Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Educação Ambiental |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15563 |
Resumo: | The study constitutes an excerpt of a master's research, intending to describe the referrals of an extension course with Rural Education's License in Natural Sciences students. The central argument is the action research, as a tool for meaningful learning, applying the generator theme Water and Sustainability. The experiences comprised a protocol in six stages: I) - Initial dialogue, II) - Territorial reality and planning, III) - Field phase, IV) - Physical and chemical parameters of water, V) - Biomonitoring and BMWP index 'and VI) -Final dialogues and application perspectives. This path aims to offer undergraduate students subsidies to face the pedagogical challenges of teaching practice. The dialogues, combined with the application of knowledge in practical activities, guided by the content's framework of Biology, Physics, and Chemistry, ensure the relevance of the trilogy of Teaching, Research, and Extension. Providing the actors of this significant learning with a movement of actions and reflections on teaching and learning |
id |
UFS-11_80d239f99cd9c55dc7c99932c8431f26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15563 |
network_acronym_str |
UFS-11 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository_id_str |
|
spelling |
Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do CampoPesquisa ação e aprendizagem significativa: diálogos para apropriação de saberes na Educação do CampoAcción investigadora y aprendizaje significativo: diálogos para apropriação de saberes na Educação do CampoÁgua e Sustentabilidade. Conteúdos estruturantes. Extensão. Licenciatura.Water and Sustainability. Framework contents. Extension. Graduation.Agua y Sostenibilidad. Estructuración de contenidos. Extensión. Graduación.The study constitutes an excerpt of a master's research, intending to describe the referrals of an extension course with Rural Education's License in Natural Sciences students. The central argument is the action research, as a tool for meaningful learning, applying the generator theme Water and Sustainability. The experiences comprised a protocol in six stages: I) - Initial dialogue, II) - Territorial reality and planning, III) - Field phase, IV) - Physical and chemical parameters of water, V) - Biomonitoring and BMWP index 'and VI) -Final dialogues and application perspectives. This path aims to offer undergraduate students subsidies to face the pedagogical challenges of teaching practice. The dialogues, combined with the application of knowledge in practical activities, guided by the content's framework of Biology, Physics, and Chemistry, ensure the relevance of the trilogy of Teaching, Research, and Extension. Providing the actors of this significant learning with a movement of actions and reflections on teaching and learningO estudo constitui o recorte de pesquisa de mestrado, com o objetivo de descrever os encaminhamentos de um curso de extensão, desenvolvidos com estudantes da Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza. A argumentação central é a pesquisa ação, como ferramenta para uma aprendizagem significativa, aplicando o tema gerador Água e Sustentabilidade. Vivencias compuseram um protocolo em seis etapas: I)-Diálogo inicial, II)-Realidade territorial e planejamento, III)-Fase de campo, IV)-Parâmetros físicos e químicos da água, V)-Biomonitoramento e índice BMWP’ e VI)-Diálogos finais e perspectivas de aplicação. Esse caminho ofereceu aos licenciandos subsídios para o enfrentamento dos desafios pedagógicos da prática docente. Os diálogos, aliados a aplicação dos conhecimentos em atividades práticas, balizados pelos conteúdos estruturantes da Biologia, Física e Química garantem a pertinência da trilogia Ensino, Pesquisa e Extensão. Oportunizando aos atores desta aprendizagem significativa um movimento de ações e reflexões sobre o ensinar e aprender.El estudio es constituido de un extracto de una investigación de maestría y visa describir las derivaciones de un curso de extensión, con estudiantes de la Licenciatura en Educación del Campo en el Área de Ciencias Naturales. El argumento central es la investigación-acción, como herramienta de aprendizaje significativo, aplicando el tema generador Agua y Sostenibilidad. Las experiencias comprenden un protocolo en seis etapas: I) - Diálogo inicial, II) - Realidad territorial y planificación, III) - Fase de campo, IV) - Parámetros físicos y químicos del agua, V) - Biomonitoreo y índice BMWP 'y VI) - Diálogos finales y perspectivas de aplicación. Este camino ofrece subsidios a los estudiantes del grado, para que estos puedan enfrentar los desafíos pedagógicos de la práctica docente. Los diálogos, combinados con la aplicación de conocimientos en actividades prácticas, guiados por los contenidos estructurantes de Biología, Física y Química, garantizan la relevancia de la trilogía Docencia, Investigación y Extensión. Generando una oportunidad para un movimiento de acciones y reflexiones sobre la enseñanza y el aprendizaje para este grupo de actores.Universidade Federal de Sergipe2021-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1556310.47401/revisea.v8iEspecial.15563Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-132359-499310.47401/revisea.v8iEspecialreponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15563/11740Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira Gusmão Lopes, ClaudemiraOliveira, Edinalvados Santos Faias Junior, Carlos Augusto2021-11-11T19:10:19Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15563Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:10:19Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo Pesquisa ação e aprendizagem significativa: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo Acción investigadora y aprendizaje significativo: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo |
title |
Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo |
spellingShingle |
Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo Vieira Gusmão Lopes, Claudemira Água e Sustentabilidade. Conteúdos estruturantes. Extensão. Licenciatura. Water and Sustainability. Framework contents. Extension. Graduation. Agua y Sostenibilidad. Estructuración de contenidos. Extensión. Graduación. |
title_short |
Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo |
title_full |
Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo |
title_fullStr |
Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo |
title_full_unstemmed |
Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo |
title_sort |
Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo |
author |
Vieira Gusmão Lopes, Claudemira |
author_facet |
Vieira Gusmão Lopes, Claudemira Oliveira, Edinalva dos Santos Faias Junior, Carlos Augusto |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Edinalva dos Santos Faias Junior, Carlos Augusto |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira Gusmão Lopes, Claudemira Oliveira, Edinalva dos Santos Faias Junior, Carlos Augusto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Água e Sustentabilidade. Conteúdos estruturantes. Extensão. Licenciatura. Water and Sustainability. Framework contents. Extension. Graduation. Agua y Sostenibilidad. Estructuración de contenidos. Extensión. Graduación. |
topic |
Água e Sustentabilidade. Conteúdos estruturantes. Extensão. Licenciatura. Water and Sustainability. Framework contents. Extension. Graduation. Agua y Sostenibilidad. Estructuración de contenidos. Extensión. Graduación. |
description |
The study constitutes an excerpt of a master's research, intending to describe the referrals of an extension course with Rural Education's License in Natural Sciences students. The central argument is the action research, as a tool for meaningful learning, applying the generator theme Water and Sustainability. The experiences comprised a protocol in six stages: I) - Initial dialogue, II) - Territorial reality and planning, III) - Field phase, IV) - Physical and chemical parameters of water, V) - Biomonitoring and BMWP index 'and VI) -Final dialogues and application perspectives. This path aims to offer undergraduate students subsidies to face the pedagogical challenges of teaching practice. The dialogues, combined with the application of knowledge in practical activities, guided by the content's framework of Biology, Physics, and Chemistry, ensure the relevance of the trilogy of Teaching, Research, and Extension. Providing the actors of this significant learning with a movement of actions and reflections on teaching and learning |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15563 10.47401/revisea.v8iEspecial.15563 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15563 |
identifier_str_mv |
10.47401/revisea.v8iEspecial.15563 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15563/11740 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13 Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13 2359-4993 10.47401/revisea.v8iEspecial reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
collection |
Revista Sergipana de Educação Ambiental |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revisea.se@gmail.com |
_version_ |
1803388213722611712 |