Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Palmeira, Lana Lisiêr de Lima
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628
Resumo: The present study aimed to analyze whether, at the Federal University of Alagoas, Campus A.C. Simões, institutional student assistance policies, more specifically referring to the University Residence, capable of ensuring, in a scenario marked by diversity, respect for the values ​​of equity and respect for the human person, in the particular case of students with gender and orientation deviant from heterocisnormativity. As a theoretical-methodological option, this research adopted a qualitative approach, with emphasis on literature review and document analysis. For the analysis of the data found, Bardin's Content Analysis (2016) was chosen. As main results, it was inferred that, although there is a work already started in the mentioned educational institution on the subject in question, it is necessary to adopt more specific actions, defined organically within the university, to ensure greater effectiveness. of the rights of this student audience.
id UFS-3_426af1731c3b16185fc442a99d126cd2
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17628
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in BrazilAsistencia estudiantil para estudiantes LGBTQIA+: un análisis de las políticas institucionales en el ámbito de la Residencia Universitaria de una Universidad Federal en BrasilA assistência estudantil para discentes LGBTQIA+: uma análise das políticas institucionais no âmbito da Residência Universitária de uma Universidade Federal do BrasilEducationDiversityGender RelationsSexual OrientationUniversityEducaciónDiversidadOrientación SexualRelaciones de GéneroUniversidadEducaçãoDiversidadeOrientação SexualRelações de GêneroUniversidadeThe present study aimed to analyze whether, at the Federal University of Alagoas, Campus A.C. Simões, institutional student assistance policies, more specifically referring to the University Residence, capable of ensuring, in a scenario marked by diversity, respect for the values ​​of equity and respect for the human person, in the particular case of students with gender and orientation deviant from heterocisnormativity. As a theoretical-methodological option, this research adopted a qualitative approach, with emphasis on literature review and document analysis. For the analysis of the data found, Bardin's Content Analysis (2016) was chosen. As main results, it was inferred that, although there is a work already started in the mentioned educational institution on the subject in question, it is necessary to adopt more specific actions, defined organically within the university, to ensure greater effectiveness. of the rights of this student audience.O presente estudo objetivou analisar se há, na Universidade Federal de Alagoas, Campus A.C. Simões, políticas institucionais de assistência estudantil, mais especificamente referentes à Residência Universitária, capazes de assegurar, diante de um cenário marcado pela diversidade, o respeito aos valores da equidade e respeito à pessoa humana, no caso em especial, de estudantes com gênero e orientação sexual divergente da heterocisnormatividade. Como opção teórico-metodológica, esta pesquisa adotou a abordagem de natureza qualitativa, com ênfase na revisão de literatura e na análise documental. Para a análise dos dados encontrados, elegeu-se a Análise de Conteúdo de Bardin (2016). Como resultados principais, inferiu-se que, apesar de existir um trabalho já iniciado na referida instituição de ensino acerca do tema em comento, necessário se faz a adoção de mais ações pontuais, definidas organicamente no seio da universidade, para se garantir a maior efetivação dos direitos deste público discente.El presente estudio tuvo como objetivo analizar si, en la Universidad Federal de Alagoas, Campus A.C. Simões, políticas institucionales de atención al estudiante, más específicamente referidas a la Residencia Universitaria, capaces de garantizar, en un escenario marcado por la diversidad, el respeto a los valores de equidad y el respeto a la persona humana, en el caso particular de los estudiantes con orientación desviada de la heterocisnormatividad. Como opción teórico-metodológica, esta investigación adoptó un enfoque cualitativo, con énfasis en la revisión de literatura y análisis de documentos. Para el análisis de los datos encontrados se optó por el Análisis de Contenido de Bardin (2016). Como principales resultados se infirió que, si bien existe un trabajo ya iniciado en la mencionada institución educativa sobre el tema en mención, es necesario adoptar acciones más específicas, definidas orgánicamente al interior de la universidad, para garantizar una mayor efectividad de los derechos. de este público estudiantil.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1762810.20952/revtee.v15i34.17628Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17628Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17628Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17628Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e176282358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628/12774https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628/13987Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPalmeira, Lana Lisiêr de Lima2023-06-08T03:10:30Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17628Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-08T03:10:30Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil
Asistencia estudiantil para estudiantes LGBTQIA+: un análisis de las políticas institucionales en el ámbito de la Residencia Universitaria de una Universidad Federal en Brasil
A assistência estudantil para discentes LGBTQIA+: uma análise das políticas institucionais no âmbito da Residência Universitária de uma Universidade Federal do Brasil
title Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil
spellingShingle Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil
Palmeira, Lana Lisiêr de Lima
Education
Diversity
Gender Relations
Sexual Orientation
University
Educación
Diversidad
Orientación Sexual
Relaciones de Género
Universidad
Educação
Diversidade
Orientação Sexual
Relações de Gênero
Universidade
title_short Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil
title_full Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil
title_fullStr Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil
title_full_unstemmed Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil
title_sort Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil
author Palmeira, Lana Lisiêr de Lima
author_facet Palmeira, Lana Lisiêr de Lima
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Palmeira, Lana Lisiêr de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Diversity
Gender Relations
Sexual Orientation
University
Educación
Diversidad
Orientación Sexual
Relaciones de Género
Universidad
Educação
Diversidade
Orientação Sexual
Relações de Gênero
Universidade
topic Education
Diversity
Gender Relations
Sexual Orientation
University
Educación
Diversidad
Orientación Sexual
Relaciones de Género
Universidad
Educação
Diversidade
Orientação Sexual
Relações de Gênero
Universidade
description The present study aimed to analyze whether, at the Federal University of Alagoas, Campus A.C. Simões, institutional student assistance policies, more specifically referring to the University Residence, capable of ensuring, in a scenario marked by diversity, respect for the values ​​of equity and respect for the human person, in the particular case of students with gender and orientation deviant from heterocisnormativity. As a theoretical-methodological option, this research adopted a qualitative approach, with emphasis on literature review and document analysis. For the analysis of the data found, Bardin's Content Analysis (2016) was chosen. As main results, it was inferred that, although there is a work already started in the mentioned educational institution on the subject in question, it is necessary to adopt more specific actions, defined organically within the university, to ensure greater effectiveness. of the rights of this student audience.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628
10.20952/revtee.v15i34.17628
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v15i34.17628
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628/12774
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628/13987
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17628
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17628
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17628
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17628
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875184932421632