Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira Gusmão Lopes, Claudemira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Edinalva, dos Santos Faias Junior, Carlos Augusto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Educação Ambiental
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15563
Resumo: The study constitutes an excerpt of a master's research, intending to describe the referrals of an extension course with Rural Education's License in Natural Sciences students. The central argument is the action research, as a tool for meaningful learning, applying the generator theme Water and Sustainability. The experiences comprised a protocol in six stages: I) - Initial dialogue, II) - Territorial reality and planning, III) - Field phase, IV) - Physical and chemical parameters of water, V) - Biomonitoring and BMWP index 'and VI) -Final dialogues and application perspectives. This path aims to offer undergraduate students subsidies to face the pedagogical challenges of teaching practice. The dialogues, combined with the application of knowledge in practical activities, guided by the content's framework of Biology, Physics, and Chemistry, ensure the relevance of the trilogy of Teaching, Research, and Extension. Providing the actors of this significant learning with a movement of actions and reflections on teaching and learning
id UFS-11_80d239f99cd9c55dc7c99932c8431f26
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15563
network_acronym_str UFS-11
network_name_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository_id_str
spelling Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do CampoPesquisa ação e aprendizagem significativa: diálogos para apropriação de saberes na Educação do CampoAcción investigadora y aprendizaje significativo: diálogos para apropriação de saberes na Educação do CampoÁgua e Sustentabilidade. Conteúdos estruturantes. Extensão. Licenciatura.Water and Sustainability. Framework contents. Extension. Graduation.Agua y Sostenibilidad. Estructuración de contenidos. Extensión. Graduación.The study constitutes an excerpt of a master's research, intending to describe the referrals of an extension course with Rural Education's License in Natural Sciences students. The central argument is the action research, as a tool for meaningful learning, applying the generator theme Water and Sustainability. The experiences comprised a protocol in six stages: I) - Initial dialogue, II) - Territorial reality and planning, III) - Field phase, IV) - Physical and chemical parameters of water, V) - Biomonitoring and BMWP index 'and VI) -Final dialogues and application perspectives. This path aims to offer undergraduate students subsidies to face the pedagogical challenges of teaching practice. The dialogues, combined with the application of knowledge in practical activities, guided by the content's framework of Biology, Physics, and Chemistry, ensure the relevance of the trilogy of Teaching, Research, and Extension. Providing the actors of this significant learning with a movement of actions and reflections on teaching and learningO estudo constitui o recorte de pesquisa de mestrado, com o objetivo de descrever os encaminhamentos de um curso de extensão, desenvolvidos com estudantes da Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza. A argumentação central é a pesquisa ação, como ferramenta para uma aprendizagem significativa, aplicando o tema gerador Água e Sustentabilidade. Vivencias compuseram um protocolo em seis etapas: I)-Diálogo inicial, II)-Realidade territorial e planejamento, III)-Fase de campo, IV)-Parâmetros físicos e químicos da água, V)-Biomonitoramento e índice BMWP’ e VI)-Diálogos finais e perspectivas de aplicação. Esse caminho ofereceu aos licenciandos subsídios para o enfrentamento dos desafios pedagógicos da prática docente. Os diálogos, aliados a aplicação dos conhecimentos em atividades práticas, balizados pelos conteúdos estruturantes da Biologia, Física e Química garantem a pertinência da trilogia Ensino, Pesquisa e Extensão. Oportunizando aos atores desta aprendizagem significativa um movimento de ações e reflexões sobre o ensinar e aprender.El estudio es constituido de un extracto de una investigación de maestría y visa describir las derivaciones de un curso de extensión, con estudiantes de la Licenciatura en Educación del Campo en el Área de Ciencias Naturales. El argumento central es la investigación-acción, como herramienta de aprendizaje significativo, aplicando el tema generador Agua y Sostenibilidad. Las experiencias comprenden un protocolo en seis etapas: I) - Diálogo inicial, II) - Realidad territorial y planificación, III) - Fase de campo, IV) - Parámetros físicos y químicos del agua, V) - Biomonitoreo y índice BMWP 'y VI) - Diálogos finales y perspectivas de aplicación. Este camino ofrece subsidios a los estudiantes del grado, para que estos puedan enfrentar los desafíos pedagógicos de la práctica docente. Los diálogos, combinados con la aplicación de conocimientos en actividades prácticas, guiados por los contenidos estructurantes de Biología, Física y Química, garantizan la relevancia de la trilogía Docencia, Investigación y Extensión.  