Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628 |
Resumo: | The present study aimed to analyze whether, at the Federal University of Alagoas, Campus A.C. Simões, institutional student assistance policies, more specifically referring to the University Residence, capable of ensuring, in a scenario marked by diversity, respect for the values of equity and respect for the human person, in the particular case of students with gender and orientation deviant from heterocisnormativity. As a theoretical-methodological option, this research adopted a qualitative approach, with emphasis on literature review and document analysis. For the analysis of the data found, Bardin's Content Analysis (2016) was chosen. As main results, it was inferred that, although there is a work already started in the mentioned educational institution on the subject in question, it is necessary to adopt more specific actions, defined organically within the university, to ensure greater effectiveness. of the rights of this student audience. |
id |
UFS-3_426af1731c3b16185fc442a99d126cd2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17628 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in BrazilAsistencia estudiantil para estudiantes LGBTQIA+: un análisis de las políticas institucionales en el ámbito de la Residencia Universitaria de una Universidad Federal en BrasilA assistência estudantil para discentes LGBTQIA+: uma análise das políticas institucionais no âmbito da Residência Universitária de uma Universidade Federal do BrasilEducationDiversityGender RelationsSexual OrientationUniversityEducaciónDiversidadOrientación SexualRelaciones de GéneroUniversidadEducaçãoDiversidadeOrientação SexualRelações de GêneroUniversidadeThe present study aimed to analyze whether, at the Federal University of Alagoas, Campus A.C. Simões, institutional student assistance policies, more specifically referring to the University Residence, capable of ensuring, in a scenario marked by diversity, respect for the values of equity and respect for the human person, in the particular case of students with gender and orientation deviant from heterocisnormativity. As a theoretical-methodological option, this research adopted a qualitative approach, with emphasis on literature review and document analysis. For the analysis of the data found, Bardin's Content Analysis (2016) was chosen. As main results, it was inferred that, although there is a work already started in the mentioned educational institution on the subject in question, it is necessary to adopt more specific actions, defined organically within the university, to ensure greater effectiveness. of the rights of this student audience.O presente estudo objetivou analisar se há, na Universidade Federal de Alagoas, Campus A.C. Simões, políticas institucionais de assistência estudantil, mais especificamente referentes à Residência Universitária, capazes de assegurar, diante de um cenário marcado pela diversidade, o respeito aos valores da equidade e respeito à pessoa humana, no caso em especial, de estudantes com gênero e orientação sexual divergente da heterocisnormatividade. Como opção teórico-metodológica, esta pesquisa adotou a abordagem de natureza qualitativa, com ênfase na revisão de literatura e na análise documental. Para a análise dos dados encontrados, elegeu-se a Análise de Conteúdo de Bardin (2016). Como resultados principais, inferiu-se que, apesar de existir um trabalho já iniciado na referida instituição de ensino acerca do tema em comento, necessário se faz a adoção de mais ações pontuais, definidas organicamente no seio da universidade, para se garantir a maior efetivação dos direitos deste público discente.El presente estudio tuvo como objetivo analizar si, en la Universidad Federal de Alagoas, Campus A.C. Simões, políticas institucionales de atención al estudiante, más específicamente referidas a la Residencia Universitaria, capaces de garantizar, en un escenario marcado por la diversidad, el respeto a los valores de equidad y el respeto a la persona humana, en el caso particular de los estudiantes con orientación desviada de la heterocisnormatividad. Como opción teórico-metodológica, esta investigación adoptó un enfoque cualitativo, con énfasis en la revisión de literatura y análisis de documentos. Para el análisis de los datos encontrados se optó por el Análisis de Contenido de Bardin (2016). Como principales resultados se infirió que, si bien existe un trabajo ya iniciado en la mencionada institución educativa sobre el tema en mención, es necesario adoptar acciones más específicas, definidas orgánicamente al interior de la universidad, para garantizar una mayor efectividad de los derechos. de este público estudiantil.Revista Tempos e Espaços em Educação2022-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1762810.20952/revtee.v15i34.17628Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17628Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17628Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17628Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e176282358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628/12774https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628/13987Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPalmeira, Lana Lisiêr de Lima2023-06-08T03:10:30Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/17628Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-06-08T03:10:30Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil Asistencia estudiantil para estudiantes LGBTQIA+: un análisis de las políticas institucionales en el ámbito de la Residencia Universitaria de una Universidad Federal en Brasil A assistência estudantil para discentes LGBTQIA+: uma análise das políticas institucionais no âmbito da Residência Universitária de uma Universidade Federal do Brasil |
title |
Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil |
spellingShingle |
Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil Palmeira, Lana Lisiêr de Lima Education Diversity Gender Relations Sexual Orientation University Educación Diversidad Orientación Sexual Relaciones de Género Universidad Educação Diversidade Orientação Sexual Relações de Gênero Universidade |
title_short |
Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil |
title_full |
Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil |
title_fullStr |
Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil |
title_full_unstemmed |
Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil |
title_sort |
Student assistance for LGBTQIA+ students: an analysis of institutional policies within the scope of the university residence of a Federal University in Brazil |
author |
Palmeira, Lana Lisiêr de Lima |
author_facet |
Palmeira, Lana Lisiêr de Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Palmeira, Lana Lisiêr de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education Diversity Gender Relations Sexual Orientation University Educación Diversidad Orientación Sexual Relaciones de Género Universidad Educação Diversidade Orientação Sexual Relações de Gênero Universidade |
topic |
Education Diversity Gender Relations Sexual Orientation University Educación Diversidad Orientación Sexual Relaciones de Género Universidad Educação Diversidade Orientação Sexual Relações de Gênero Universidade |
description |
The present study aimed to analyze whether, at the Federal University of Alagoas, Campus A.C. Simões, institutional student assistance policies, more specifically referring to the University Residence, capable of ensuring, in a scenario marked by diversity, respect for the values of equity and respect for the human person, in the particular case of students with gender and orientation deviant from heterocisnormativity. As a theoretical-methodological option, this research adopted a qualitative approach, with emphasis on literature review and document analysis. For the analysis of the data found, Bardin's Content Analysis (2016) was chosen. As main results, it was inferred that, although there is a work already started in the mentioned educational institution on the subject in question, it is necessary to adopt more specific actions, defined organically within the university, to ensure greater effectiveness. of the rights of this student audience. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628 10.20952/revtee.v15i34.17628 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v15i34.17628 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628/12774 https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/17628/13987 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Tempos e Espaços em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 Núm. 34 (2022): Publicação Contínua; e17628 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No 34 (2022): Publicação Contínua; e17628 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 15 n. 34 (2022): Publicação Contínua; e17628 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 15 No. 34 (2022): Publicação Contínua; e17628 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875184932421632 |