A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/6443 |
Resumo: | This work presents a proposal for research and improvement of the practices of reading, textual production and reader formation, under the perspectives of contextualization, pertinence of the literary text in the school context, intertextuality, communicative relevance and social practice. It was developed based on the proposal of Maria da Gloria Bordini and Vera Teixeira de Aguiar concerning the formation of the reader, as well as from what formulated RildoCosson in relation to literary literacy. It is proposed here a didactic practice of reading and production from poetry, with the presentation of eight poems with “sertaneja” theme, and highlighting the student reality itself, provide for students of Elementary School (6th grade) the understanding of literature and its social function. The methodology adopted offers activities that aim at the formation of proficient reading and the appropriation of writing, based on the basic sequence of literacy, combined with the receptive method and the use of technological resources, for exampleWhatsApp. Finally, it intends to take the reality of the student into the classroom in a creative, pleasant, dynamic way, from the focus on the theme of “sertão”. |
id |
UFS-2_b7cbbe778853e590898b4c371306104e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/6443 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Souza, José Augusto deRamalho, Christina Bielinski2017-09-27T19:44:34Z2017-09-27T19:44:34Z2016-12-01SOUZA, José Augusto de. A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes. 2016. 82 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, Itabaiana, SE, 2016 .https://ri.ufs.br/handle/riufs/6443This work presents a proposal for research and improvement of the practices of reading, textual production and reader formation, under the perspectives of contextualization, pertinence of the literary text in the school context, intertextuality, communicative relevance and social practice. It was developed based on the proposal of Maria da Gloria Bordini and Vera Teixeira de Aguiar concerning the formation of the reader, as well as from what formulated RildoCosson in relation to literary literacy. It is proposed here a didactic practice of reading and production from poetry, with the presentation of eight poems with “sertaneja” theme, and highlighting the student reality itself, provide for students of Elementary School (6th grade) the understanding of literature and its social function. The methodology adopted offers activities that aim at the formation of proficient reading and the appropriation of writing, based on the basic sequence of literacy, combined with the receptive method and the use of technological resources, for exampleWhatsApp. Finally, it intends to take the reality of the student into the classroom in a creative, pleasant, dynamic way, from the focus on the theme of “sertão”.Este trabalho traz uma proposta de investigação e aprimoramento das práticas de leitura, produção textual e formação do leitor, sob as perspectivas da contextualização, pertinência do texto literário no âmbito escolar, intertextualidade, relevância comunicativa e prática social. Ele foi desenvolvido à luz da proposta de Maria da Glória Bordini e Vera Teixeira de Aguiar concernente à formação do leitor, bem como a partir do que formulou Rildo Cosson em relação ao letramento literário. Propõe-se aqui uma prática didática de leitura e produção a partir da poesia, com a apresentação de oito textos poemas com temática sertaneja, com a finalidade de, destacando a própria realidade discente, proporcionar aos alunos do Ensino Fundamental Maior (6º ano) o entendimento de literatura e sua função social. A metodologia adotada oferece atividades que visam à formação da leitura proficiente e à apropriação da escrita, a partir do modelo de sequência básica do letramento, aliado ao método recepcional e à utilização de recursos tecnológicos, de que é exemplo o WhatsApp. Intenciona, enfim, a partir do enfoque à temática do sertão, levar para a sala de aula a realidade do discente, de modo criativo, prazeroso, dinâmico.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação Profissional em LetrasUFSBrasilFormação do leitorLeituraLetramento literárioPrática socialWhatsappLeitoresRedes sociaisFormation of the readerReadingLiterary literacySocial practiceLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASA poesia do sertão : um desejo de articulação de saberesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALJOSÉ_AUGUSTO_SOUZA.pdfapplication/pdf3682143https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6443/1/JOS%c3%89_AUGUSTO_SOUZA.pdfa3db7eaa3df470da89342f375ab87a45MD51TEXTJOSÉ_AUGUSTO_SOUZA.pdf.txtJOSÉ_AUGUSTO_SOUZA.pdf.txtExtracted texttext/plain133640https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6443/2/JOS%c3%89_AUGUSTO_SOUZA.pdf.txt6bd0cd7f85433dcaa5903c9eb1fefdd8MD52THUMBNAILJOSÉ_AUGUSTO_SOUZA.pdf.jpgJOSÉ_AUGUSTO_SOUZA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1274https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6443/3/JOS%c3%89_AUGUSTO_SOUZA.pdf.jpge846401cbb4faf11651d987fccd243d5MD53riufs/64432018-01-15 20:06:46.608oai:ufs.br:riufs/6443Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2018-01-15T23:06:46Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes |
title |
A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes |
spellingShingle |
A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes Souza, José Augusto de Formação do leitor Leitura Letramento literário Prática social Leitores Redes sociais Formation of the reader Reading Literary literacy Social practice LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes |
title_full |
A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes |
title_fullStr |
A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes |
title_full_unstemmed |
A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes |
title_sort |
A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes |
author |
Souza, José Augusto de |
author_facet |
Souza, José Augusto de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, José Augusto de |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ramalho, Christina Bielinski |
contributor_str_mv |
Ramalho, Christina Bielinski |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação do leitor Leitura Letramento literário Prática social Leitores Redes sociais |
topic |
Formação do leitor Leitura Letramento literário Prática social Leitores Redes sociais Formation of the reader Reading Literary literacy Social practice LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Formation of the reader Reading Literary literacy Social practice |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This work presents a proposal for research and improvement of the practices of reading, textual production and reader formation, under the perspectives of contextualization, pertinence of the literary text in the school context, intertextuality, communicative relevance and social practice. It was developed based on the proposal of Maria da Gloria Bordini and Vera Teixeira de Aguiar concerning the formation of the reader, as well as from what formulated RildoCosson in relation to literary literacy. It is proposed here a didactic practice of reading and production from poetry, with the presentation of eight poems with “sertaneja” theme, and highlighting the student reality itself, provide for students of Elementary School (6th grade) the understanding of literature and its social function. The methodology adopted offers activities that aim at the formation of proficient reading and the appropriation of writing, based on the basic sequence of literacy, combined with the receptive method and the use of technological resources, for exampleWhatsApp. Finally, it intends to take the reality of the student into the classroom in a creative, pleasant, dynamic way, from the focus on the theme of “sertão”. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-27T19:44:34Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-27T19:44:34Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SOUZA, José Augusto de. A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes. 2016. 82 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, Itabaiana, SE, 2016 . |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/6443 |
identifier_str_mv |
SOUZA, José Augusto de. A poesia do sertão : um desejo de articulação de saberes. 2016. 82 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, Itabaiana, SE, 2016 . |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/6443 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação Profissional em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6443/1/JOS%c3%89_AUGUSTO_SOUZA.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6443/2/JOS%c3%89_AUGUSTO_SOUZA.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6443/3/JOS%c3%89_AUGUSTO_SOUZA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a3db7eaa3df470da89342f375ab87a45 6bd0cd7f85433dcaa5903c9eb1fefdd8 e846401cbb4faf11651d987fccd243d5 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110645419638784 |