Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schwanck, Diogo Israel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Nunes, Luciana Neves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
Texto Completo: https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14760
Resumo: In order to identify potential elements for the development of statistical research, in line with the precepts of Mathematical Modeling, in the context in which a school is inserted, this work presents a proposal for the teaching of Statistics in Elementary Education through a research statistics involving the community in which the school is located. The participating students were from a third year class of the third cycle (equivalent to the ninth year of elementary school) from a municipal public school in Porto Alegre / RS, based on the generator theme “the residences in the Parque dos Maias region”. Data analysis was performed by identifying critical events, by capturing audiovisual data. With the notorious mobilization of literacy and statistical thinking, a considerable development of statistical reasoning was noted, which, if the researched group were categorized, would be between levels two and three of statistical reasoning. The development of this work enabled students to reflect critically on their questions related to socio-cultural aspects, a competence that is fundamental for the full development of citizenship.
id UFS-6_c77e8b601076403759a925594e797760
oai_identifier_str oai:ojs.seer.ufs.br:article/14760
network_acronym_str UFS-6
network_name_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository_id_str
spelling Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidadeA A pedagogical proposal for development of statistical skills through community researchIn order to identify potential elements for the development of statistical research, in line with the precepts of Mathematical Modeling, in the context in which a school is inserted, this work presents a proposal for the teaching of Statistics in Elementary Education through a research statistics involving the community in which the school is located. The participating students were from a third year class of the third cycle (equivalent to the ninth year of elementary school) from a municipal public school in Porto Alegre / RS, based on the generator theme “the residences in the Parque dos Maias region”. Data analysis was performed by identifying critical events, by capturing audiovisual data. With the notorious mobilization of literacy and statistical thinking, a considerable development of statistical reasoning was noted, which, if the researched group were categorized, would be between levels two and three of statistical reasoning. The development of this work enabled students to reflect critically on their questions related to socio-cultural aspects, a competence that is fundamental for the full development of citizenship.Com o objetivo de identificar elementos potenciais para o desenvolvimento de uma pesquisa estatística, em comunhão aos preceitos da Modelagem Matemática, no contexto em que uma escola está inserida, este trabalho apresenta uma proposta para o ensino de Estatística no Ensino Fundamental por meio de uma pesquisa estatística envolvendo a comunidade na qual a escola localiza-se. Os estudantes participantes eram de uma turma de terceiro ano do terceiro ciclo (equivalente ao nono ano do Ensino Fundamental) de uma escola pública municipal de Porto Alegre/RS, a partir do tema gerador “as residências da região do Parque dos Maias”. A análise dos dados foi realizada por meio da identificação dos eventos críticos, por meio da captura de dados audiovisuais. Com a notória mobilização do letramento e do pensamento estatístico, notou-se um considerável desenvolvimento do raciocínio estatístico, o que, caso o grupo pesquisado fosse categorizado, estaria entre os níveis dois e três de raciocínio estatístico. O desenvolvimento deste trabalho possibilitou aos estudantes uma reflexão crítica sobre seus questionamentos relacionados aos aspectos socioculturais, competência essa fundamental para o pleno desenvolvimento da cidadania.Universidade Federal de Sergipe2021-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1476010.34179/revisem.v6i1.14760Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 6 n. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-2372525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14760/11850Copyright (c) 2021 Luciana Neves Nunes, Diogo Israel Schwanckhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchwanck, Diogo Israel Nunes, Luciana Neves2021-06-26T16:25:08Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/14760Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2021-06-26T16:25:08Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade
A A pedagogical proposal for development of statistical skills through community research
title Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade
spellingShingle Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade
Schwanck, Diogo Israel
title_short Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade
title_full Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade
title_fullStr Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade
title_full_unstemmed Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade
title_sort Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade
author Schwanck, Diogo Israel
author_facet Schwanck, Diogo Israel
Nunes, Luciana Neves
author_role author
author2 Nunes, Luciana Neves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schwanck, Diogo Israel
Nunes, Luciana Neves
description In order to identify potential elements for the development of statistical research, in line with the precepts of Mathematical Modeling, in the context in which a school is inserted, this work presents a proposal for the teaching of Statistics in Elementary Education through a research statistics involving the community in which the school is located. The participating students were from a third year class of the third cycle (equivalent to the ninth year of elementary school) from a municipal public school in Porto Alegre / RS, based on the generator theme “the residences in the Parque dos Maias region”. Data analysis was performed by identifying critical events, by capturing audiovisual data. With the notorious mobilization of literacy and statistical thinking, a considerable development of statistical reasoning was noted, which, if the researched group were categorized, would be between levels two and three of statistical reasoning. The development of this work enabled students to reflect critically on their questions related to socio-cultural aspects, a competence that is fundamental for the full development of citizenship.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14760
10.34179/revisem.v6i1.14760
url https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14760
identifier_str_mv 10.34179/revisem.v6i1.14760
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14760/11850
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Luciana Neves Nunes, Diogo Israel Schwanck
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Luciana Neves Nunes, Diogo Israel Schwanck
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Sergipe
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 6 n. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237
2525-5444
reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron:UFS
instname_str Universidade Federal de Sergipe (UFS)
instacron_str UFS
institution UFS
reponame_str Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
collection Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática
repository.name.fl_str_mv Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1754644461084737536