Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro Nascimento, Matheus
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/93701
Resumo: This Editorial presents some reflections on the process of institutionalization and the search for autonomy in the area of research in Physics Teaching in Brazil. From a sociological perspective and empirically, the current scenario of internal and external competitive struggles is discussed. It indicates future paths to be taken to build an identity and strengthen the area's autonomy.
id UFSC-19_39ba027f8578f7a7d5384b95271018cd
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/93701
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomyPesquisa em Ensino de Física ou Ensino de Ciências: lutas concorrenciais por uma autonomia científicaEnsino de FísicaEnsino de CiênciasCampo CientíficoPhysics TeachingScience EducationScientific FieldThis Editorial presents some reflections on the process of institutionalization and the search for autonomy in the area of research in Physics Teaching in Brazil. From a sociological perspective and empirically, the current scenario of internal and external competitive struggles is discussed. It indicates future paths to be taken to build an identity and strengthen the area's autonomy.Neste Editorial são apresentadas algumas reflexões sobre o processo de institucionalização e busca pela autonomia da área de pesquisa em Ensino de Física do Brasil. Sob uma perspectiva sociológica e com base empírica se discute o atual cenário das lutas concorrenciais internas e externas, indicando caminhos futuros a serem percorridos para construção de uma identidade e fortalecimento da autonomia da área.Imprensa Universitária - UFSC2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/9370110.5007/2175-7941.2023.e93701Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 40 n. 1 (2023): Caderno Brasileiro de Ensino de Física; 1-72175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/93701/52919Monteiro Nascimento, Matheus info:eu-repo/semantics/openAccess2023-04-14T14:09:55Zoai:periodicos.ufsc.br:article/93701Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2023-04-14T14:09:55Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy
Pesquisa em Ensino de Física ou Ensino de Ciências: lutas concorrenciais por uma autonomia científica
title Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy
spellingShingle Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy
Monteiro Nascimento, Matheus
Ensino de Física
Ensino de Ciências
Campo Científico
Physics Teaching
Science Education
Scientific Field
title_short Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy
title_full Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy
title_fullStr Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy
title_full_unstemmed Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy
title_sort Research in Physics Teaching or Science Teaching: competitive struggles for scientific autonomy
author Monteiro Nascimento, Matheus
author_facet Monteiro Nascimento, Matheus
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro Nascimento, Matheus
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Ensino de Ciências
Campo Científico
Physics Teaching
Science Education
Scientific Field
topic Ensino de Física
Ensino de Ciências
Campo Científico
Physics Teaching
Science Education
Scientific Field
description This Editorial presents some reflections on the process of institutionalization and the search for autonomy in the area of research in Physics Teaching in Brazil. From a sociological perspective and empirically, the current scenario of internal and external competitive struggles is discussed. It indicates future paths to be taken to build an identity and strengthen the area's autonomy.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/93701
10.5007/2175-7941.2023.e93701
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/93701
identifier_str_mv 10.5007/2175-7941.2023.e93701
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/93701/52919
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 40 n. 1 (2023): Caderno Brasileiro de Ensino de Física; 1-7
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940575319818240