O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Francisco Wagner Soares
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pereira, Ana Carolina Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
Texto Completo: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/17398
Resumo: This study aims to identify what has been explored in research on the new instrument to find the altitude of sun. To this end, we work in the light of a qualitative research along the lines of a systematic literature review. Searches were made in platforms and repositories of academic works, as well as in annals of events, both national and international. The collection, on the search platforms, took place in December 2021. The results show that research has been dedicated to bringing information about the context of new instrument to find the altitude of sun elaboration in Portuguese navigation. There are also studies that have been dedicated to developing the teaching and learning process from the geometric knowledge synthesized in the apparatus. However, it is noted that there are still gaps around the new instrument to find the altitude of sun, for example, of a historical and epistemological nature. It is also necessary to carry out research on the potential of the apparatus for the teaching and learning process of mathematics, whether in Basic Education or in teacher training, both initial and continuing. Keywords: The new instrument to find the altitude of sun; Geometric knowledge; Initial training for mathematics teachers.
id UFS-6_72703c3435b923784640f09213e2ecec
oai_identifier_str oai:ojs.seer.ufs.br:article/17398
network_acronym_str UFS-6
network_name_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository_id_str
spelling O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAISTHE NEW INSTRUMENT TO FIND THE ALTITUDE OF SUN IN NATIONAL AND INTERNATIONAL RESEARCHThis study aims to identify what has been explored in research on the new instrument to find the altitude of sun. To this end, we work in the light of a qualitative research along the lines of a systematic literature review. Searches were made in platforms and repositories of academic works, as well as in annals of events, both national and international. The collection, on the search platforms, took place in December 2021. The results show that research has been dedicated to bringing information about the context of new instrument to find the altitude of sun elaboration in Portuguese navigation. There are also studies that have been dedicated to developing the teaching and learning process from the geometric knowledge synthesized in the apparatus. However, it is noted that there are still gaps around the new instrument to find the altitude of sun, for example, of a historical and epistemological nature. It is also necessary to carry out research on the potential of the apparatus for the teaching and learning process of mathematics, whether in Basic Education or in teacher training, both initial and continuing. Keywords: The new instrument to find the altitude of sun; Geometric knowledge; Initial training for mathematics teachers.Neste estudo, tem-se como objetivo identificar o que tem sido explorado em pesquisas a respeito do instrumento jacente no plano. Para tanto, trabalha-se à luz de uma pesquisa qualitativa nos moldes de uma revisão de literatura do tipo sistemática. Foram feitas buscas em plataformas e repositórios de trabalhos acadêmicos, assim como também em anais de eventos, tanto nacionais como internacionais. A coleta dos dados ocorreu no mês de dezembro de 2021. Os resultados evidenciam que as pesquisas têm se dedicado a trazer informações sobre o contexto de elaboração do instrumento jacente no plano na navegação portuguesa. Também existem estudos que têm se dedicado a desenvolver o processo de ensino e aprendizagem a partir dos conhecimentos geométricos sintetizados no aparato. Contudo, nota-se que ainda há lacunas entorno do instrumento jacente no plano, a exemplo, de ordem histórica e epistemológica. Cabem, igualmente ainda, realizar pesquisas sobre o potencial do aparato para o processo de ensino e aprendizagem de matemática, seja na Educação Básica ou na formação de professores, tanto inicial como continuada. Palavras-chave: Instrumento jacente no plano; Conhecimentos geométricos; Formação inicial de professores de Matemática.Universidade Federal de Sergipe2022-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1739810.34179/revisem.v7i2.17398Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 7 n. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 Núm. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-592525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/17398/12990Oliveira, Francisco Wagner SoaresPereira, Ana Carolina Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-09T21:07:34Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/17398Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2022-08-09T21:07:34Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS
THE NEW INSTRUMENT TO FIND THE ALTITUDE OF SUN IN NATIONAL AND INTERNATIONAL RESEARCH
title O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS
spellingShingle O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS
Oliveira, Francisco Wagner Soares
title_short O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS
title_full O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS
title_fullStr O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS
title_full_unstemmed O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS
title_sort O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS
author Oliveira, Francisco Wagner Soares
author_facet Oliveira, Francisco Wagner Soares
Pereira, Ana Carolina Costa
author_role author
author2 Pereira, Ana Carolina Costa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Francisco Wagner Soares
Pereira, Ana Carolina Costa
description This study aims to identify what has been explored in research on the new instrument to find the altitude of sun. To this end, we work in the light of a qualitative research along the lines of a systematic literature review. Searches were made in platforms and repositories of academic works, as well as in annals of events, both national and international. The collection, on the search platforms, took place in December 2021. The results show that research has been dedicated to bringing information about the context of new instrument to find the altitude of sun elaboration in Portuguese navigation. There are also studies that have been dedicated to developing the teaching and learning process from the geometric knowledge synthesized in the apparatus. However, it is noted that there are still gaps around the new instrument to find the altitude of sun, for example, of a historical and epistemological nature. It is also necessary to carry out research on the potential of the apparatus for the teaching and learning process of mathematics, whether in Basic Education or in teacher training, both initial and continuing. Keywords: The new instrument to find the altitude of sun; Geometric knowledge; Initial training for mathematics teachers.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/17398
10.34179/revisem.v7i2.17398
url https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/17398
identifier_str_mv 10.34179/revisem.v7i2.17398
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/17398/12990
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 7 n. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 Núm. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59
2525-5444
reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
collection Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754644461214760960