Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFS |
Texto Completo: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/5097 |
Resumo: | This work intended to investigate on the introduction of Modern and Contemporary Physics in High School through a historical approach of Physics, based on researches and reflections. It was investigated if would be possible to teach this new Physics in the first grade of High School. The research was carried out with high school students from two state colleges in the State of Sergipe, one being in the capital and the other in the countryside. The methodology was based on action research, considering the ideas of Barbier (2007) and Franco (2005). For the data analysis, we used the Theory of Critical Thinking from the studies of Ennis (1985), Buiegon and Tarouco (2015) and Tenreiro-Vieira and Vieira (2006). In the activity developed, the students were motivated and mobilized to reflect, question and argue about the history of Albert Einstein. The results showed that it is feasible to use the historical approach in the classroom to stimulate students to study the contents of physics, as well as to work with the theme of modern physics in high school from its historical context. |
id |
UFS-2_e86305e9a7bbe862b7479e7afb50200f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ufs.br:riufs/5097 |
network_acronym_str |
UFS-2 |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFS |
repository_id_str |
|
spelling |
Santos, Ana CáciaSouza, Divanizia do Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/13814458291205432017-09-26T18:14:54Z2017-09-26T18:14:54Z2017-03-28SANTOS, Ana Cácia. Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio. 2017. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017.https://ri.ufs.br/handle/riufs/5097This work intended to investigate on the introduction of Modern and Contemporary Physics in High School through a historical approach of Physics, based on researches and reflections. It was investigated if would be possible to teach this new Physics in the first grade of High School. The research was carried out with high school students from two state colleges in the State of Sergipe, one being in the capital and the other in the countryside. The methodology was based on action research, considering the ideas of Barbier (2007) and Franco (2005). For the data analysis, we used the Theory of Critical Thinking from the studies of Ennis (1985), Buiegon and Tarouco (2015) and Tenreiro-Vieira and Vieira (2006). In the activity developed, the students were motivated and mobilized to reflect, question and argue about the history of Albert Einstein. The results showed that it is feasible to use the historical approach in the classroom to stimulate students to study the contents of physics, as well as to work with the theme of modern physics in high school from its historical context.Neste estudo pretendeu-se investigar sobre a inserção da Física Moderna e Contemporânea no Ensino médio por meio da abordagem histórica da Física, com base em pesquisas e reflexões sobre essa temática. Buscou-se pesquisar se é possível ensinar sobre essa nova Física na primeira série do Ensino Médio. A pesquisa foi desenvolvida com alunos do Ensino Médio de dois colégios públicos estaduais do Estado de Sergipe, sendo um localizado na capital sergipana e o outro no sertão sergipano. A metodologia foi fundamentada na pesquisa-ação, considerando as ideias de Barbier (2007) e Franco (2005). Para análise dos dados nos debruçamos sobre a Teoria do Pensamento Crítico a partir dos estudos de Ennis (1985), Buiegon e Tarouco (2015) e Tenreiro-Vieira e Vieira (2006). Nas atividades desenvolvida, os alunos foram motivados e mobilizados a refletir, questionar e argumentar sobre a história de Albert Einstein. Os resultados mostraram que é viável usar a abordagem histórica em sala de aula de maneira a estimular os alunos a estudarem os conteúdos da física, como também é possível trabalhar com a temática Física Moderna no ensino médio a partir do seu contexto histórico.application/pdfporUniversidade Federal de SergipePós-Graduação em Ensino de Ciências e MatemáticaUFSBrasilCiênciasFísicaEnsino de físicaHistória da físicaFísica (ensino médio)Física modernaFísica contemporâneaModern physicsContemporary physicsHistory of physicsPhysics teachingCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAbordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFSinstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSORIGINALANA_CACIA_SANTOS.pdfapplication/pdf2874761https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5097/1/ANA_CACIA_SANTOS.pdf35824052608a32748c78848108b2bd4eMD51TEXTANA_CACIA_SANTOS.pdf.txtANA_CACIA_SANTOS.pdf.txtExtracted texttext/plain264525https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5097/2/ANA_CACIA_SANTOS.pdf.txtd8bf32cdbed5d46b56d9ccfcca1e5fb4MD52THUMBNAILANA_CACIA_SANTOS.pdf.jpgANA_CACIA_SANTOS.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1259https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5097/3/ANA_CACIA_SANTOS.pdf.jpg59074258867fd3cc541fd48964736128MD53riufs/50972017-11-28 17:07:47.47oai:ufs.br:riufs/5097Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.ufs.br/oai/requestrepositorio@academico.ufs.bropendoar:2017-11-28T20:07:47Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio |
title |
Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio |
spellingShingle |
Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio Santos, Ana Cácia Ciências Física Ensino de física História da física Física (ensino médio) Física moderna Física contemporânea Modern physics Contemporary physics History of physics Physics teaching CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio |
title_full |
Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio |
title_fullStr |
Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio |
title_full_unstemmed |
Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio |
title_sort |
Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio |
author |
Santos, Ana Cácia |
author_facet |
Santos, Ana Cácia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Ana Cácia |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Souza, Divanizia do Nascimento |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1381445829120543 |
contributor_str_mv |
Souza, Divanizia do Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciências Física Ensino de física História da física Física (ensino médio) Física moderna Física contemporânea |
topic |
Ciências Física Ensino de física História da física Física (ensino médio) Física moderna Física contemporânea Modern physics Contemporary physics History of physics Physics teaching CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Modern physics Contemporary physics History of physics Physics teaching |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work intended to investigate on the introduction of Modern and Contemporary Physics in High School through a historical approach of Physics, based on researches and reflections. It was investigated if would be possible to teach this new Physics in the first grade of High School. The research was carried out with high school students from two state colleges in the State of Sergipe, one being in the capital and the other in the countryside. The methodology was based on action research, considering the ideas of Barbier (2007) and Franco (2005). For the data analysis, we used the Theory of Critical Thinking from the studies of Ennis (1985), Buiegon and Tarouco (2015) and Tenreiro-Vieira and Vieira (2006). In the activity developed, the students were motivated and mobilized to reflect, question and argue about the history of Albert Einstein. The results showed that it is feasible to use the historical approach in the classroom to stimulate students to study the contents of physics, as well as to work with the theme of modern physics in high school from its historical context. |
publishDate |
2017 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-09-26T18:14:54Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-09-26T18:14:54Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2017-03-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SANTOS, Ana Cácia. Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio. 2017. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5097 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Ana Cácia. Abordagem histórica da física moderna e contemporânea no ensino médio. 2017. 129 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017. |
url |
https://ri.ufs.br/handle/riufs/5097 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFS instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFS |
collection |
Repositório Institucional da UFS |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5097/1/ANA_CACIA_SANTOS.pdf https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5097/2/ANA_CACIA_SANTOS.pdf.txt https://ri.ufs.br/jspui/bitstream/riufs/5097/3/ANA_CACIA_SANTOS.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
35824052608a32748c78848108b2bd4e d8bf32cdbed5d46b56d9ccfcca1e5fb4 59074258867fd3cc541fd48964736128 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFS - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@academico.ufs.br |
_version_ |
1802110711724244992 |