Efeitos de um programa prático de formação de professores em planejamento de atividades STEAM
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17993 |
Resumo: | We sought to analyse the effects of a practical teacher-training program on teachers’ abilities in planning STEAM activities. For that, a case study is presented in a mixed-method research approach. 14 Brazilian teachers took part in a course wherein they received mentoring, instruments, and feedback to develop STEAM plans. In this research, data were collected from two surveys, from previously validated open-ended questions, and from the STEAM plans as final products. Quantitative data was analysed through nonparametric statistical tests, and qualitative data underwent content analysis according to the Ground Theory commandments. As result, teachers reported a positive view of the STEAM impact and a high predisposition towards it. Although they considered merging STEAM areas challenging, especially Engineering and Technology, the training helped them surpass it. All plans had at least two areas, and half of them had all five STEAM areas. Around 70% of the teachers used an active learning teaching method which was new to them. There was a significant augment in teachers' self-efficacy in planning STEAM activities. |
id |
UFS-3_0be379bcde203822df2ca914e025a832 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17993 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Efeitos de um programa prático de formação de professores em planejamento de atividades STEAMEffects of a practical teacher-training program on STEAM activity planningEfectos de un programa práctico de formación del profesorado en la planificación de actividades STEAMLesson planningSTEAM EducationTeacher professional developmentDesarrollo professional docenteEducación STEAMPlanificación didacticaDesenvolvimento professional docenteEducação STEAMPlanejamento didáticoWe sought to analyse the effects of a practical teacher-training program on teachers’ abilities in planning STEAM activities. For that, a case study is presented in a mixed-method research approach. 14 Brazilian teachers took part in a course wherein they received mentoring, instruments, and feedback to develop STEAM plans. In this research, data were collected from two surveys, from previously validated open-ended questions, and from the STEAM plans as final products. Quantitative data was analysed through nonparametric statistical tests, and qualitative data underwent content analysis according to the Ground Theory commandments. As result, teachers reported a positive view of the STEAM impact and a high predisposition towards it. Although they considered merging STEAM areas challenging, especially Engineering and Technology, the training helped them surpass it. All plans had at least two areas, and half of them had all five STEAM areas. Around 70% of the teachers used an active learning teaching method which was new to them. There was a significant augment in teachers' self-efficacy in planning STEAM activities.Analisaram-se os efeitos de um programa prático de formação docente no desenvolvimento de habilidades dos professores no planejamento de atividades STEAM. Para isso, apresenta-se um estudo de caso com uma abordagem de pesquisa de métodos mistos. 14 professores brasileiros participaram de um curso no qual receberam mentoria, ferramentas e feedback para desenvolver planos didáticos STEAM. Nesta pesquisa, foram coletados dados por meio de questionários, de perguntas abertas previamente validadas, e os planos STEAM como produtos finais. Os dados quantitativos foram analisados por meio de testes estatísticos não paramétricos e os dados qualitativos foram submetidos à análise de conteúdo de acordo com indicações da Teoria fundamentada. Como resultado, os professores relataram uma visão positiva sobre impacto de STEAM e uma alta predisposição em desenvolvê-lo. Apesar de considerarem integrar as áreas STEAM uma tarefa desafiadora, especialmente Engenharia e Tecnologia, o treinamento os ajudou a enfrentá-la. Todos os planejamentos tinham pelo menos duas áreas, e metade deles tinha todas as cinco áreas STEAM. Cerca de 70% dos professores utilizaram um método de ensino de aprendizagem ativa que era novo para eles. Houve um aumento significativo na autoeficácia dos professores no planejamento de atividades STEAM.Buscamos analizar los efectos de un programa práctico de formación docente sobre el desarrollo de las habilidades del profesorado en la planificación de actividades STEAM. Para ello, se presenta un estudio de caso con un enfoque de investigación de método mixto. 