Sistema Universidade Aberta do Brasil: uma teoria multiparadigmática
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista de Ciências da Administração |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2015v17n41p65 |
Resumo: | This research adopts the Grounded Theory method, because the tool contribution to develop new theories, as the flexibility in the field, subject, and objectives. Thereby, it was performed a qualitative case study, in the management course in Santa Catarina Federal University. It was interviewed sixty managers, students and tutors. To analyses this study, it was used the multiparadigmatic approach, according to the interpretive paradigms (predominant), functionalist, critical theory (radical humanist and radical structuralism) and knowledge management. As results, it was able to perceive the functionalism paradigm predominance, related with an effective investigation. In relation the theory developed with the database, the main results were the management structure and the large amount of offered options to the students. |
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Sistema Universidade Aberta do Brasil: uma teoria multiparadigmáticaEvasão e Permanência dos Estudantes de um Curso de Administração a Distância do Sistema Universidade Aberta do Brasil: uma teoria multiparadigmáticaThis research adopts the Grounded Theory method, because the tool contribution to develop new theories, as the flexibility in the field, subject, and objectives. Thereby, it was performed a qualitative case study, in the management course in Santa Catarina Federal University. It was interviewed sixty managers, students and tutors. To analyses this study, it was used the multiparadigmatic approach, according to the interpretive paradigms (predominant), functionalist, critical theory (radical humanist and radical structuralism) and knowledge management. As results, it was able to perceive the functionalism paradigm predominance, related with an effective investigation. In relation the theory developed with the database, the main results were the management structure and the large amount of offered options to the students.Esta pesquisa adota o método da Grounded Theory, por perceber a contribuição desse método para o desenvolvimento de teorias e sua adaptabilidade ao campo de estudo, ao tema e aos objetivos. Dessa forma, foi realizado um estudo de caso qualitativo, tendo como foco de estudo o curso de Administração a distância da Universidade Federal de Santa Catarina. Foram feitas 60 entrevistas com os gestores, alunos e tutores. Para a análise desse estudo, foi utilizada a abordagem multiparadigmática, de acordo com os paradigmas interpretativista (predominante), funcionalista, teoria crítica (humanista radical e estruturalista radical) e a gestão do conhecimento. Fazendo uma avaliação da abordagem multiparadigmática utilizada, pode-se perceber que o paradigma mais atuante no curso é o funcionalista, por meio da busca da efetividade. Em relação à teoria fundamentada em dados desenvolvida, o ponto principal percebido foi a estrutura de gestão e da variabilidade de opções disponibilizadas aos alunos.Universidade Federal de Santa Catarina2015-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionGrounded Theoryapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2015v17n41p6510.5007/2175-8077.2015v17n41p65Revista de Ciências da Administração; V.17 N.41 Abril de 2015; 65 - 812175-80771516-3865reponame:Revista de Ciências da Administraçãoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/article/view/2175-8077.2015v17n41p65/pdf_52Pacheco, Andressa Sasaki VasquesNakayama, Marina KeikoRissi, Maurícioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-19T18:09:05Zoai:periodicos.ufsc.br:article/33375Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/admPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/adm/oairevista@cse.ufsc.br||mfpcris@gmail.com||rca.cse@contato.ufsc.br2175-80771516-3865opendoar:2018-03-19T18:09:05Revista de Ciências da Administração - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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