The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18899 |
Resumo: | This present article is the state of the art of the master's research (PPGEN-IFMT) in rural education with the use of interpretive trails, whose objective is to sensitize students and rural communities to the conservation of the environment. As the interpretive/ecological trail is a pedagogical resource of Environmental Education (EA), that is, a pedagogical strategy within a vast environment that rural schools serve. Also considering that EA needs to have a careful look when working with projects in urban schools and rural schools. Since EE in Rural Education needs to have an identity, it needs to be contextualized and value the local culture. It should be an integrated and interdisciplinary work of the areas of knowledge within the transversal theme Environmental Education, which aims to identify the environmental perception of the participants with the use of the interpretative trail. |
id |
UFS-3_67ae21413d0248abe27fdaff8c051c6d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18899 |
network_acronym_str |
UFS-3 |
network_name_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental EducationA trilha interpretativa em escolas do campo como recurso pedagógico da Educação AmbientalEl sendero interpretativo en las escuelas rurales como recurso pedagógico para la Educación AmbientalEnvironmental education. Field School. Interpretive trails.Educación ambiental. Escuela de Campo. Sendero interpretativos.Educação Ambiental. Escola do Campo. Trilhas interpretativas.This present article is the state of the art of the master's research (PPGEN-IFMT) in rural education with the use of interpretive trails, whose objective is to sensitize students and rural communities to the conservation of the environment. As the interpretive/ecological trail is a pedagogical resource of Environmental Education (EA), that is, a pedagogical strategy within a vast environment that rural schools serve. Also considering that EA needs to have a careful look when working with projects in urban schools and rural schools. Since EE in Rural Education needs to have an identity, it needs to be contextualized and value the local culture. It should be an integrated and interdisciplinary work of the areas of knowledge within the transversal theme Environmental Education, which aims to identify the environmental perception of the participants with the use of the interpretative trail.El presente artículo es el estado del arte de la investigación de maestría (PPGEN-IFMT) en educación rural con el uso de senderos interpretativos, cuyo objetivo es sensibilizar a los estudiantes y comunidades rurales en la conservación del medio ambiente. Como el sendero interpretativo/ecológico es un recurso pedagógico de la Educación Ambiental (EA), es decir, una estrategia pedagógica dentro de un vasto entorno al que sirven las escuelas rurales. También considerando que EA necesita tener una mirada cuidadosa al trabajar con proyectos en escuelas urbanas y escuelas rurales. Dado que la EA en la Educación Rural necesita tener una identidad, necesita contextualizarse y valorizar la cultura local. Debe ser un trabajo integrado e interdisciplinario de las áreas de conocimiento dentro del tema transversal Educación Ambiental, que tiene como objetivo identificar la percepción ambiental de los participantes con el uso del sendero interpretativo.Este presente artigo é o estado da arte da pesquisa de mestrado (PPGEN-IFMT) na educação do campo com a utilização de trilhas interpretativas, cujo objetivo é de sensibilização dos estudantes e comunidades rurais para a conservação do ambiente. Sendo a trilha interpretativa/ecológica um recurso pedagógico da Educação ambiental (EA), ou seja, uma estratégia pedagógica dentro de um ambiente vasto que as escolas do campo atendem. Considerando também que a EA precisa ter um olhar cuidadoso ao se trabalhar com projetos em escolas urbanas e escolas do campo. Visto que a EA na Educação do Campo precisa ter identidade, precisa estar contextualizada e valorizar a cultura local. Devendo ser um trabalho integrado e interdisciplinar das áreas do conhecimento dentro do tema transversal Educação ambiental, que visa identificar a percepção ambiental dos participantes com o uso da trilha interpretativa.Revista Tempos e Espaços em Educação2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/1889910.20952/revtee.v16i35.18899Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e18899Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e18899Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e18899Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e188992358-1425reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18899/14885Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Edilaine Cristina da SilvaSenra, Ronaldo Eustáquio FeitozaArruda, Maria Auxiliadora de Almeida2023-12-20T17:50:50Zoai:ojs.ufs.emnuvens.com.br:article/18899Revistahttp://www.seer.ufs.br/index.php/revtee/indexPUBhttps://seer.ufs.br/index.php/revtee/oairevtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com2358-14251983-6597opendoar:2023-12-20T17:50:50Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education A trilha interpretativa em escolas do campo como recurso pedagógico da Educação Ambiental El sendero interpretativo en las escuelas rurales como recurso pedagógico para la Educación Ambiental |
title |
The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education |
spellingShingle |
The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education Almeida, Edilaine Cristina da Silva Environmental education. Field School. Interpretive trails. Educación ambiental. Escuela de Campo. Sendero interpretativos. Educação Ambiental. Escola do Campo. Trilhas interpretativas. |
title_short |
The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education |
title_full |
The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education |
title_fullStr |
The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education |
title_full_unstemmed |
The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education |
title_sort |
The interpretive trail in rural schools as a pedagogical resource for Environmental Education |
author |
Almeida, Edilaine Cristina da Silva |
author_facet |
Almeida, Edilaine Cristina da Silva Senra, Ronaldo Eustáquio Feitoza Arruda, Maria Auxiliadora de Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Senra, Ronaldo Eustáquio Feitoza Arruda, Maria Auxiliadora de Almeida |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Edilaine Cristina da Silva Senra, Ronaldo Eustáquio Feitoza Arruda, Maria Auxiliadora de Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education. Field School. Interpretive trails. Educación ambiental. Escuela de Campo. Sendero interpretativos. Educação Ambiental. Escola do Campo. Trilhas interpretativas. |
topic |
Environmental education. Field School. Interpretive trails. Educación ambiental. Escuela de Campo. Sendero interpretativos. Educação Ambiental. Escola do Campo. Trilhas interpretativas. |
description |
This present article is the state of the art of the master's research (PPGEN-IFMT) in rural education with the use of interpretive trails, whose objective is to sensitize students and rural communities to the conservation of the environment. As the interpretive/ecological trail is a pedagogical resource of Environmental Education (EA), that is, a pedagogical strategy within a vast environment that rural schools serve. Also considering that EA needs to have a careful look when working with projects in urban schools and rural schools. Since EE in Rural Education needs to have an identity, it needs to be contextualized and value the local culture. It should be an integrated and interdisciplinary work of the areas of knowledge within the transversal theme Environmental Education, which aims to identify the environmental perception of the participants with the use of the interpretative trail. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18899 10.20952/revtee.v16i35.18899 |
url |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18899 |
identifier_str_mv |
10.20952/revtee.v16i35.18899 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufs.br/revtee/article/view/18899/14885 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Tempos e Espaços em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 Núm. 35 (2023): Publicação Contínua; e18899 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No 35 (2023): Publicação Contínua; e18899 Revista Tempos e Espaços em Educação; v. 16 n. 35 (2023): Publicação Contínua; e18899 Revista Tempos e Espaços em Educação; Vol. 16 No. 35 (2023): Publicação Contínua; e18899 2358-1425 reponame:Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
collection |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Tempos e Espaços em Educação (Online) - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtee.ppged@gmail.com||diasalfrancio@hotmail.com||diasalfrancio@gmail.com |
_version_ |
1799875185369677824 |