A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047 |
Resumo: | This work presents problems in the field of teacher education in the context of the COVID-19 pandemic. Therefore, it is structured into three topics that approaches teaching work, curriculum and remote teaching. We took as a motto for writing this text, our participation in events called the Pedagogical Journey, when we confronted readings and experiences by teachers participating in these events. It emphasizes the need to appropriate the notions of human education, work and remote teaching so that the pandemic event is recognized as a determining context for the provision of education in a format in the circumstances due to physical distance. As alternatives to face this scenario, addressing the possibilities of remote education and training, both under the framework of the student and the teacher, emphasizing the material conditions for their offer by the educational management bodies. We gather guidelines to corroborate that the right to education in the pandemic is dependent on socio-digital inclusion and pedagogical planning that is guided by the adoption of remote learning in a collaborative way for decision-making. |
id |
UFS-3_114bbe1eab5e63a8ee518859865a0ed0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16047 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remotoEducation in the pandemic: questions about teaching work, curriculum and remote teachingLa educación en la pandémica: preguntas sobre el trabajo docente, currículos y enseñanza remotaCOVID-19CurriculumRemote teachingHuman formationTeaching workCOVID-19CurrículoEnseñanza remotaFormación humanaTrabajo docenteCOVID-19CurrículoEnsino remotoFormação humanaTrabalho docenteThis work presents problems in the field of teacher education in the context of the COVID-19 pandemic. Therefore, it is structured into three topics that approaches teaching work, curriculum and remote teaching. We took as a motto for writing this text, our participation in events called the Pedagogical Journey, when we confronted readings and experiences by teachers participating in these events. It emphasizes the need to appropriate the notions of human education, work and remote teaching so that the pandemic event is recognized as a determining context for the provision of education in a format in the circumstances due to physical distance. As alternatives to face this scenario, addressing the possibilities of remote education and training, both under the framework of the student and the teacher, emphasizing the material conditions for their offer by the educational management bodies. We gather guidelines to corroborate that the right to education in the pandemic is dependent on socio-digital inclusion and pedagogical planning that is guided by the adoption of remote learning in a collaborative way for decision-making.Este trabajo presenta problemas en el campo de la formación docente en el contexto de la pandemia COVID-19. Para tanto, se estructura en tres temas que abordan el trabajo docente, el currículo y la enseñanza remota. Tomamos como lema para la redacción de este texto, nuestra participación en eventos denominados Jornada Pedagógica, cuando comparamos lecturas y experiencias de los docentes que participan en estos eventos. Destaca la necesidad de apropiarse de las nociones de educación humana, trabajo y enseñanza remota para que el evento pandémico sea reconocido como un contexto determinante para la provisión de educación en un formato en las circunstancias de la distancia física. Como alternativas para afrontar este escenario, abordar las posibilidades de la educación y formación remota, tanto en el marco del alumno como del docente, destacando las condiciones materiales para su oferta por parte de los órganos de gestión educativa. Recopilamos pautas para corroborar que el derecho a la educación en la pandemia depende de la inclusión socio-digital y la planificación pedagógica que se rija por la adopción de la enseñanza remota de forma colaborativa para la toma de decisiones.Este trabalho apresenta problematizações no campo da formação docente no contexto da pandemia da COVID-19. Para tanto, estrutura-se em três tópicos que abordam trabalho docente, currículo e ensino remoto. Tomamos como mote para a escrita deste texto, a nossa participação em eventos denominados de Jornada Pedagógica, quando confrontamos leituras e as experiências pelos docentes participantes desses eventos. Enfatiza-se a necessidade de se apropriar das noções de formação humana, trabalho e ensino remoto para que o evento da pandemia seja reconhecido como contexto determinante para a oferta da educação em formato nas circunstâncias pelo distanciamento físico. Como alternativas para o enfrentamento desse cenário, abordando-se as possibilidades do ensino remoto e da formação, tanto sob o enquadre do estudante, como do docente, ressaltando as condições materiais para a sua oferta pelos órgãos gestores da educação. Reunimos orientações para corroborar que, o direito à educação na pandemia é dependente da inclusão sociodigital e do planejamento pedagógico que se orienta pela adoção do ensino remoto em regime colaborativo para tomada de decisão.Revista Tempos e Espaços em Educação2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1604710.20952/revtee.v14i33.16047Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e16047Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e16047Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e16047Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e160472358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047/12031https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047/13346Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Claudio PintoFarias Freire Raic, Daniele Maria de Figueiredo Souza, Ester2022-12-18T21:33:16Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16047Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-12-18T21:33:16Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto Education in the pandemic: questions about teaching work, curriculum and remote teaching La educación en la pandémica: preguntas sobre el trabajo docente, currículos y enseñanza remota |
title |
A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto |
spellingShingle |
A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto Nunes, Claudio Pinto COVID-19 Curriculum Remote teaching Human formation Teaching work COVID-19 Currículo Enseñanza remota Formación humana Trabajo docente COVID-19 Currículo Ensino remoto Formação humana Trabalho docente |
title_short |
A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto |
title_full |
A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto |
title_fullStr |
A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto |
title_full_unstemmed |
A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto |
title_sort |
A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto |
author |
Nunes, Claudio Pinto |
author_facet |
Nunes, Claudio Pinto Farias Freire Raic, Daniele Maria de Figueiredo Souza, Ester |
author_role |
author |
author2 |
Farias Freire Raic, Daniele Maria de Figueiredo Souza, Ester |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nunes, Claudio Pinto Farias Freire Raic, Daniele Maria de Figueiredo Souza, Ester |
dc.subject.por.fl_str_mv |
COVID-19 Curriculum Remote teaching Human formation Teaching work COVID-19 Currículo Enseñanza remota Formación humana Trabajo docente COVID-19 Currículo Ensino remoto Formação humana Trabalho docente |
topic |
COVID-19 Curriculum Remote teaching Human formation Teaching work COVID-19 Currículo Enseñanza remota Formación humana Trabajo docente COVID-19 Currículo Ensino remoto Formação humana Trabalho docente |
description |
This work presents problems in the field of teacher education in the context of the COVID-19 pandemic. Therefore, it is structured into three topics that approaches teaching work, curriculum and remote teaching. We took as a motto for writing this text, our participation in events called the Pedagogical Journey, when we confronted readings and experiences by teachers participating in these events. It emphasizes the need to appropriate the notions of human education, work and remote teaching so that the pandemic event is recognized as a determining context for the provision of education in a format in the circumstances due to physical distance. As alternatives to face this scenario, addressing the possibilities of remote education and training, both under the framework of the student and the teacher, emphasizing the material conditions for their offer by the educational management bodies. We gather guidelines to corroborate that the right to education in the pandemic is dependent on socio-digital inclusion and pedagogical planning that is guided by the adoption of remote learning in a collaborative way for decision-making. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047 10.20952/revtee.v14i33.16047 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v14i33.16047 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047/12031 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047/13346 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e16047 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e16047 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e16047 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e16047 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875183940468736 |