the educational policies for secondary education based on a consensus about their right, but whose exercise exclude their ability to promote integration and social cohesion. The analysis is developed from research conducted under the National Program of High school Teachers' Formation through data collected with professors that participated of the PNEM (National Pact for Strengthening High School, in its Portuguese acronym) in the Espírito Santo state, in the period between 2014-1015. 
id UNISUL-4_b69b8b4cb7cf65f45106c436ab246cac
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3880
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?POLÍTICAS EN CONFLICTO EN LA ENSEÑANZA SECUNDARIA: CONSENSO EXCLUYENTE?POLÍTICAS EM DISPUTA NO ENSINO MÉDIO: UM CONSENSO EXCLUDENTE?Teacher trainingPNEMEnemCurriculum.Formación docenteCurrículoPNEMENEM.Formação docenteCurrículoPNEMEnem.This article develops a scheme of interpretation from the implementation of curriculum programs and teacher training combined with application obligatory evaluation tests, such as ENEM (National High school Exam). In it is criticized the strong asymmetries that constitutes the educational policies for secondary education based on a consensus about their right, but whose exercise exclude their ability to promote integration and social cohesion. The analysis is developed from research conducted under the National Program of High school Teachers' Formation through data collected with professors that participated of the PNEM (National Pact for Strengthening High School, in its Portuguese acronym) in the Espírito Santo state, in the period between 2014-1015. El artículo desarrolla un esquema de interpretación desde la implantación de los programas curriculares y de formación dos profesores, combinados con la aplicación de exámenes obligatorios de evaluación. Hace crítica a las acentuadas asimetrías que constituyen las políticas educacionales para la Enseñanza Secundaria basadas en el consenso de la mayoría sobre su directo, pero cuyo ejercicio excluye su capacidad de promover la integración y cohesión social. Los análisis son desarrollados desde la investigación realizada en el ámbito del Programa Nacional de Formación de Profesores de la Escuela Secundaria, por medio de datos cogidos con trabajadores docentes participantes del PNEM en el Estado de Espírito Santo, en el período de 2014-1015. O artigo desenvolve um esquema de interpretação a partir da implantação dos programas curriculares e de formação dos professores, combinados com aplicação de exames obrigatórios de avaliação. Faz crítica às acentuadas assimetrias que constituem as políticas educacionais para o Ensino Médio baseadas no consenso da maioria sobre o seu direito, mas cujo exercício exclui sua capacidade de promover a integração e a coesão social. As análises são desenvolvidas a partir de pesquisa realizada no âmbito do Programa Nacional de Formação dos Professores do Ensino Médio, por meio de dados coletados com trabalhadores docentes participantes do PNEM no Espírito Santo, no período de 2014-1015. Universidade do Sul de Santa Catarina2016-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/388010.19177/prppge.v10e172016148-166Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 148-1662179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3880/2698Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Eliza BartolozziVentorim, SilvanaSantos, Wagner dos2016-11-24T18:47:37Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/3880Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2016-11-24T18:47:37Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?
POLÍTICAS EN CONFLICTO EN LA ENSEÑANZA SECUNDARIA: CONSENSO EXCLUYENTE?
POLÍTICAS EM DISPUTA NO ENSINO MÉDIO: UM CONSENSO EXCLUDENTE?
title DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?
spellingShingle DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?
Ferreira, Eliza Bartolozzi
Teacher training
PNEM
Enem
Curriculum.
Formación docente
Currículo
PNEM
ENEM.
Formação docente
Currículo
PNEM
Enem.
title_short DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?
title_full DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?
title_fullStr DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?
title_full_unstemmed DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?
title_sort DISPUTE POLICIES IN HIGH SCHOOL: AN EXCLUDING CONSENSUS?
author Ferreira, Eliza Bartolozzi
author_facet Ferreira, Eliza Bartolozzi
Ventorim, Silvana
Santos, Wagner dos
author_role author
author2 Ventorim, Silvana
Santos, Wagner dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Eliza Bartolozzi
Ventorim, Silvana
Santos, Wagner dos
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
PNEM
Enem
Curriculum.
Formación docente
Currículo
PNEM
ENEM.
Formação docente
Currículo
PNEM
Enem.
topic Teacher training
PNEM
Enem
Curriculum.
Formación docente
Currículo
PNEM
ENEM.
Formação docente
Currículo
PNEM
Enem.
description This article develops a scheme of interpretation from the implementation of curriculum programs and teacher training combined with application obligatory evaluation tests, such as ENEM (National High school Exam). In it is criticized the strong asymmetries that constitutes the educational policies for secondary education based on a consensus about their right, but whose exercise exclude their ability to promote integration and social cohesion. The analysis is developed from research conducted under the National Program of High school Teachers' Formation through data collected with professors that participated of the PNEM (National Pact for Strengthening High School, in its Portuguese acronym) in the Espírito Santo state, in the period between 2014-1015. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3880
10.19177/prppge.v10e172016148-166
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3880
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v10e172016148-166
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/3880/2698
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 10 n. 17 (2016): Políticas para o Ensino Médio/Secundário: experiência de Argentina, Brasil e Espanha; 148-166
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748228993024