A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Claudio Pinto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Farias Freire Raic, Daniele, Maria de Figueiredo Souza, Ester
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047
Resumo: This work presents problems in the field of teacher education in the context of the COVID-19 pandemic. Therefore, it is structured into three topics that approaches teaching work, curriculum and remote teaching. We took as a motto for writing this text, our participation in events called the Pedagogical Journey, when we confronted readings and experiences by teachers participating in these events. It emphasizes the need to appropriate the notions of human education, work and remote teaching so that the pandemic event is recognized as a determining context for the provision of education in a format in the circumstances due to physical distance. As alternatives to face this scenario, addressing the possibilities of remote education and training, both under the framework of the student and the teacher, emphasizing the material conditions for their offer by the educational management bodies. We gather guidelines to corroborate that the right to education in the pandemic is dependent on socio-digital inclusion and pedagogical planning that is guided by the adoption of remote learning in a collaborative way for decision-making.
id UFS-3_114bbe1eab5e63a8ee518859865a0ed0
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16047
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remotoEducation in the pandemic: questions about teaching work, curriculum and remote teachingLa educación en la pandémica: preguntas sobre el trabajo docente, currículos y enseñanza remotaCOVID-19CurriculumRemote teachingHuman formationTeaching workCOVID-19CurrículoEnseñanza remotaFormación humanaTrabajo docenteCOVID-19CurrículoEnsino remotoFormação humanaTrabalho docenteThis work presents problems in the field of teacher education in the context of the COVID-19 pandemic. Therefore, it is structured into three topics that approaches teaching work, curriculum and remote teaching. We took as a motto for writing this text, our participation in events called the Pedagogical Journey, when we confronted readings and experiences by teachers participating in these events. It emphasizes the need to appropriate the notions of human education, work and remote teaching so that the pandemic event is recognized as a determining context for the provision of education in a format in the circumstances due to physical distance. As alternatives to face this scenario, addressing the possibilities of remote education and training, both under the framework of the student and the teacher, emphasizing the material conditions for their offer by the educational management bodies. We gather guidelines to corroborate that the right to education in the pandemic is dependent on socio-digital inclusion and pedagogical planning that is guided by the adoption of remote learning in a collaborative way for decision-making.Este trabajo presenta problemas en el campo de la formación docente en el contexto de la pandemia COVID-19. Para tanto, se estructura en tres temas que abordan el trabajo docente, el currículo y la enseñanza remota. Tomamos como lema para la redacción de este texto, nuestra participación en eventos denominados Jornada Pedagógica, cuando comparamos lecturas y experiencias de los docentes que participan en estos eventos. Destaca la necesidad de apropiarse de las nociones de educación humana, trabajo y enseñanza remota para que el evento pandémico sea reconocido como un contexto determinante para la provisión de educación en un formato en las circunstancias de la distancia física. Como alternativas para afrontar este escenario, abordar las posibilidades de la educación y formación remota, tanto en el marco del alumno como del docente, destacando las condiciones materiales para su oferta por parte de los órganos de gestión educativa. Recopilamos pautas para corroborar que el derecho a la educación en la pandemia depende de la inclusión socio-digital y la planificación pedagógica que se rija por la adopción de la enseñanza remota de forma colaborativa para la toma de decisiones.Este trabalho apresenta problematizações no campo da formação docente no contexto da pandemia da COVID-19. Para tanto, estrutura-se em três tópicos que abordam trabalho docente, currículo e ensino remoto. Tomamos como mote para a escrita deste texto, a nossa participação em eventos denominados de Jornada Pedagógica, quando confrontamos leituras e as experiências pelos docentes participantes desses eventos. Enfatiza-se a necessidade de se apropriar das noções de formação humana, trabalho e ensino remoto para que o evento da pandemia seja reconhecido como contexto determinante para a oferta da educação em formato nas circunstâncias pelo distanciamento físico. Como alternativas para o enfrentamento desse cenário, abordando-se as possibilidades do ensino remoto e da formação, tanto sob o enquadre do estudante, como do docente, ressaltando as condições materiais para a sua oferta pelos órgãos gestores da educação. Reunimos orientações para corroborar que, o direito à educação na pandemia é dependente da inclusão sociodigital e do planejamento pedagógico que se orienta pela adoção do ensino remoto em regime colaborativo para tomada de decisão.Revista Tempos e Espaços em Educação2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1604710.20952/revtee.v14i33.16047Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e16047Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e16047Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e16047Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e160472358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047/12031https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047/13346Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Claudio PintoFarias Freire Raic, Daniele Maria de Figueiredo Souza, Ester2022-12-18T21:33:16Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/16047Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-12-18T21:33:16Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto
Education in the pandemic: questions about teaching work, curriculum and remote teaching
La educación en la pandémica: preguntas sobre el trabajo docente, currículos y enseñanza remota
title A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto
spellingShingle A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto
Nunes, Claudio Pinto
COVID-19
Curriculum
Remote teaching
Human formation
Teaching work
COVID-19
Currículo
Enseñanza remota
Formación humana
Trabajo docente
COVID-19
Currículo
Ensino remoto
Formação humana
Trabalho docente
title_short A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto
title_full A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto
title_fullStr A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto
title_full_unstemmed A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto
title_sort A educação na pandemia: indagações sobre trabalho docente, currículo e ensino remoto
author Nunes, Claudio Pinto
author_facet Nunes, Claudio Pinto
Farias Freire Raic, Daniele
Maria de Figueiredo Souza, Ester
author_role author
author2 Farias Freire Raic, Daniele
Maria de Figueiredo Souza, Ester
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Claudio Pinto
Farias Freire Raic, Daniele
Maria de Figueiredo Souza, Ester
dc.subject.por.fl_str_mv COVID-19
Curriculum
Remote teaching
Human formation
Teaching work
COVID-19
Currículo
Enseñanza remota
Formación humana
Trabajo docente
COVID-19
Currículo
Ensino remoto
Formação humana
Trabalho docente
topic COVID-19
Curriculum
Remote teaching
Human formation
Teaching work
COVID-19
Currículo
Enseñanza remota
Formación humana
Trabajo docente
COVID-19
Currículo
Ensino remoto
Formação humana
Trabalho docente
description This work presents problems in the field of teacher education in the context of the COVID-19 pandemic. Therefore, it is structured into three topics that approaches teaching work, curriculum and remote teaching. We took as a motto for writing this text, our participation in events called the Pedagogical Journey, when we confronted readings and experiences by teachers participating in these events. It emphasizes the need to appropriate the notions of human education, work and remote teaching so that the pandemic event is recognized as a determining context for the provision of education in a format in the circumstances due to physical distance. As alternatives to face this scenario, addressing the possibilities of remote education and training, both under the framework of the student and the teacher, emphasizing the material conditions for their offer by the educational management bodies. We gather guidelines to corroborate that the right to education in the pandemic is dependent on socio-digital inclusion and pedagogical planning that is guided by the adoption of remote learning in a collaborative way for decision-making.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047
10.20952/revtee.v14i33.16047
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v14i33.16047
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047/12031
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/16047/13346
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e16047
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e16047
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e16047
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e16047
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875183940468736