Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729 |
Resumo: | This article presents findings of a bibliographic research which had as its scope identifying social and emotional skills proposed by different authors from this field. More specifically, it aimed to: classifying social and emotional skills by domains of competencies; detailing the skills related to self-awareness, focusing on the emotional dimension; proposing a lesson plan for promoting self-awareness in the classroom. The findings have shown that: by detailing social and emotional skills per competence, it may contribute to guide pedagogical activities based on theoretical pinpoints; deepening the theoretical foundations of emotions is essential for understanding the process of self-awareness; creating pedagogical sequences coherent and consistent with social and emotional development, requires the exercise of transposing theory into practice, respecting each educator’s singularities according to his/her reality in class. |
id |
UFS-3_1f7536632b7274e41c4310acbb6870ed |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13729 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practicesEducación socioemocional: maneras de inspirar estudios, investigación y prácticasEducação socioemocional: caminhos para inspirar estudos, pesquisas e práticasSocio-emotional skillsEmotional educationSelf-awarenessHabilidades socioemocionalesEducación emocionalAutoconocimientoHabilidades socioemocionaisEducação emocionalAutoconhecimentoThis article presents findings of a bibliographic research which had as its scope identifying social and emotional skills proposed by different authors from this field. More specifically, it aimed to: classifying social and emotional skills by domains of competencies; detailing the skills related to self-awareness, focusing on the emotional dimension; proposing a lesson plan for promoting self-awareness in the classroom. The findings have shown that: by detailing social and emotional skills per competence, it may contribute to guide pedagogical activities based on theoretical pinpoints; deepening the theoretical foundations of emotions is essential for understanding the process of self-awareness; creating pedagogical sequences coherent and consistent with social and emotional development, requires the exercise of transposing theory into practice, respecting each educator’s singularities according to his/her reality in class. Este artículo científico, presenta los resultados de una investigación bibliográfica que tuvo como objetivo identificar las habilidades socioemocionales propuestas por diferentes teóricos del campo. Más específicamente, propone: clasificar las habilidades socioemocionales por dominios de competencias; detallar las habilidades relacionadas con la competencia de autoconocimiento, centrándose en la dimensión emocional; proponer un plan de lección centrado en el autoconocimiento. Entre los hallazgos, destacamos: el detalle de las habilidades socioemocionales por competencias puede contribuir a guiar las actividades pedagógicas, ofreciendo una base científica para el educador; la profundización teórica sobre el fenómeno emocional se muestra esencial para comprender el autoconocimiento; La creación de secuencias pedagógicas coherentes y consistentes con el desarrollo de habilidades socioemocionales requiere el ejercicio de transponer la teoría a la planificación de la práctica respetando las singularidades de cada educador, animándolo a adaptar las actividades a la realidad de su escuela.Este artigo apresenta os achados de uma pesquisa bibliográfica que teve por objetivo geral identificar habilidades socioemocionais propostas por diferentes teóricos da área. Mais especificamente, se propõe a: classificar as habilidades socioemocionais por domínios de competências; detalhar as habilidades relacionadas à competência do autoconhecimento, com foco na dimensão emocional; propor um plano de aula voltado para o autoconhecimento. Dentre os achados, é ressaltado que: o detalhamento das habilidades socioemocionais por competências pode contribuir para orientar atividades pedagógicas, oferecendo embasamento científico para o(a) educador(a); o aprofundamento teórico sobre o fenômeno emocional mostra-se essencial para a compreensão do autoconhecimento; a criação de sequências pedagógicas coerentes e consistentes com o desenvolvimento das habilidades socioemocionais requer o exercício da transposição da teoria para planejamento da prática, respeitando as singularidades de cada educador(a), estimulando-o(a) a adequar as atividades à sua realidade escolar.Revista Tempos e Espaços em Educação2021-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1372910.20952/revtee.v14i33.13729Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e13729Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e13729Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e13729Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e137292358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSengporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/11682https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/11683https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/13269Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro, Eugenia de Paula BenícioMarques, Morgana Marcelly Costa Costa, Mayara Thayana Neves 2022-12-14T00:52:26Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13729Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-12-14T00:52:26Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices Educación socioemocional: maneras de inspirar estudios, investigación y prácticas Educação socioemocional: caminhos para inspirar estudos, pesquisas e práticas |
title |
Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices |
spellingShingle |
Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices Cordeiro, Eugenia de Paula Benício Socio-emotional skills Emotional education Self-awareness Habilidades socioemocionales Educación emocional Autoconocimiento Habilidades socioemocionais Educação emocional Autoconhecimento |
title_short |
Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices |
title_full |
Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices |
title_fullStr |
Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices |
title_full_unstemmed |
Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices |
title_sort |
Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices |
author |
Cordeiro, Eugenia de Paula Benício |
author_facet |
Cordeiro, Eugenia de Paula Benício Marques, Morgana Marcelly Costa Costa, Mayara Thayana Neves |
author_role |
author |
author2 |
Marques, Morgana Marcelly Costa Costa, Mayara Thayana Neves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cordeiro, Eugenia de Paula Benício Marques, Morgana Marcelly Costa Costa, Mayara Thayana Neves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Socio-emotional skills Emotional education Self-awareness Habilidades socioemocionales Educación emocional Autoconocimiento Habilidades socioemocionais Educação emocional Autoconhecimento |
topic |
Socio-emotional skills Emotional education Self-awareness Habilidades socioemocionales Educación emocional Autoconocimiento Habilidades socioemocionais Educação emocional Autoconhecimento |
description |
This article presents findings of a bibliographic research which had as its scope identifying social and emotional skills proposed by different authors from this field. More specifically, it aimed to: classifying social and emotional skills by domains of competencies; detailing the skills related to self-awareness, focusing on the emotional dimension; proposing a lesson plan for promoting self-awareness in the classroom. The findings have shown that: by detailing social and emotional skills per competence, it may contribute to guide pedagogical activities based on theoretical pinpoints; deepening the theoretical foundations of emotions is essential for understanding the process of self-awareness; creating pedagogical sequences coherent and consistent with social and emotional development, requires the exercise of transposing theory into practice, respecting each educator’s singularities according to his/her reality in class. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729 10.20952/revtee.v14i33.13729 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v14i33.13729 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/11682 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/11683 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/13269 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e13729 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e13729 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e13729 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e13729 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875182897135616 |