Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
Texto Completo: | https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14760 |
Resumo: | In order to identify potential elements for the development of statistical research, in line with the precepts of Mathematical Modeling, in the context in which a school is inserted, this work presents a proposal for the teaching of Statistics in Elementary Education through a research statistics involving the community in which the school is located. The participating students were from a third year class of the third cycle (equivalent to the ninth year of elementary school) from a municipal public school in Porto Alegre / RS, based on the generator theme “the residences in the Parque dos Maias region”. Data analysis was performed by identifying critical events, by capturing audiovisual data. With the notorious mobilization of literacy and statistical thinking, a considerable development of statistical reasoning was noted, which, if the researched group were categorized, would be between levels two and three of statistical reasoning. The development of this work enabled students to reflect critically on their questions related to socio-cultural aspects, a competence that is fundamental for the full development of citizenship. |
id |
UFS-6_c77e8b601076403759a925594e797760 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.seer.ufs.br:article/14760 |
network_acronym_str |
UFS-6 |
network_name_str |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
repository_id_str |
|
spelling |
Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidadeA A pedagogical proposal for development of statistical skills through community researchIn order to identify potential elements for the development of statistical research, in line with the precepts of Mathematical Modeling, in the context in which a school is inserted, this work presents a proposal for the teaching of Statistics in Elementary Education through a research statistics involving the community in which the school is located. The participating students were from a third year class of the third cycle (equivalent to the ninth year of elementary school) from a municipal public school in Porto Alegre / RS, based on the generator theme “the residences in the Parque dos Maias region”. Data analysis was performed by identifying critical events, by capturing audiovisual data. With the notorious mobilization of literacy and statistical thinking, a considerable development of statistical reasoning was noted, which, if the researched group were categorized, would be between levels two and three of statistical reasoning. The development of this work enabled students to reflect critically on their questions related to socio-cultural aspects, a competence that is fundamental for the full development of citizenship.Com o objetivo de identificar elementos potenciais para o desenvolvimento de uma pesquisa estatística, em comunhão aos preceitos da Modelagem Matemática, no contexto em que uma escola está inserida, este trabalho apresenta uma proposta para o ensino de Estatística no Ensino Fundamental por meio de uma pesquisa estatística envolvendo a comunidade na qual a escola localiza-se. Os estudantes participantes eram de uma turma de terceiro ano do terceiro ciclo (equivalente ao nono ano do Ensino Fundamental) de uma escola pública municipal de Porto Alegre/RS, a partir do tema gerador “as residências da região do Parque dos Maias”. A análise dos dados foi realizada por meio da identificação dos eventos críticos, por meio da captura de dados audiovisuais. Com a notória mobilização do letramento e do pensamento estatístico, notou-se um considerável desenvolvimento do raciocínio estatístico, o que, caso o grupo pesquisado fosse categorizado, estaria entre os níveis dois e três de raciocínio estatístico. O desenvolvimento deste trabalho possibilitou aos estudantes uma reflexão crítica sobre seus questionamentos relacionados aos aspectos socioculturais, competência essa fundamental para o pleno desenvolvimento da cidadania.Universidade Federal de Sergipe2021-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/1476010.34179/revisem.v6i1.14760Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 6 n. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-2372525-5444reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemáticainstname:Universidade Federal de Sergipe (UFS)instacron:UFSporhttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14760/11850Copyright (c) 2021 Luciana Neves Nunes, Diogo Israel Schwanckhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchwanck, Diogo Israel Nunes, Luciana Neves2021-06-26T16:25:08Zoai:ojs.seer.ufs.br:article/14760Revistahttps://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/oai2525-54442525-5444opendoar:2021-06-26T16:25:08Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade A A pedagogical proposal for development of statistical skills through community research |
title |
Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade |
spellingShingle |
Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade Schwanck, Diogo Israel |
title_short |
Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade |
title_full |
Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade |
title_fullStr |
Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade |
title_full_unstemmed |
Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade |
title_sort |
Uma proposta pedagógica para o desenvolvimento das competências estatísticas por meio de pesquisa na comunidade |
author |
Schwanck, Diogo Israel |
author_facet |
Schwanck, Diogo Israel Nunes, Luciana Neves |
author_role |
author |
author2 |
Nunes, Luciana Neves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schwanck, Diogo Israel Nunes, Luciana Neves |
description |
In order to identify potential elements for the development of statistical research, in line with the precepts of Mathematical Modeling, in the context in which a school is inserted, this work presents a proposal for the teaching of Statistics in Elementary Education through a research statistics involving the community in which the school is located. The participating students were from a third year class of the third cycle (equivalent to the ninth year of elementary school) from a municipal public school in Porto Alegre / RS, based on the generator theme “the residences in the Parque dos Maias region”. Data analysis was performed by identifying critical events, by capturing audiovisual data. With the notorious mobilization of literacy and statistical thinking, a considerable development of statistical reasoning was noted, which, if the researched group were categorized, would be between levels two and three of statistical reasoning. The development of this work enabled students to reflect critically on their questions related to socio-cultural aspects, a competence that is fundamental for the full development of citizenship. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14760 10.34179/revisem.v6i1.14760 |
url |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14760 |
identifier_str_mv |
10.34179/revisem.v6i1.14760 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufs.br/index.php/ReviSe/article/view/14760/11850 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Luciana Neves Nunes, Diogo Israel Schwanck https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Luciana Neves Nunes, Diogo Israel Schwanck https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Sergipe |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; v. 6 n. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237 Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; Vol. 6 No. 1 (2021): Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática; 218-237 2525-5444 reponame:Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática instname:Universidade Federal de Sergipe (UFS) instacron:UFS |
instname_str |
Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
instacron_str |
UFS |
institution |
UFS |
reponame_str |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
collection |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática - Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1754644461084737536 |