Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cordeiro, Eugenia de Paula Benício
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Marques, Morgana Marcelly Costa, Costa, Mayara Thayana Neves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729
Resumo: This article presents findings of a bibliographic research which had as its scope identifying social and emotional skills proposed by different authors from this field. More specifically, it aimed to: classifying social and emotional skills by domains of competencies; detailing the skills related to self-awareness, focusing on the emotional dimension; proposing a lesson plan for promoting self-awareness in the classroom. The findings have shown that: by detailing social and emotional skills per competence, it may contribute to guide pedagogical activities based on theoretical pinpoints; deepening the theoretical foundations of emotions is essential for understanding the process of self-awareness; creating pedagogical sequences coherent and consistent with social and emotional development, requires the exercise of transposing theory into practice, respecting each educator’s singularities according to his/her reality in class.  
id UFS-3_1f7536632b7274e41c4310acbb6870ed
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13729
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practicesEducación socioemocional: maneras de inspirar estudios, investigación y prácticasEducação socioemocional: caminhos para inspirar estudos, pesquisas e práticasSocio-emotional skillsEmotional educationSelf-awarenessHabilidades socioemocionalesEducación emocionalAutoconocimientoHabilidades socioemocionaisEducação emocionalAutoconhecimentoThis article presents findings of a bibliographic research which had as its scope identifying social and emotional skills proposed by different authors from this field. More specifically, it aimed to: classifying social and emotional skills by domains of competencies; detailing the skills related to self-awareness, focusing on the emotional dimension; proposing a lesson plan for promoting self-awareness in the classroom. The findings have shown that: by detailing social and emotional skills per competence, it may contribute to guide pedagogical activities based on theoretical pinpoints; deepening the theoretical foundations of emotions is essential for understanding the process of self-awareness; creating pedagogical sequences coherent and consistent with social and emotional development, requires the exercise of transposing theory into practice, respecting each educator’s singularities according to his/her reality in class.  Este artículo científico, presenta los resultados de una investigación bibliográfica que tuvo como objetivo identificar las habilidades socioemocionales propuestas por diferentes teóricos del campo. Más específicamente, propone: clasificar las habilidades socioemocionales por dominios de competencias; detallar las habilidades relacionadas con la competencia de autoconocimiento, centrándose en la dimensión emocional; proponer un plan de lección centrado en el autoconocimiento. Entre los hallazgos, destacamos: el detalle de las habilidades socioemocionales por competencias puede contribuir a guiar las actividades pedagógicas, ofreciendo una base científica para el educador; la profundización teórica sobre el fenómeno emocional se muestra esencial para comprender el autoconocimiento; La creación de secuencias pedagógicas coherentes y consistentes con el desarrollo de habilidades socioemocionales requiere el ejercicio de transponer la teoría a la planificación de la práctica respetando las singularidades de cada educador, animándolo a adaptar las actividades a la realidad de su escuela.Este artigo apresenta os achados de uma pesquisa bibliográfica que teve por objetivo geral identificar habilidades socioemocionais propostas por diferentes teóricos da área. Mais especificamente, se propõe a: classificar as habilidades socioemocionais por domínios de competências; detalhar as habilidades relacionadas à competência do autoconhecimento, com foco na dimensão emocional; propor um plano de aula voltado para o autoconhecimento. Dentre os achados, é ressaltado que: o detalhamento das habilidades socioemocionais por competências pode contribuir para orientar atividades pedagógicas, oferecendo embasamento científico para o(a) educador(a); o aprofundamento teórico sobre o fenômeno emocional mostra-se essencial para a compreensão do autoconhecimento; a criação de sequências pedagógicas coerentes e consistentes com o desenvolvimento das habilidades socioemocionais requer o exercício da transposição da teoria para planejamento da prática, respeitando as singularidades de cada educador(a), estimulando-o(a) a adequar as atividades à sua realidade escolar.Revista Tempos e Espaços em Educação2021-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1372910.20952/revtee.v14i33.13729Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e13729Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e13729Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e13729Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e137292358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSengporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/11682https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/11683https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/13269Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCordeiro, Eugenia de Paula BenícioMarques, Morgana Marcelly Costa Costa, Mayara Thayana Neves 2022-12-14T00:52:26Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/13729Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2022-12-14T00:52:26Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices
Educación socioemocional: maneras de inspirar estudios, investigación y prácticas
Educação socioemocional: caminhos para inspirar estudos, pesquisas e práticas
title Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices
spellingShingle Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices
Cordeiro, Eugenia de Paula Benício
Socio-emotional skills
Emotional education
Self-awareness
Habilidades socioemocionales
Educación emocional
Autoconocimiento
Habilidades socioemocionais
Educação emocional
Autoconhecimento
title_short Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices
title_full Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices
title_fullStr Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices
title_full_unstemmed Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices
title_sort Socio-emotional education: paths to inspire studies, research and practices
author Cordeiro, Eugenia de Paula Benício
author_facet Cordeiro, Eugenia de Paula Benício
Marques, Morgana Marcelly Costa
Costa, Mayara Thayana Neves
author_role author
author2 Marques, Morgana Marcelly Costa
Costa, Mayara Thayana Neves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cordeiro, Eugenia de Paula Benício
Marques, Morgana Marcelly Costa
Costa, Mayara Thayana Neves
dc.subject.por.fl_str_mv Socio-emotional skills
Emotional education
Self-awareness
Habilidades socioemocionales
Educación emocional
Autoconocimiento
Habilidades socioemocionais
Educação emocional
Autoconhecimento
topic Socio-emotional skills
Emotional education
Self-awareness
Habilidades socioemocionales
Educación emocional
Autoconocimiento
Habilidades socioemocionais
Educação emocional
Autoconhecimento
description This article presents findings of a bibliographic research which had as its scope identifying social and emotional skills proposed by different authors from this field. More specifically, it aimed to: classifying social and emotional skills by domains of competencies; detailing the skills related to self-awareness, focusing on the emotional dimension; proposing a lesson plan for promoting self-awareness in the classroom. The findings have shown that: by detailing social and emotional skills per competence, it may contribute to guide pedagogical activities based on theoretical pinpoints; deepening the theoretical foundations of emotions is essential for understanding the process of self-awareness; creating pedagogical sequences coherent and consistent with social and emotional development, requires the exercise of transposing theory into practice, respecting each educator’s singularities according to his/her reality in class.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729
10.20952/revtee.v14i33.13729
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v14i33.13729
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/11682
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/11683
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/13729/13269
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 Núm. 33 (2021): Publicação Contínua; e13729
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No 33 (2021): Publicação Contínua; e13729
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 14 n. 33 (2021): Publicação Contínua; e13729
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 14 No. 33 (2021): Publicação Contínua; e13729
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875182897135616