Generando una oportunidad para un movimiento de acciones y reflexiones sobre la enseñanza y el aprendizaje para este grupo de actores.Universidade Federal de Sergipe2021-05-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/1556310.47401/revisea.v8iEspecial.15563Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-132359-499310.47401/revisea.v8iEspecialreponame:Revista Sergipana de Educação Ambientalinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15563/11740Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira Gusmão Lopes, ClaudemiraOliveira, Edinalvados Santos Faias Junior, Carlos Augusto2021-11-11T19:10:19Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/15563Revistahttps://periodicos.ufs.br/revisea/PUBhttps://periodicos.ufs.br/revisea/oairevisea.se@gmail.com2359-49932359-4993opendoar:2021-11-11T19:10:19Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
Pesquisa ação e aprendizagem significativa: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
Acción investigadora y aprendizaje significativo: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
title Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
spellingShingle Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
Vieira Gusmão Lopes, Claudemira
Água e Sustentabilidade. Conteúdos estruturantes. Extensão. Licenciatura.
Water and Sustainability. Framework contents. Extension. Graduation.
Agua y Sostenibilidad. Estructuración de contenidos. Extensión. Graduación.
title_short Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
title_full Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
title_fullStr Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
title_full_unstemmed Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
title_sort Action-research and meaningful learning: diálogos para apropriação de saberes na Educação do Campo
author Vieira Gusmão Lopes, Claudemira
author_facet Vieira Gusmão Lopes, Claudemira
Oliveira, Edinalva
dos Santos Faias Junior, Carlos Augusto
author_role author
author2 Oliveira, Edinalva
dos Santos Faias Junior, Carlos Augusto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira Gusmão Lopes, Claudemira
Oliveira, Edinalva
dos Santos Faias Junior, Carlos Augusto
dc.subject.por.fl_str_mv Água e Sustentabilidade. Conteúdos estruturantes. Extensão. Licenciatura.
Water and Sustainability. Framework contents. Extension. Graduation.
Agua y Sostenibilidad. Estructuración de contenidos. Extensión. Graduación.
topic Água e Sustentabilidade. Conteúdos estruturantes. Extensão. Licenciatura.
Water and Sustainability. Framework contents. Extension. Graduation.
Agua y Sostenibilidad. Estructuración de contenidos. Extensión. Graduación.
description The study constitutes an excerpt of a master's research, intending to describe the referrals of an extension course with Rural Education's License in Natural Sciences students. The central argument is the action research, as a tool for meaningful learning, applying the generator theme Water and Sustainability. The experiences comprised a protocol in six stages: I) - Initial dialogue, II) - Territorial reality and planning, III) - Field phase, IV) - Physical and chemical parameters of water, V) - Biomonitoring and BMWP index 'and VI) -Final dialogues and application perspectives. This path aims to offer undergraduate students subsidies to face the pedagogical challenges of teaching practice. The dialogues, combined with the application of knowledge in practical activities, guided by the content's framework of Biology, Physics, and Chemistry, ensure the relevance of the trilogy of Teaching, Research, and Extension. Providing the actors of this significant learning with a movement of actions and reflections on teaching and learning
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15563
10.47401/revisea.v8iEspecial.15563
url https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15563
identifier_str_mv 10.47401/revisea.v8iEspecial.15563
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/15563/11740
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Sergipana de Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental; v. 8 n. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 Núm. Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13
Revista Sergipana de Educação Ambiental; Vol. 8 No Especial (2021): Rio, Mar, Escola e Comunidade: pesquisas e práticas em Educação Ambiental; 1-13
2359-4993
10.47401/revisea.v8iEspecial
reponame:Revista Sergipana de Educação Ambiental
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Educação Ambiental
collection Revista Sergipana de Educação Ambiental
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Educação Ambiental - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revisea.se@gmail.com
_version_ 1803388213722611712