Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/93701 |
Resumo: | This Editorial presents some reflections on the process of institutionalization and the search for autonomy in the area of research in Physics Teaching in Brazil. From a sociological perspective and empirically, the current scenario of internal and external competitive struggles is discussed. It indicates future paths to be taken to build an identity and strengthen the area's autonomy. |
id |
UFSC-19_39ba027f8578f7a7d5384b95271018cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/93701 |
network_acronym_str |
UFSC-19 |
network_name_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomyPesquisa em Ensino de Física ou Ensino de Ciências: lutas concorrenciais por uma autonomia científicaEnsino de FísicaEnsino de CiênciasCampo CientíficoPhysics TeachingScience EducationScientific FieldThis Editorial presents some reflections on the process of institutionalization and the search for autonomy in the area of research in Physics Teaching in Brazil. From a sociological perspective and empirically, the current scenario of internal and external competitive struggles is discussed. It indicates future paths to be taken to build an identity and strengthen the area's autonomy.Neste Editorial são apresentadas algumas reflexões sobre o processo de institucionalização e busca pela autonomia da área de pesquisa em Ensino de Física do Brasil. Sob uma perspectiva sociológica e com base empírica se discute o atual cenário das lutas concorrenciais internas e externas, indicando caminhos futuros a serem percorridos para construção de uma identidade e fortalecimento da autonomia da área.Imprensa Universitária - UFSC2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/9370110.5007/2175-7941.2023.e93701Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 40 n. 1 (2023): Caderno Brasileiro de Ensino de Física; 1-72175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/93701/52919Monteiro Nascimento, Matheus info:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-14T14:09:55Zoai:periodicos.ufsc.br:article/93701Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2023-04-14T14:09:55Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy Pesquisa em Ensino de Física ou Ensino de Ciências: lutas concorrenciais por uma autonomia científica |
title |
Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy |
spellingShingle |
Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy Monteiro Nascimento, Matheus Ensino de Física Ensino de Ciências Campo Científico Physics Teaching Science Education Scientific Field |
title_short |
Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy |
title_full |
Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy |
title_fullStr |
Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy |
title_full_unstemmed |
Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy |
title_sort |
Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy |
author |
Monteiro Nascimento, Matheus |
author_facet |
Monteiro Nascimento, Matheus |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro Nascimento, Matheus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Ensino de Ciências Campo Científico Physics Teaching Science Education Scientific Field |
topic |
Ensino de Física Ensino de Ciências Campo Científico Physics Teaching Science Education Scientific Field |
description |
This Editorial presents some reflections on the process of institutionalization and the search for autonomy in the area of research in Physics Teaching in Brazil. From a sociological perspective and empirically, the current scenario of internal and external competitive struggles is discussed. It indicates future paths to be taken to build an identity and strengthen the area's autonomy. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/93701 10.5007/2175-7941.2023.e93701 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/93701 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-7941.2023.e93701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/93701/52919 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 40 n. 1 (2023): Caderno Brasileiro de Ensino de Física; 1-7 2175-7941 1677-2334 reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
collection |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com |
_version_ |
1799940575319818240 |