The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Edilaine Cristina da Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Senra, Ronaldo Eustáquio Feitoza, Arruda, Maria Auxiliadora de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18899
Resumo: This present article is the state of the art of the master's research (PPGEN-IFMT) in rural education with the use of interpretive trails, whose objective is to sensitize students and rural communities to the conservation of the environment. As the interpretive/ecological trail is a pedagogical resource of Environmental Education (EA), that is, a pedagogical strategy within a vast environment that rural schools serve. Also considering that EA needs to have a careful look when working with projects in urban schools and rural schools. Since EE in Rural Education needs to have an identity, it needs to be contextualized and value the local culture. It should be an integrated and interdisciplinary work of the areas of knowledge within the transversal theme Environmental Education, which aims to identify the environmental perception of the participants with the use of the interpretative trail.
id UFS-3_67ae21413d0248abe27fdaff8c051c6d
oai_identifier_str oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18899
network_acronym_str UFS-3
network_name_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental EducationA trilha interpretativa em escolas do campo como recurso pedagógico da Educação AmbientalEl sendero interpretativo en las escuelas rurales como recurso pedagógico para la Educación AmbientalEnvironmental education. Field School. Interpretive trails.Educación ambiental. Escuela de Campo. Sendero interpretativos.Educação Ambiental. Escola do Campo. Trilhas interpretativas.This present article is the state of the art of the master's research (PPGEN-IFMT) in rural education with the use of interpretive trails, whose objective is to sensitize students and rural communities to the conservation of the environment. As the interpretive/ecological trail is a pedagogical resource of Environmental Education (EA), that is, a pedagogical strategy within a vast environment that rural schools serve. Also considering that EA needs to have a careful look when working with projects in urban schools and rural schools. Since EE in Rural Education needs to have an identity, it needs to be contextualized and value the local culture. It should be an integrated and interdisciplinary work of the areas of knowledge within the transversal theme Environmental Education, which aims to identify the environmental perception of the participants with the use of the interpretative trail.El presente artículo es el estado del arte de la investigación de maestría (PPGEN-IFMT) en educación rural con el uso de senderos interpretativos, cuyo objetivo es sensibilizar a los estudiantes y comunidades rurales en la conservación del medio ambiente. Como el sendero interpretativo/ecológico es un recurso pedagógico de la Educación Ambiental (EA), es decir, una estrategia pedagógica dentro de un vasto entorno al que sirven las escuelas rurales. También considerando que EA necesita tener una mirada cuidadosa al trabajar con proyectos en escuelas urbanas y escuelas rurales. Dado que la EA en la Educación Rural necesita tener una identidad, necesita contextualizarse y valorizar la cultura local. Debe ser un trabajo integrado e interdisciplinario de las áreas de conocimiento dentro del tema transversal Educación Ambiental, que tiene como objetivo identificar la percepción ambiental de los participantes con el uso del sendero interpretativo.Este presente artigo é o estado da arte da pesquisa de mestrado (PPGEN-IFMT) na educação do campo com a utilização de trilhas interpretativas, cujo objetivo é de sensibilização dos estudantes e comunidades rurais para a conservação do ambiente. Sendo a trilha interpretativa/ecológica um recurso pedagógico da Educação ambiental (EA), ou seja, uma estratégia pedagógica dentro de um ambiente vasto que as escolas do campo atendem. Considerando também que a EA precisa ter um olhar cuidadoso ao se trabalhar com projetos em escolas urbanas e escolas do campo. Visto que a EA na Educação do Campo precisa ter identidade, precisa estar contextualizada e valorizar a cultura local. Devendo ser um trabalho integrado e interdisciplinar das áreas do conhecimento dentro do tema transversal Educação ambiental, que visa identificar a percepção ambiental dos participantes com o uso da trilha interpretativa.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1889910.20952/revtee.v16i35.18899Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e18899Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e18899Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e18899Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e188992358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18899/14885Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Edilaine Cristina da SilvaSenra, Ronaldo Eustáquio FeitozaArruda, Maria Auxiliadora de Almeida2023-12-20T17:50:50Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18899Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-12-20T17:50:50Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education
A trilha interpretativa em escolas do campo como recurso pedagógico da Educação Ambiental
El sendero interpretativo en las escuelas rurales como recurso pedagógico para la Educación Ambiental
title The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education
spellingShingle The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education
Almeida, Edilaine Cristina da Silva
Environmental education. Field School. Interpretive trails.
Educación ambiental. Escuela de Campo. Sendero interpretativos.
Educação Ambiental. Escola do Campo. Trilhas interpretativas.
title_short The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education
title_full The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education
title_fullStr The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education
title_full_unstemmed The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education
title_sort The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education
author Almeida, Edilaine Cristina da Silva
author_facet Almeida, Edilaine Cristina da Silva
Senra, Ronaldo Eustáquio Feitoza
Arruda, Maria Auxiliadora de Almeida
author_role author
author2 Senra, Ronaldo Eustáquio Feitoza
Arruda, Maria Auxiliadora de Almeida
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Edilaine Cristina da Silva
Senra, Ronaldo Eustáquio Feitoza
Arruda, Maria Auxiliadora de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental education. Field School. Interpretive trails.
Educación ambiental. Escuela de Campo. Sendero interpretativos.
Educação Ambiental. Escola do Campo. Trilhas interpretativas.
topic Environmental education. Field School. Interpretive trails.
Educación ambiental. Escuela de Campo. Sendero interpretativos.
Educação Ambiental. Escola do Campo. Trilhas interpretativas.
description This present article is the state of the art of the master's research (PPGEN-IFMT) in rural education with the use of interpretive trails, whose objective is to sensitize students and rural communities to the conservation of the environment. As the interpretive/ecological trail is a pedagogical resource of Environmental Education (EA), that is, a pedagogical strategy within a vast environment that rural schools serve. Also considering that EA needs to have a careful look when working with projects in urban schools and rural schools. Since EE in Rural Education needs to have an identity, it needs to be contextualized and value the local culture. It should be an integrated and interdisciplinary work of the areas of knowledge within the transversal theme Environmental Education, which aims to identify the environmental perception of the participants with the use of the interpretative trail.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18899
10.20952/revtee.v16i35.18899
url https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18899
identifier_str_mv 10.20952/revtee.v16i35.18899
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18899/14885
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
publisher.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e18899
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e18899
Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e18899
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e18899
2358-1425
reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
collection Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com
_version_ 1799875185369677824