A poesia mediando o letramento literário
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/6448 |
Resumo: | This work presents some theoretical and practical considerations about the importance of the lyric genre for the development and expansion of literacy processes of elementary school students, especially the literary literacy. Both the poem, with its structural elements, as several other literary events can be instruments of expansion of linguistic discourse of the student, however, in the classroom, in most cases, these texts are impoverished front of utilitarian and minor approaches significant. Provided the theoretical basis for our consideration the Cosson texts (2011), Dalvi (2013), D'Onofrio (2007), Candide (2006), Zinani and Santos (2004) and Nunes (2009). The work also shows the results of the probe test, applied in public schools, whose assembly and objectives will be detailed. The results served as guidement to propose a methodological tool from the study metalinguistic poems performed in the 9th grade class B of State College Romero, located in Lagarto, during the months of January and April 2015. This proposal , through detailed report, it was based on the analytical study of the lyrical categories advocated by scholars mentioned above. |
id |
UFS-2_b88c3a1a34359e5e53eae03c8a781bed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/6448 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Menezes, Rosivânia de SouzaRamalho, Christina Bielinskihttp://lattes.cnpq.br/39448889955145822017-09-27T19:44:37Z2017-09-27T19:44:37Z2015-05-28MENEZES , Rosivânia de Souza. A poesia mediando o letramento literário. 2015. 85 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, Itabaiana, SE, 2015 .https://ri.ufs.br/handle/riufs/6448This work presents some theoretical and practical considerations about the importance of the lyric genre for the development and expansion of literacy processes of elementary school students, especially the literary literacy. Both the poem, with its structural elements, as several other literary events can be instruments of expansion of linguistic discourse of the student, however, in the classroom, in most cases, these texts are impoverished front of utilitarian and minor approaches significant. Provided the theoretical basis for our consideration the Cosson texts (2011), Dalvi (2013), D'Onofrio (2007), Candide (2006), Zinani and Santos (2004) and Nunes (2009). The work also shows the results of the probe test, applied in public schools, whose assembly and objectives will be detailed. The results served as guidement to propose a methodological tool from the study metalinguistic poems performed in the 9th grade class B of State College Romero, located in Lagarto, during the months of January and April 2015. This proposal , through detailed report, it was based on the analytical study of the lyrical categories advocated by scholars mentioned above.Este trabalho objetiva apresentar algumas considerações teóricas e práticas a respeito da importância do gênero lírico para o desenvolvimento e a ampliação dos processos de letramento dos alunos do ensino fundamental, especialmente o letramento literário. Tanto o poema, com os seus elementos estruturais, quanto várias outras manifestações literárias podem ser instrumentos de expansão dos discursos linguísticos do aluno, porém, em sala de aula, na maioria das vezes, esses textos são empobrecidos frente a abordagens utilitárias e pouco significativas. Serviram de embasamento teórico para as nossas considerações os textos de Cosson (2011), Dalvi (2013), D‘Onofrio (2007), Cândido (2006), Zinani e Santos (2004) e Nunes(2009). O trabalho também mostrará os resultados do teste de sondagem, aplicado em rede pública de ensino, cuja montagem e objetivos serão detalhados. Os resultados serviram de norteamento para a proposição de um instrumento metodológico a partir do estudo de poemas metalinguísticos realizado na turma do 9º ano B do Colégio Estadual Sílvio Romero, localizado na cidade de Lagarto, durante os meses de janeiro e abril de 2015. Tal proposta, detalhada através de relato, teve como base o estudo analítico das categorias líricas defendidas por estudiosos citados acima.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação Profissional em LetrasUFSBrasilLetramentoGênero líricoEnsino fundamentalMetodologias de ensinoPoesiaLiteracyLyrical genreElementary schoolTeaching methodologiesLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRASA poesia mediando o letramento literárioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALROSIVÂNIA_SOUZA_MENEZES.pdfapplication/pdf3214127https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6448/1/ROSIV%c3%82NIA_SOUZA_MENEZES.pdf6081cc379e7670d760fdad5480dfbeeaMD51TEXTROSIVÂNIA_SOUZA_MENEZES.pdf.txtROSIVÂNIA_SOUZA_MENEZES.pdf.txtExtracted texttext/plain144572https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6448/2/ROSIV%c3%82NIA_SOUZA_MENEZES.pdf.txt92aee76e00bedbdb3e115c29bd2b24ddMD52THUMBNAILROSIVÂNIA_SOUZA_MENEZES.pdf.jpgROSIVÂNIA_SOUZA_MENEZES.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1237https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6448/3/ROSIV%c3%82NIA_SOUZA_MENEZES.pdf.jpgeefc8e3918733cd765ddf99669c1804dMD53riufs/64482018-01-15 20:06:55.236oai:ufs.br:riufs/6448Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2018-01-15T23:06:55Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A poesia mediando o letramento literário |
title |
A poesia mediando o letramento literário |
spellingShingle |
A poesia mediando o letramento literário Menezes, Rosivânia de Souza Letramento Gênero lírico Ensino fundamental Metodologias de ensino Poesia Literacy Lyrical genre Elementary school Teaching methodologies LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
title_short |
A poesia mediando o letramento literário |
title_full |
A poesia mediando o letramento literário |
title_fullStr |
A poesia mediando o letramento literário |
title_full_unstemmed |
A poesia mediando o letramento literário |
title_sort |
A poesia mediando o letramento literário |
author |
Menezes, Rosivânia de Souza |
author_facet |
Menezes, Rosivânia de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Rosivânia de Souza |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ramalho, Christina Bielinski |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3944888995514582 |
contributor_str_mv |
Ramalho, Christina Bielinski |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Gênero lírico Ensino fundamental Metodologias de ensino Poesia |
topic |
Letramento Gênero lírico Ensino fundamental Metodologias de ensino Poesia Literacy Lyrical genre Elementary school Teaching methodologies LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Literacy Lyrical genre Elementary school Teaching methodologies |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS |
description |
This work presents some theoretical and practical considerations about the importance of the lyric genre for the development and expansion of literacy processes of elementary school students, especially the literary literacy. Both the poem, with its structural elements, as several other literary events can be instruments of expansion of linguistic discourse of the student, however, in the classroom, in most cases, these texts are impoverished front of utilitarian and minor approaches significant. Provided the theoretical basis for our consideration the Cosson texts (2011), Dalvi (2013), D'Onofrio (2007), Candide (2006), Zinani and Santos (2004) and Nunes (2009). The work also shows the results of the probe test, applied in public schools, whose assembly and objectives will be detailed. The results served as guidement to propose a methodological tool from the study metalinguistic poems performed in the 9th grade class B of State College Romero, located in Lagarto, during the months of January and April 2015. This proposal , through detailed report, it was based on the analytical study of the lyrical categories advocated by scholars mentioned above. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-05-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-27T19:44:37Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-27T19:44:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MENEZES , Rosivânia de Souza. A poesia mediando o letramento literário. 2015. 85 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, Itabaiana, SE, 2015 . |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/6448 |
identifier_str_mv |
MENEZES , Rosivânia de Souza. A poesia mediando o letramento literário. 2015. 85 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, Itabaiana, SE, 2015 . |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/6448 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação Profissional em Letras |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6448/1/ROSIV%c3%82NIA_SOUZA_MENEZES.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6448/2/ROSIV%c3%82NIA_SOUZA_MENEZES.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/6448/3/ROSIV%c3%82NIA_SOUZA_MENEZES.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6081cc379e7670d760fdad5480dfbeea 92aee76e00bedbdb3e115c29bd2b24dd eefc8e3918733cd765ddf99669c1804d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110803215646720 |