O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
Texto Completo: | https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/17398 |
Resumo: | This study aims to identify what has been explored in research on the new instrument to find the altitude of sun. To this end, we work in the light of a qualitative research along the lines of a systematic literature review. Searches were made in platforms and repositories of academic works, as well as in annals of events, both national and international. The collection, on the search platforms, took place in December 2021. The results show that research has been dedicated to bringing information about the context of new instrument to find the altitude of sun elaboration in Portuguese navigation. There are also studies that have been dedicated to developing the teaching and learning process from the geometric knowledge synthesized in the apparatus. However, it is noted that there are still gaps around the new instrument to find the altitude of sun, for example, of a historical and epistemological nature. It is also necessary to carry out research on the potential of the apparatus for the teaching and learning process of mathematics, whether in Basic Education or in teacher training, both initial and continuing. Keywords: The new instrument to find the altitude of sun; Geometric knowledge; Initial training for mathematics teachers. |
id |
UFS-6_72703c3435b923784640f09213e2ecec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.ufs.br:article/17398 |
network_acronym_str |
UFS-6 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAISTHE NEW INSTRUMENT TO FIND THE ALTITUDE OF SUN IN NATIONAL AND INTERNATIONAL RESEARCHThis study aims to identify what has been explored in research on the new instrument to find the altitude of sun. To this end, we work in the light of a qualitative research along the lines of a systematic literature review. Searches were made in platforms and repositories of academic works, as well as in annals of events, both national and international. The collection, on the search platforms, took place in December 2021. The results show that research has been dedicated to bringing information about the context of new instrument to find the altitude of sun elaboration in Portuguese navigation. There are also studies that have been dedicated to developing the teaching and learning process from the geometric knowledge synthesized in the apparatus. However, it is noted that there are still gaps around the new instrument to find the altitude of sun, for example, of a historical and epistemological nature. It is also necessary to carry out research on the potential of the apparatus for the teaching and learning process of mathematics, whether in Basic Education or in teacher training, both initial and continuing. Keywords: The new instrument to find the altitude of sun; Geometric knowledge; Initial training for mathematics teachers.Neste estudo, tem-se como objetivo identificar o que tem sido explorado em pesquisas a respeito do instrumento jacente no plano. Para tanto, trabalha-se à luz de uma pesquisa qualitativa nos moldes de uma revisão de literatura do tipo sistemática. Foram feitas buscas em plataformas e repositórios de trabalhos acadêmicos, assim como também em anais de eventos, tanto nacionais como internacionais. A coleta dos dados ocorreu no mês de dezembro de 2021. Os resultados evidenciam que as pesquisas têm se dedicado a trazer informações sobre o contexto de elaboração do instrumento jacente no plano na navegação portuguesa. Também existem estudos que têm se dedicado a desenvolver o processo de ensino e aprendizagem a partir dos conhecimentos geométricos sintetizados no aparato. Contudo, nota-se que ainda há lacunas entorno do instrumento jacente no plano, a exemplo, de ordem histórica e epistemológica. Cabem, igualmente ainda, realizar pesquisas sobre o potencial do aparato para o processo de ensino e aprendizagem de matemática, seja na Educação Básica ou na formação de professores, tanto inicial como continuada. Palavras-chave: Instrumento jacente no plano; Conhecimentos geométricos; Formação inicial de professores de Matemática.Universidade Federal de Sergipe2022-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1739810.34179/revisem.v7i2.17398Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 7 n. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 Núm. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-592525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/17398/12990Oliveira, Francisco Wagner SoaresPereira, Ana Carolina Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-09T21:07:34Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/17398Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2022-08-09T21:07:34Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS THE NEW INSTRUMENT TO FIND THE ALTITUDE OF SUN IN NATIONAL AND INTERNATIONAL RESEARCH |
title |
O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS |
spellingShingle |
O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS Oliveira, Francisco Wagner Soares |
title_short |
O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS |
title_full |
O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS |
title_fullStr |
O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS |
title_full_unstemmed |
O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS |
title_sort |
O INSTRUMENTO JACENTE NO PLANO EM PESQUISAS NACIONAIS E INTERNACIONAIS |
author |
Oliveira, Francisco Wagner Soares |
author_facet |
Oliveira, Francisco Wagner Soares Pereira, Ana Carolina Costa |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Ana Carolina Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Francisco Wagner Soares Pereira, Ana Carolina Costa |
description |
This study aims to identify what has been explored in research on the new instrument to find the altitude of sun. To this end, we work in the light of a qualitative research along the lines of a systematic literature review. Searches were made in platforms and repositories of academic works, as well as in annals of events, both national and international. The collection, on the search platforms, took place in December 2021. The results show that research has been dedicated to bringing information about the context of new instrument to find the altitude of sun elaboration in Portuguese navigation. There are also studies that have been dedicated to developing the teaching and learning process from the geometric knowledge synthesized in the apparatus. However, it is noted that there are still gaps around the new instrument to find the altitude of sun, for example, of a historical and epistemological nature. It is also necessary to carry out research on the potential of the apparatus for the teaching and learning process of mathematics, whether in Basic Education or in teacher training, both initial and continuing. Keywords: The new instrument to find the altitude of sun; Geometric knowledge; Initial training for mathematics teachers. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/17398 10.34179/revisem.v7i2.17398 |
url |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/17398 |
identifier_str_mv |
10.34179/revisem.v7i2.17398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/17398/12990 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 7 n. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 Núm. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 7 No. 2 (2022): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 38-59 2525-5444 reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
collection |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1754644461214760960 |