14 profesores brasileños participaron de un curso en el cual recibieron mentoría, instrumentos y retroalimentación para desarrollar planes STEAM. En esta investigación se recolectaron datos de dos encuestas, de preguntas abiertas previamente validadas, y de los planes STEAM como productos finales. Los datos cuantitativos fueron analizados a través de pruebas estadísticas no paramétricas, y los datos cualitativos fueron sometidos a análisis de contenido de acuerdo con las indicaciones de la Teoría Fundamentada. Como resultado, los docentes informaron una visión positiva del impacto STEAM y una alta predisposición hacia ello. Si bien consideraron desafiante fusionar áreas STEAM, especialmente Ingeniería y Tecnología, la capacitación les ayudó a enfrentar esta dificultad. Todos los planes tenían al menos dos áreas, y la mitad de ellos tenían las cinco áreas STEAM. Alrededor del 70% de los profesores utilizaban un método de enseñanza de aprendizaje activo que era nuevo para ellos. Hubo un aumento significativo en la autoeficacia de los docentes en la planificación de actividades STEAM.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1799310.20952/revtee.v15i34.17993Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17993Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17993Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17993Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e179932358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSenghttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17993/13411https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17993/14032Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues-Silva, JeffersonAlsina, Ángel2023-06-08T22:17:33Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17993Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-08T22:17:33Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Efeitos de um programa prático de formação de professores em planejamento de atividades STEAM Effects of a practical teacher-training program on STEAM activity planning Efectos de un programa práctico de formación del profesorado en la planificación de actividades STEAM |
title |
Efeitos de um programa prático de formação de professores em planejamento de atividades STEAM |
spellingShingle |
Efeitos de um programa prático de formação de professores em planejamento de atividades STEAM Rodrigues-Silva, Jefferson Lesson planning STEAM Education Teacher professional development Desarrollo professional docente Educación STEAM Planificación didactica Desenvolvimento professional docente Educação STEAM Planejamento didático |
title_short |
Efeitos de um programa prático de formação de professores em planejamento de atividades STEAM |
title_full |
Efeitos de um programa prático de formação de professores em planejamento de atividades STEAM |
title_fullStr |
Efeitos de um programa prático de formação de professores em planejamento de atividades STEAM |
title_full_unstemmed |
Efeitos de um programa prático de formação de professores em planejamento de atividades STEAM |
title_sort |
Efeitos de um programa prático de formação de professores em planejamento de atividades STEAM |
author |
Rodrigues-Silva, Jefferson |
author_facet |
Rodrigues-Silva, Jefferson Alsina, Ángel |
author_role |
author |
author2 |
Alsina, Ángel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues-Silva, Jefferson Alsina, Ángel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lesson planning STEAM Education Teacher professional development Desarrollo professional docente Educación STEAM Planificación didactica Desenvolvimento professional docente Educação STEAM Planejamento didático |
topic |
Lesson planning STEAM Education Teacher professional development Desarrollo professional docente Educación STEAM Planificación didactica Desenvolvimento professional docente Educação STEAM Planejamento didático |
description |
We sought to analyse the effects of a practical teacher-training program on teachers’ abilities in planning STEAM activities. For that, a case study is presented in a mixed-method research approach. 14 Brazilian teachers took part in a course wherein they received mentoring, instruments, and feedback to develop STEAM plans. In this research, data were collected from two surveys, from previously validated open-ended questions, and from the STEAM plans as final products. Quantitative data was analysed through nonparametric statistical tests, and qualitative data underwent content analysis according to the Ground Theory commandments. As result, teachers reported a positive view of the STEAM impact and a high predisposition towards it. Although they considered merging STEAM areas challenging, especially Engineering and Technology, the training helped them surpass it. All plans had at least two areas, and half of them had all five STEAM areas. Around 70% of the teachers used an active learning teaching method which was new to them. There was a significant augment in teachers' self-efficacy in planning STEAM activities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17993 10.20952/revtee.v15i34.17993 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17993 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v15i34.17993 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17993/13411 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17993/14032 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17993 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17993 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17993 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17993 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875185257480192 |